Fördelar/nackdelar?
Hej! Jag vill veta fördelar/nackdelar med stor/liten hund. Tack för svar!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Fördelar stor hund:
Du behöver inte böja dig till marken för att belöna vid fotgående eller promenader.
Roligare att leka med, typ brottas m.m.
Lättare att få snygga bilder då man inte behöver ligga platt på marken för att komma i ögonhöjd.
Kan lära hunden göra hjälpsamma tricks som liten hund inte når.
Nackdelar:
Kostar mer och äter mer
Svårare att hålla i kopplet om man har en hund som har svårt för hundmöten.
Svårare att ta med på typ buss, pendel, tåg, m.m. och tar mer plats i bilen.
Kortare livslängd
Fördelar liten hund:
Förutom motsatserna av ovan så kan jag inte direkt komma på några nya sådär på rak arm.
Nackdelar:
Sämre munhälsa så viktigare att borsta tänderna.
Svårare att klippa klor som är så små, men lättare att hålla fast om hunden kämpar emot.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Fördelar med liten:
Får ofta följa med hem till folk pga "är ju så liten"
Lättare att köpa en bil som hundburen ska rymmas i
Lätt att ta på bussen
Billigare foderkostnader
Ryms alldeles perfekt i sängen!
Ofta lång livslängd
Lätt att hålla fast om hunden drar eller liknande
Nackdelar
Långt ner till hunden om man ska berömma eller kanske måste ta tag i hunden.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Hehe, måste bara kommentera på det där med att man måste böja sig ner när man belönar, vi gjorde det i början men nu har vi lärt vår sheltiehane att ta godisen genom att hoppa upp och ta den. Behöver inte böja sig alls och det räcker med att han gör ett liten studs så får han godisen. :)
Men andra fördelar med liten hund(utgår från min sheltie):
Kan tas med överallt.
Vid fara(typ aggressiv Hund) så är det bara att plocka upp hunden (även praktiskt när vi var på My dog och det var folk och hundar överallt och vi inte kom fram, då är det bara att plocka upp och gå :P)
Äter lite så går att köpa dyraste färskfodret och det blir ändå superbilligt :P
Går att leka med(tycker tvärt om från #1 ;P ) kan leka med utan att bli biten jätte hårt, tacklad, nockad, översprungen OCH det går att leka inomhus utan att hunden river huset :P
Man kan ha de i knät utan att få blodstopp i benen, svettas ihjäl eller få ont överallt.
Det gör inte lika mkt om de inte lärt sig att man inte får hoppa upp på folk för de kommer ändå inte längre än till strax över knät. ;P
Negativt:
Svårare att köra tuffare grenar med som ex bruks då de är anpassade till stora hundar.
Kan inte leka med alla sorters hundar då stora hundar ofta är klumpiga och hårdhänta
Folk respekterar inte hundens utrymme på samma sätt och respekterar inte alltid när man inte vill att de ska hälsa/klappa.
Är de för små(syftar på raser mindre än sheltie) så har de ofta mkt hälsoproblem med ex tänder, ögon och patella.
Hehe, ja jag föredrar mindre/medelstora hundar :D
Haha min har lärt sig att ställa sig på bakbenen då han ska få godis som belöning Håller med om att de är praktiskt att ta upp, min är väldigt frusen (nakenhund) men har ändå kunnat följa på skoterturer genom att jag bara stoppat ner han i jackan när han blir kall
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Bra med små hundar.
De tar inte mycket plats detta här får jag lätt plats att ligga i 2 sittsoffan med alla tre hundarna.
Smidigare att hantera man får plats att ha dom i knät om man ska borsta/klippa klor. Dom väger mindre= lätta att lyfta upp o ner på trimbordet.
Här får man inte krokrygg vid belöning eftersom jag lärt dom ta godis i luften så det bekymret finns inte här.
Många ser små hundar som mindre bekymmer att släppa in lite löjligt tycker jag då ofta stora hundar är även lugnare men men ;)
Lever många år ofta mycket livliga även i hög ålder
Negativa med småhundar är väl att de ofta är lite fjompigare i sättet, men givetvis gäller träning :)
Stora hundar.
Du kan belöna enklare att ha en godis i handen utan att hunden hoppar mot handen, du ser och vet vart hunden är lättare. Jag har en liten hund som man har förmåga att inte märka av alltid när hon är lös och hon dansar med när man vänder sig om för titta om hon är med :D
Enklare att "kampa" med trots att leksaken inte är så lång du slipper kröka på ryggen.
Negativa med stor hund.
Dom kostar mer i mat och ofta är dom tråkiga hundar som äldre hundar.
Jag har bara småhundar men jag har haft större hundar kring mej + hundvakt 4 mån till en tervurens .