Krampanfall av stryphalsband?
Jag har en 7 årig rottweilerhane. Jag har nästan alltid använt steyphalsband på honom. När han var dryga året och vi höll på att träna framförgående, då drog han alltså i kopplet och då även i strypet och var säkert lite stressad och peppad i situationen. Då hände det första gången - han tappade som balansen och föll ihop och fick som ett mini krampanfall. När jag löste upp halsbandet kom han tillbaka direkt och var som vanligt igen. Nu, typ 6 år senare har exakt samma sak hänt igen ganska nära inpå varandra, alltid i samband med att han drar i kopplet och är i en lite stressad situation. Undrar om någon annan vart med om detta? Om det finns några nerver eller stora blodkärl som kanske stryper blodtillförseln till hjärnan? Eller om det är epilepsi? Har aldrig kollat upp det eftersom det var en engångsgrej, men nu har det ju hänt totalt 3 ggr på 7 år.. Hoppas någon kan ha någon bra förklaring!
vet inte så mycket om blodkärl ellerså men testa att använda vanligt halsband, han kanske inte trivs i stryphalsbandars ring en vetreinär eller zoobutik för fler råd
Kanske en idé att byta strypet mot något snällare?
Kan vara något i nacken, går mycket nerver i detta område som ger en kortslutning en kort stund när det trycker till. Om det hade varit min hund så hade jag röntgat nacke/hals och skippat helstryp.
Normalt borde detta inte ske, så det låter ju rent spontant att din hund har något som gör han mer mottaglig mot yttre påverkan från ett halsband i detta område. Epilepsi låter det inte som, då han kommer tillbaka när du lossar på strypet.
Förstår inte varför du fortsätter med stryp riktigt..
Jag rekommenderar att du uppsöker veterinär samt byter till sele.
Om han drar i strypet, varför använder du då stryp? Det är väl ganska självklart att han får mindre syre, tänk dig själv att gå runt och dra i en strypsnara utan att ha något val.. :/
Det finns väldigt många muskler i nacken, så nacken, halsen och framför allt bakom öronen är extremt känsligt på hundar. Detta gör ju självklart väldigt ont på hunden när den drar/rycker till i stryp. Stryp var ju faktiskt skapat för att hetsa hundar vid kamp och polisarbete, liksom stackel (och elhalsband? men är osäker på den), och inte som vardagshalsband. Tyvärr använder många hundägare halsbandet väldigt fel idag, och låter hundarna dra i strypet vilket kan skada hunden väldigt. Jag rekomenderar dig att byta till sele, och sedan uppsöka veterinär. :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Byt strypet till sele och in till veterinären och kika på det.
-
TS varför ens fortsätta med stryp efter första incidenten?
Testade stryp med min hund några gånger. Funkade bra i början men en dag började han plötsligt dra till något som luktade gott, fick panik av strypet och drog ännu mer för han trodde han skulle kunna komma ifrån smärtan. Efter det slängdes strypet iväg. Använder sele nu. Boka tid hos veterinär och köp sele (finns även antidrag).
Finns mycket skrivet på nätet om hur farliga stryphalsband är. bra att du uppmärksammat problemet för nu kan du byta halsband.
Läs gärna detta: http://dogmantics.com/2013/07/18/ar-det-skadligt-for-hundens-hals-att-anvanda-strypkoppel/
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Om du märker att stryphalsband utlöser dessa anfallen, varför fortsätter du ens använda stryphalsband?
Använd sele, MYCKET vänligare mot hundens hals och du får ett stadigare grepp, hunden är inte lika stark som med halsband.