Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1146 ggr
[jenny-]1
5

Är ni lika "sjuka" som jag?

Äntligen vågar jag ställa denna fråga till er på forumet (för jag tror att jag kanske inte skämmer ut mig helt…)!

De dagarna jag står för maten här hemma väljer jag nästan alltid något som ska tillagas i ugnen (idag potatisklyftor) och sen hamburgare i stekpannan. Vet ni varför?
För då kan man ju träna hunden samtidigt (för det är mindre att hålla koll på på spisen)!

Att hunden hjälper till att öppna/stänga luckorna, hämta vispar, lägga in smutsiga stekspadar mm i diskmaskinen och slänga skräp i papperskorgen är ju bara så roligt. Och där emellan kan man ju träna på fotpositionen och olika kroppsövningar! 

Är det någon lite längre reklampaus på tv:n kör jag hundträning där med. Jag blev glad när vi fick en toppmatad tvättmaskin för hunden hade ju aldrig fått testa att lägga in tvätt i en toppmatad tidigare, bara frontmatad. 
Precis innan den mysiga middagen på julafton MÅSTE jag bara träna lite roliga grejer med hunden, bara medan potatisen kokar upp…
Och midsommarstången på midsommar! För 5 år sedan lärde sig hunden att "dansa" runt den medan vi väntade på gästerna. Sen var han med i vårt lag på stafetten och vi vann(dock slapp han hoppa säck 😉)!  

Kan tillägga att jag inte stör hunden om han sover och att han inte har nån gnutta stress i sig.

Ja, min sambo bruka skämta om att jag är rejält arbetsskadad. Men han ser ju också hur nöjda både jag och hunden är.

Så nu till min fråga:
Är det bara jag som ser dom där tjugo minuterna av väntan som en perfekt stund att träna hunden, och faktiskt gör det? Som blir lite småmobbade av familj och vänner för att man är en "nörd"?
Snälla, säg att jag inte är ensam om detta 😃

mingman
1

Det är bra tillfällen. Jag är väl inte riktigt så "galen" men absolut tar man tillfällen i akt. Speciellt på tråkiga familjemiddagar och an

Jag har tyvärr en hund som har lätt till stress, så just nu letar jag träningstillfällen där jag kan träna max nån minut åt gånger (jag lider tyvärr av "bara en gång till"-syndromet och tränar på tok för långa pass). Steka pannkakor är bäst! Två-tre klick, vända pannkakan, två-tre klick, pannakan klar, och så vidare i typ 8-15 pannkakor.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/