Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2438 ggr
Oshibwa
6

Ibland når man en gräns

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar min hund över allt annat och skulle aldrig byta bort henne mot något i hela världen. MEN! Ibland (idag) skulle jag bara vilja ge bort henne.¨

Hon är en Cane corso til på 45 kg. Lite över ett år gammal. Och med tanke på rasens sena utveckling så har jag inprincip en valp fortfarande i en stor hunds kropp. Idag… Har jobbat natt.. Vaknar av världens skällattack när sambon får besök av sin morbror som ALDRIG slutade (höll i sig i säkert en halvtimma. Aja bara att gå ner då. Dom går ut i garaget och jag ska ta ut henne på en promenad. Hon springer runt och halkar på golvet, ramlar, upp igen. Gör en superstart och springer på stället. Springer in i mig och trampar mig på tårna. (AJ). Jag skriker till och hon ställer sig och kollar på mig med viftande svans. Tar ett djupt andetag och ska sätta på henne kopplet. Hon fintar mig och springer rakt in i ett hundgaller där bakom är våran andra hund. Hon blir livrädd för gallret. 

Efter mycket om och men så är jag ute på promenaden och hon studsar runt som en studsboll och ålar sig i snön och tycker det är jättekul. Fortsätter på promenaden och hon får syn på en jätte intressant kissfläck i snön (hennes egen…O_o) och drar med värdens ryck dit så jag bokstavligt talat flyger som en vante efter henne på grund av hennes plötsliga ryck och till slut ligger i snön bakom henne när hon står nöjt och luktar på sin egna kissfläck. 

När vi kommer in så tycker hon att hon sk busa med gamlingen och av misstag välter omkull henne.

Idag är bara en sån dag som man bara inte orkar. Tur att hon är jävligt söt i alla fall;)

Rafflan
4

haha låter lite jobbigt :)

Dock reagerar jag på att du har en 45 kg hund som du inte riktigt har kontroll på, att hon mognar sent spelar ingen roll, hon kommer bli stor och då måste man ha kontroll på dem tidigt :)

Oshibwa
0

Jag har kontroll på henne. Men nu när snön har kommit så får hon energi som jag inte vet kommer ifrån och. Hon är annars en jätte go hund som älskar att lyssna och jobba. Och latdagarna blir lite fler när det är så kallt ute och jag jobbar natt. Hon nöjer sig inte med endast promenader så. Hon har testat att dra pulka och det var en perfekt aktivitet för henne. har dock ingen dragsele till henne än så det får vänta tills lönen kommer.

Fialialej
11

#1 kan man förvänta sig att ha 100% koll på en valp? Jag har en aussie som också har såna dagar även fast hon är helt ok skötsam och vuxen hund annars. Känner igen det där och ibland vill man bara kväva hundj****n.. Med kärlek förstås. ;)

"På natten är alla katter svarta"

Oshibwa
1

#3 Jo utvecklingarna sker hela livet. Tycker det är kul att hon har energi i alla fall då är hon som hon ska vid den åldern.

Rafflan
1

#3 på en 1-åring tycker jag man ska ha sån kontroll att dem inte drar omkull en i kopplet i alla fall.
skrev aldrig nåt om 100% kontroll/lydnad, vart fick du det ifrån?

russin
7

#5 - det behövs inte ens en stor hund för att kunna bli omkulldragen när det är snö och halt ute och ens hund får ett busryck som man annars inte har problem med 😉

Oshibwa
1

Alltså hon har dragit omkull mig en gång och det var idag. Hon fick ett oväntat ryck och det var snö/is på vägen. Hade kunnat hänt vem som helst.

Oshibwa
7

Haha jag har halkat efter våran förra dvärgpincher en gång. Druttade på arslet när vi skulle gå av bussen. Isfläck. Men det såg nog kul ut för folk som såg;)

Fialialej
3

#5 hon skrev ju att det var en ovanligt besvärlig dag och jag tyckte ditt inlägg var väldigt utdömande (att hon inte hade uppfostrat sin hund), men jag kan ha misstolkat och ber om ursäkt isf.

minbebis
1

Haha jag kan förstå TS, min hund är 1,5 och exakt likadan just nu när snön är inblandad. Ingen idé att ha stenhård lydnad när vovven är helt överlycklig av snön, känns lite som att dra bort ett barn från ett godisland. #8 hahaha, det där hade jag velat se ;)

Rafflan
4

#9 jag menade inte att vara elak och ber om ursäkt om det tolkades så men läser man TS inlägg där hon lite suckar och skrattar åt hur hennes hund beter sig kan jag säga att jag inte skrattar när dessa stora hundar drar omkull sina ägare och springer fram för att hälsa på min hund, eller när jag behöver känna mig osäker att möta dessa hundar då dem är så glada och hoppar och fara och ägaren inte har kontroll på dem. Mest så jag tänkte.

Om detta var en engångs grej eller inte så farligt som det lätt så är det väl en sak. Men det är inge kul när folk inte har kontroll på sina stora glada hundar och man ska möta dem ute i halkan…

Viccan92
0

Min grabb är likadan och jag håller på att bli tokig ibland. Nu väger han bara åtta kilo men drar han till samtidigt som man står på hall is då trillar man ändå kan jag säga oavsett vad hunden väger. Så han har varit på väg att fälla mig ett par gånger. Jag bara låter honom hållas och hoppa och leka för det är ingen ide att gnälla på honom just nu. Annars härligt att se honom så glad.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Jamie+Engla
3

Min Podengovalp på knappt 3 kilo välte mig ute i snön igår. Jag väger 50. Lite POWER kommer fram i alla när de ser något VÄDLIGT intressant haha.. min mamma låg dubbel i snön o avgarva!! Han e nog inte ens 20 cm i manken haha

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

lisa90
0

Haha, jag förstår precis! Visst älskar man alltid sin hund, men ibland är jag allt redo att ge bort honom… Nu har jag tack och lov en cavalier på nio kilo som inte kan dra omkull mig när han får ett bus ryck. Han går också i regel fint i koppel, men just när man kommer ut så är han alltid pigg och drar lite.

Cahira
0

Jag blev omkulldragen av min dvärgschnauzer i samma ålder och även det p.g.a. en kissfläck. :) Krävs inte mycket för att gå omkull om det är halkigt och man inte är beredd. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vizzla
0

#5 jag har två 8 kg taxar som dragit omkull mig i snön. Är det halt och hunden rycker till så kan vem som helst flyga. Betyder inte att man inte har kontroll…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

minime2014
0

haha vad jag känner igen mig :P Jag är som lambi på is när jag är ute och går med min valp(!) Han ÄLSKAR snö och skulle kunna gå runt och snorta på den, kasta sig i den och rulla hela dagarna om matte inte frös…

#1 Man kan ha kontroll över sin hund men är lyckan där så blir de lite till sig. Herregud, en hund är en hund och ingen jä***a robot!! Jag vill ha kontroll över min hund när vi träffar nya människor, vid hundmöten, när vi möter barn, går i trafik osv men jag låter honom vara hund. Uppfosta och bygg upp tilliten för varandra så behöver man inte vara så rädd för att förlora kontrollen

Fialialej
0

Alltså jag har aldrig blivit omkulldragen av Alva Färnäs jag skaffade flexikoppel och hon hade fem meter att komma upp i fart på. Använder inte det kopplet nu när det är snö. Har vart motståndare till flexikoppel tidigare, har sen tyckt det vart bra ett tag, men börjar återupptäcka nackdelarna nu igen. ^^

Elander
0

Åh, vet hur det känns. Har en wolfdog som fullkomligt älskar snön!
Helst vill han bara skutta runt och bråka med matte, tror de flesta hundägare har dagar när man har en riktigt billig hund ;)

Jag har också en 40 kg valp, 9 månader. Inte alltid det lättaste när matte "bara" väger 10 kg mer.
Känns inte schysst att gräla på honom bara för att han är glad att det är snö överallt, bara att bita ihop och försöka att inte tappa humöret, haha, lite lättare sagt än gjort ibland ! :)

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se