Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1721 ggr
dogiiee
0

Är nyfiken på vad ni gör ;)

Nyfiken. Hur aktiverar ni er hund dagligen? Vad för lekar/träningar brukar ni göra? Brukar ni köra spår, agility, eller annat? Hur ofta/hur många timmar i veckan? Har ni någon sprciell bok ni hittar träningarna i eller ni har hittat på den själv? Skriv gärna vilken ras ni har oxå :)

Vizzla
0

Tax x 2

Viltspårar, rallylydnad, trick är väl vanligast. Har gått kurs och kör efter det eller googlar (youtube) för att hitta nya övningar.

Vi kör några gånger i veckan. Trick blir det nästan varje dag.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[jenny-]1
2

Har en 10-årig goldenhane.

Dagligen kör vi mellan 30-60 minuters trickträning fördelat på tre tillfällen. Då jobbar vi både med kroppsövningar och redskapsövningar (redskap = pedalhink, ringpyramid osv)
3 ggr i veckan blir det mellan 900 och 2000 m långa personspår.
ca 4 ggr i veckan kör vi någon form av sökarbete, ibland efter någon krydda som han ska markera och ibland efter leksak eller godis. På hösten blir det givetvis kantarellsök.
Sen är han med dagligen på jobbet (jobbar med hundar) och därefter i stallet där han hjälper till att samla ihop ryktborstar, bära fram konor i paddocken och umgås med stallkatterna.

På promenaderna (där han alltid går lös) får han hoppa upp på stenar, balansera på stockar, gå slalom mellan träden osv. Han får leta upp kottar eller pinnar som jag markerat på något sätt (t ex genom att rispa in mina initialer) och sen kastat ut i skogen (utan att han ser det). 

Sen tränar vi regelbundet på de olika tävlingslydnadsmomenten, freestyle, rallylydnad och lite agility.
Är hundinstruktör och älskar inlärning och hundträning, vilket kanske märks! :)

FannyGoldfish
0

Jag aktiverar min 8,5 månaders Borzoi grabb med följande aktiviteter under veckan: 

• Vi promenerar i olika miljöer minst 1 timme per dag, men det händer ofta att vi blir ute 3-4 timmar och utforskar. 

• Vi har även regelbundna lekträffar med en Labdrador som är i ungefär samma ålder, han har ju ingen här hemma i samma storlek att få busa av sig med ordentligt.

• Vi tränar vardagslydnad och till våren har vi anmält oss till en rally lydnads kurs, då ska det bli fart på träningen 🙂 Samt att vi tränar just nu för fullt inför sommarens utställningar.

• Till sommaren börjar vi smått med lure coursing träning och när ålder är inne så ska vi förhoppningsvis börja tävla.

knutteknop
0

Jag har en papillontik på två år :)

Förutom "roliga" prommenader med lite godis sök och annat spännande så tricktränar vi varje dag i minst tjugo minuter och ungefär tre gånger i veckan blir det ett specialsökspass eller freestyle träning. I år kommer vi börja med rallylydnad så det kommer bli mer sånt framöver :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Siggebus
0

Mellanpudel på snart 12 år:
En låååång promenad tidig morgon innan jobb, sedan går jag själv ut med honom en kortare runda vid lunch, (jobbar nära), en kortare promenad direkt efter jobb, samt en längre runda när jag ätit kvällsmat och sen en superkort kisserunda innan läggdags.
Aktivering….. nja inget speciellt förrutom att han är med mig väldigt mycket när jag är ledig. Följer med till stallet och håller koll så hästarna sköter sig, försöker sätta sig i respekt hos stallkatterna (vilket aldrig lyckas), får följa med när jag ska hem till någon etc.
Dessutom passar min fd svärmor honom då och då när jag arbetar och hon älskar att lära honom olika trix 🙂
Mina föregående hundar (labrador samt schäfer) var lite mer krävande på aktivering så dem körde jag spårträning med vilket var jättekul.
Då var jag med i en Brukshundsklubb och gick alla möjliga kurser.

Wellcraft
0

Med pinschern är det mest promenader, men även personsök & spår.

Hon har en utmärkt nos, minst sagt.

Med lagottovalpen har jag påbörjat träning av agillity, lydnad, viltspår och personsök.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ChristineF
1

Långhårig Chihuahua, tik. Varierar träningen lite efter årstid, när vi kan så söker vi kantareller och spårar (person och vilt). Rallylydnad började vi med förra sommaren. Nu när det är snö blir det tricks, aktiveringsspel och rallyträning inomhus. Ute långpromenader i olika miljöer, godissök och bus i snön och lite vardagslydnad. Har lärt oss det mesta när vi gått kurs eller på internet, men även hittat på lite själv :) Vet inte hur många timmar, det är så olika!

[elmaek]
0

Chinese Crested Hairless. 

Promenader anpassade till vädret, brukar även ha godissök i gräs/snö.
Godissök hemma, aktiveringsspel, lydnad med/utan klicker och lite så :)

Fridaaaa
0

Lillan - 6årig sankt bernhard
Dagliga promenader, efter väder och hur jag går i skolan. Är främst i skogen, på stigar eller in i skogen så att säga.
Vintertid: Mest småtrix, vardagsträning.
Resten av året: Spårning: blod + person, lite lydnad, längre promenader och aktivering i skog & mark mm.

Roxy - 4 månaders papillon/powder puff
Korta promenader (alltså inte motion), lös i skogen.
Lär in grunderna som sitt, ligg, inkallning just nu.
I framtiden ska vi testa på lite allt möjligt för att se vad som passar henne 🙂 Bland annat agility, freestyle, rallylydnad mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fabienne]
1

Jag har en valp så den fysiska aktiveringen består mest av lek och bus, spring i skogen och promenader med koppelträning. Mentalt tränar vi i dagsläget grunderna, typ sitt, ligg, stanna, inkallning, sök, passivitet mm. I framtiden kommer vi nog pyssla med spår, rallylydnad och att lära in hundra miljoner tricks samt gå långa promenader i skogen. Jag längtar tills han är stor nog att vi kan gå riktiga långpromenader. :) I övrigt får vi se; det vore roligt att testa på lite weight pull och agility.

Valpen är en fyra månader gammal staffe/chihuahua/chinese crested powder puff-blandis.

Cahira
0

Digger 11 år border collie/collie är bara sällskap och blir bortskämd på ålderns höst.

Ixxi 10 år i februari dvärgschnauzer likaså. Hon får hänga med och det räcker för henne. Några toarullar med godis i ibland men annars inte mycket mer än så. 

Apache 2 år border collie/corgi tränar jag allt från 1 till 6 kvällar i veckan då vi ska tävla i framtiden. Hur mycket vi tränar beror på tid och hurvida han verkar behöva en paus eller verkar väldigt inspirerad på att jobba. Han får jobba både fysiskt och mentalt för att bygga moment och styrka, balans och koordination. 

Frodo 3 månader tränas bara rumsrenhet, hantering och hyfs än så länge. Hur mycket aktivering han kräver som vuxen återstår att se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
0

Jamie 6 (snart 7) månaders korthårig collie: på vardagar tränar vi mentalt (trick och tankelekar) på kvällarna och vissa dagar är det praktiskt i skolan :) På helgerna blir det långispromenad i skogen där han får springa löst och leka och hoppa upp på stenar/stubbar/stockar och balansera :) sen blir det mentalt också! När han blir äldre ska vi börja träna agility, lydnad(redan börjat), spår och freestyle(också börjat)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[elmaek]
0

Har även börjat med balansövningar med Molly! :) Håller i pilatesbollen samt Molly så står hon där och får beröm + belöning, idag satte hon sig ned och fixad balansen jätte bra!
Har även gjort en rutin att ena promenaden ska inkludera godissök.. slänger ut lite torrisar på vägen och ber henne söka.

Portie
0

Just nu ligger motionen på is eftersom Hugo har problem med ett ben. Men vi brukar köra en hel del trix, lite nosövningar ute, lydnad och apportering. Han älskar att få bära mina vantar eller mössa och går stolt runt med det i munnen. Han går så under hela promenaden och blir rätt trött av det.

I vanliga fall så brukar vi gå långpromenader där vi ibland går i rask takt och ibland stannar vi och kör lite lydnad, trix eller spårövningar.