Behöver tips på bra koppel och selar
Behöver ett långt koppel som är bra när vi går upp i skogen. Den långlinan jag har nu är värdelös, slår lätt knut på sig, hopplöst.
Hon trasslar lätt i sig i den stora hunden med när den stora inte går lös.
Och behöver ny sele också, till vettigt pris, som är bra 🙂 Helst sådan som går mellan frambenen, tycker de är bäst. Men tycker det är svårt med storlek även fast man mäter.
(har ingen bra djuraffär i stan).
Ska vara till en liten hund.
OBS: Flexi är helt uteslutet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur stor är hunden, hur långt behöver kopplet vara?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Förlåt, läste nu att det var en liten hund, men som sagt: hur långt behöver kopplet vara? :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 Hon är bara valp, papillon/powderpuff, väger lite över 2 kg.
Tja dålig på det där med längd men så att hon kan springa av sig i skogen, relativt fritt ändå. Så längre än vanlig "koppellängd" så att säga.
(selen som får henne att se smalare ut än vad hon är hehe är likadant med kläder😉)

Enligt mig är hurttas y-selar de allra bästa! Håller i en evighet, sitter hur bra som helst, reglerbara, reflexklädda OCH snygga!
#4 Länk till sida där de säljs är alltid bra 😉 Lite drygt att googla 😛 Brukar komma upp så mycket då hehe
Glömde skriva i #0: ingen sele över 200kr helst.
Rogz selar gillar jag, inte så dyra, men snygga. De finns fler färger än orange.
-
#6 Hmm… Inte riktigt den sorten jag är ute efter, vill mer ha sådan mjuk sele. Helst vadderad om det går att få tag på.
Men ska ha den selen i tankarna.
Hur pass mjuk är den?
Jag skulle gå till en båtaffär, köpa en bit tamp av lämplig tjocklek i valfri längd och splitsa själv. Det kostar inte många tior. Men du får förmodligen ingen bättre effekt på det än på en vanlig långlina av textil. Det finns ju tyvärr inga "universallinor" som aldrig trasslar… Har du provat långlina av plast?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Vet inte ens om vi har båtaffär här, noll koll på sånt xD
Vad är splitsa?
Linan måste vara bekväm att hålla i och inte risk att skära in i händerna.
Nej det vet jag, men denna linan jag har nu är hopplös:
Nope inte testat men vill inte köpa om de trasslar sig lika lätt, därav min frågan här inne 🙂
Jag har en hurtta y sele och när vi är i skogen eller på landet, vi bor ute på landet, så använder jag faktiskt flexikoppel. Tycker det är smidigt men inget jag vill använda bland massor av folk, bilar och så. Men jag föredrar de faktiskt. Känns som jag har bättre kontroll med det fast som sagt, jag litar inte på det i "stadstrafik"
Anna och taxen Max
Även om koppelfästet kanske är lite stort till en så liten hund så måste jag ändå rekommendera mitt (nya) absoluta favoritkoppel/långlina - anti-glidkoppel, speciellt dem utan handtag. Ligger otroligt skönt i handen, glider inte ur handen om man har vantar på sig, trasslar inte in sig. Finns i många olika längder - upp till 10 meter beroende på i vilka butiker man kikar. Själv köpte jag ett tre meters och delade på två så jag fick två koppel. Man kan ju alltid köpa ett längre och klippa ner det till önskad storlek.
Kopplet är av denna typ (finns av många olika märken) http://www.jamihundsport.se/koppel-supergrip-utan-handtag.html#
Och så här bra tycker vi att dem är :D
http://lushundochlakritssnigel.blogspot.se/2013/12/koppel-ar-ungefar-lika-hala-som.html
Vad gäller sele, om du gillar "västmodellen" så finns ju förutom Puppia även Rukkas selar hos Grizzly, ett billigare alternativ med som är både fina och hållbara.
http://www.grizzlyzoo.se/hundselar-Rukka/rukka-mini-comfort-sele-rosa-l/
#11 Ja jag avskyr/ogillar flexikoppel, så det kommer jag aldrig att införskaffa (står i #0 att det är uteslutet) 🙂 Bor med på landet men har ingen betydelse för mig del, avskyr/ogillar det ändå, pga flera olika anledningar.
#12 Får se om jag hittar, får 2 mter är lite kort om hon ska kunna springa av sig, se vad jag finner 😉 Tack
#13 Finns den där i mer än rosa på sidan? (avskyr rosa haha)
Tyckte måtten var lite tvetydiga, är det bröstet som står först och sedan halsen? Och hur pass justerbara är dem? Hmm, får är de inte direkt så mycket justerbara passar dessvärre inte det, med bröst och hals, den kombinationen de har på den tyvärr. Men tack ändå 🙂 Men är sån modell jag mest är ute efter ja 🙂
Spårlina.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 kopplen finns ju upp till 10-15 meter, men man får leta runt på lite olika sidor (sök på anti-glid koppel, lade bara upp länken som ett exempel, jag köpte mina från en annan butik).
Selen finns iaf i turkos, svart och rosa vad jag har sett och midjebandet är väldigt justerbart (har en sån till min tös, men personligen så gillar jag inte modellen). Kolla om du har en grizzly nära dig så är det bara att åka och prova :D
Annars så finns ju te.x Julius K9 sele som et mellanting mellan vanlig sele och västsele.
#14 oj då. Det såg jag inte. Måste varit tillfälligt blind :)
Anna och taxen Max
#15 Det är just det jag har nu, men den är värdelös, för det trasslar sig jättelätt. Spårlina finns i olika varianter och utförande, därav att jag frågar här vad folk rekommenderar 😉
#16 Har tyvärr närmaste 6 mil bort och är sällan i den staden tyvärr 😕 Sedan vill jag inte helst sponsra vissa enskilda djuraffärer pga olika anledningar. Vet inte hur det är just i den butiken dock.
Hmm ok för måtten stod lite konstigt på sidan tycker jag.
Ja jag ska googla på det kopplet och se vad jag hittar, skrev ju det i #14😉 🙂 Tack för tipset
#17 länkade nog bara till den rosa så det är inte så konstigt :D
Putt 🙂
Köpt sele men söker fortfarande koppel/långlina som är bra 🙂
Kan man inte använda longeringslina, som man har till häst? Kanske blir tungt på en sån liten vovve.. Den är väl runt 10 m tror jag.
#21 Har en longerlina hemma redan, men ja tyvärr lite för klumpigt för en liten hunden.
Vill gärna ha en som är 4-8 meter lång, helst inte längre.
Blir otympligt att bära osv.
Vi använder en lina från Biltema som fungerar super, den har aldrig trasslat in sig och glider lätt och smidigt på marken. Borde inte vara så svårt att klippa av den om man tycker att den är för lång. Är dock osäker på om den blir för tung för din lilla hund, vår kille är lite större.
http://biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Sparlina-15-m-rund-47080/
#22 Jo, annars hade det ju varit perfa! :). För övrigt på sele-grejen så har jag en Hurtta Y-sele som du fått tips om över, den är super. Dock tycker jag den sitter lite illa på min hund (Ligger för nära armbågen eller vad man ska säga, skulle gärna vilja att den satt "längre bak"), men tycker den är värd att kolla på ändå, för det är ju olika hund till hund :)
(På bilden ser man lite hur den sitter på henne)

Amonkensele tycker jag är jättebra. Går att koppla både där framme och där baki (som på ett h-sele).
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#23 Redan kollat in de varianter som finns på biltema, men tack ändå. Gillade inte dem så mycket när jag kände på dem osv.
#24 & #25 Som sagt, redan köpt sele (se #20), söker bra långkoppel nu🙂 Men tack ändå!
Putt🙂
Vi har en liknande den här, kan inte svära på att det är samma, tycker inte den fastnar i nånting utan glider av allt, enda är väl att den blir lite stel då det är kallt..
http://www.norajaktosportskytte.se/sv/till-hund/sparlina-15m-4mm-neongul-gummerad.html
Sele så har han en Hurtta Y-sele som han trivs toppenbra med!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#28 Alldeles för lång tyvärr. Tycker som sagt det blir lite otympligt med så lång lina upp i skogen när man har en hund till tyvärr. Men tack ändå 🙂
Kika på jamihundsport.se ;)
En vanlig syntetlina avsedd för båt/segling fungerar alldeles utmärkt. Det finns olika tätt vävda varianter, en tät lina skär inte händer och håller länge.
Använder detta eller gammalt klätterrep till både katter och hund. Fördelen är att det köps per meter, finns överallt och man fäster själv eventuella krokar och/eller ringar. Detta gör att jag liter mycket mer på mina egna linor än färdigköpta som ofta har krokar i klen, gjuten metall samt fjädrar som ger upp fort.
Dessa linor finns i alla möjliga dimensioner från någon millimeter upp till en bra bit över 10 millimeter i diameter, alltså lätt att anpassa till hundens storlek.
#31 Är de så sköna att hålla i då?
Beror helt på vad man jämför med och om man låter linan löpa i handen eller ej. Just därför jag nämnde de tätt vävda varianterna, dessa är oftast skonsamma för händerna.
Till min svenska lapphund (17.5 kilo, stark och tidvis lite "dragig") har jag 7mm samt 10mm. Den signalröda 7mm är mycket mjuk och tack vare färgen syns det tydligt om det blir trassel, knutar eller grenar och annat som fastnar. 10mm har jag som vardagskoppel, blir dock på tok för tungt för en liten hund.
Använder man en något kortare lina på 3-4 meter där man kanske mest håller i änden finns massvis av lösningar för att göra det så bekvämt som möjligt för händerna.
#33 Linan löper ju ur handen ibland men ibland behöver jag korta upp och hålla allting i handen istället. Så linan behöver ju vara bekväm att hålla i.
Ska ha en lina som är 4-6 meter lång, under 4 meter blir för kort om hon ska kunna springa av sig ordentligt på t.ex en äng 🙂
Men vill köpa en färdig lina/koppel. Tack ändå.
Måste inte ha handtag då jag aldrig håller i det ändå.
Putt 🙂
Vanliga dogman koppel brukar vara ganska långa, räcker inte ''de vanliga'' tror jag de säljer en längre variant på kanske ca… 3½ meter?
#36 Vart? 🙂 Inte sett så pass långa nämligen (kollar dock sällan på dogmanprodukter). Är de bra kvalité och så?
Rekommenderar Hurttas "H-sele"!
Har en sådan åt min vilda portis tik och den har hållit super bra!
Finns både i lifeguard och vanliga serien!
http://www.haromi.se/reflexselehurttalifeguard-p-1035.html?osCsid=31aff828540929b6e1da895f5deab7f6
#38 Se #20, köpt en sele redan men tack ändå!
#37 Jag har sett det lite var stans, Ica, Coop, djuraffärer osv
#40 Maxi? Har nämligen bara ett Coop i stan och det är en liten dyr, och i djuraffären i stan finns det inte heller.
Men har funnit ett nu som jag ska köpa av en 🙂 Som är 5 meter långt, perfekt 🙂