Problemträning
Hej! Tänkte vända mig till er här på iFokus för att kanske kunna få några goda råd gällande vår hund Zero (okastrerad dvärgpinscherhanne på 2 år). Vi har några problem som vi inte vet hur vi skall kunna jobba bort. Han är för det första väldigt osäker i sig själv, nervös av sig och kan sällan koppla av. Han tuggar inte ben om han inte är stressad. Vi kan inte lämna honom ensam hemma lös i huset för då kissar han inne, spelar ingen roll om det gäller 30 minuter eller 3 timmar. Därför begränsade vi hans utrymme till sovrummet, men nu har han börjat kissa där också och även i sängen. Därför får han sitta i bur de gånger han är ensam hemma, men kissar även ut ur den ibland. Vi har försökt träna bort detta och börja om med ensamträning men inget tycks hjälpa. Har du några tips? Sedan är det hans beteende kring barn. Zero gillar inte barn alls. Min mans systerdöttrar kan inte vara tillsammans med honom innan han gör utfall, det kan gå bra en liten stund och sedan bara kommer det. Han har aldrig bitit men han smäller efter de med käftarna och gör så kallade utfall. Han varnar aldrig innan med morr eller något. Det har gått bra med vår son Levi på 1,5 år, vi har lärt honom att gå ifrån och Levi får inte vara på honom. Han har tidigare sagt ifrån och någon gång smånafsat men igår gjorde han även utfall mot Levi. Inte så att han bet, men väldigt nära. Nu vet jag inte vad vi skall ta oss till eller om det ens går att träna bort. Jag har ju tränat agility ett tag och det har gått jättebra, men han har blivit apatisk. Han vill inte träna och är jätteofokuserad. Han bryr sig inte om mig utan vänder sig bort. Är bi ute och går gör han ibland utfall mot andra hundar, speciellt en. Ingenting hjälper. Det går inte att distrahera. Försöker jag säga till och tar ner handen för att hålla tillbaka honom så gör han utfall mot mig och biter mig. Jag har tappat hoppet, känner mig helt maktlös. Kan det vara att han inte trivs här? Gör vi något fel? Hoppas du kanske kan komma med några kloka ord. Han är köpt på halvfoder avtal så en möjlighet att kanske minska han problem vore att köpa loss honom och kastrerar honom?
Du får inte ha hunden i bur när ni är borta, så sluta upp med det!
En del hundar klarar helt enkelt inte av att vara ensamma och då får man acceptera det och skaffa dagmatte eller ha hunden på dagis. Börja om med ensamhetsträningen helt och hållet och gå mycket långsamt fram, måste ni bort eller ska iväg någonstans en stund skaffar ni dagmatte då. Börjar det inte fungera efter ordentligt med ensamhetsträning får ni skaffa plats på dagis eller skaffa dagmatte.
Är hunden undersökt hos veterinär?
Låter som något ni bör göra för att utesluta att hunden inte är sjuk/har ont.
Jobba med relationen, var en trygghet för hunden och se till att ni har kontroll över alla tänkbara situationer, hunden skall inte känna att den måste ta på sig era uppgifter. Ni kan även kontakta någon duktig tränare för att få hjälp med hur ni skall träna.
Att kastrera är knappast någon lösning, att kastrera en redan osäker hund brukar kunna bli katastrof, en redan osäker hund blir ännu mer feg och osäker av en kastrering.
De dp.s jag träffat, har varit som din. Osäkra, nervösa, haft nära till både bett och skall. Hur är föräldrarna?