Kontaktords hjälp
Håller på å lära in min hund en variant av att skämmas.
Tanken var att hon skulle ha tassen över nosen men det funkade inte.. så nu har vi att hon ligger ned och på något konstigt vis smålägger sina tassar på sin nos när huvudet är i marken, bättre än såhär blir det nog inte haha 😃
Men nu så börjar det bli dags att lägga ett ord på detta tricket och jag hade ett men glömt det..
Så vill gärna ha tips och idéer på olika kontaktord för detta trick! Vill inte ha något vanligt kort typ "skäms" eller så utan jag gillar lite längre, typ meningar.
Exempel som jag har på vissa trick:
- Var är höger? Gå fot på höger sida.
- Var e mattes näsa? Dutta med nosen på min näsa.
- Kom så går vi. Gå in mellan mina ben och gå "fot" där emellan.
- Är du farlig? Börjar morra.
Behöver också en handrörelse för detta! Brukar köra tyst kommunikation och ibland kan det vara behändigt att visa utan ljud. + det ger större effekt med både handrörelse och ljud. Så någon rörelse passande till detta? 🙂
Jag säger "är du ledsen?" (kontaktord: ledsen) med sorgsen röst eftersom min gärna "gnuggar" med tassen istället för att bara lägga den. Det ser ut som att han torkar sig i ögonen som ett ledset småbarn 😃
Handrörelsen är att jag stryker mig över kinden, som om jag torkade bort tårar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
"Vad tycker du om …..?"
Lägg in något du inte gillar efter "om". Eller något hunden inte gillar.
T ex:
"Vad tycker du om grönsaker?"
Och för att göra det lite roligare kan du ju använda
"och vad tycker du om mig?" (eller nåt ni gillar)
som en "frisignal" 🙂 Då kommer ju hunden titta upp (och antagligen med viftande svans i väntan på en gotte) och se glad ut!
Blir rätt kul när man visar upp det!
En kul "rörelse" till övningen hade ju vart att du nyper för näsan (som att något luktar illa) och hunden börjar skämmas. Iaf för folk med samma låga humor som jag… 😃
#1 & #2 Hahaha tack för bra svar! Får fundera lite å se! 😃