sterilisera
Hon kommer kunna kastreras utan problem, så länge hjärtat mår bra. :) Men ni kommer behöva dra ned på godis rejält eftersom hon kommer gå ännu lättare upp i vikt efteråt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Okej, tack!
Vi försöker få henne att banta men hennes dagmatte ger henne typ tre gånger så mycket mat som hon ska ha.
Jag är cool
2# det är din hund och du som bestämmer, lyssnar inte dagmatten på de du säger så tycke rjag du skall byta.
Men om jag byter så kommer både hunden och dagmatten bli ledsna dom älskar varandra och jag känner ingen annan.
Jag är cool
4# men varför ger hon den så mycket godis? har du sagt till henne på skarpen men ändå gör hon det?
#4 Ställ krav! Annars får väl dagmatte bli ledsen och utan hund. Du måste ju utgå från din hunds bästa.
Håller med, en fet hund överbelastar leder och kan få hjärt och kärlsjukdomar precis som människor, samt diabetes.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Innan vi skaffade Elva (som hunden heter) hade vi ganska stora hundraser. Nu har vi en collie och en dvärgschnauzer. Så dom andra hundarna vi hade förut åt ganska mycket. Hon ger väl Elva lika mycket som dom fick. Hon fattar kanske inte att Elva är en liten hund.
Jag är cool
8# men då är det din skyldighet som ägare att ge henne rätt information så hon vet hur hon skall göra hädanefter, det handlar om din hunds hälsa, en överviktig hund är aldrig bra.
#9 Jag vet och jag ska.
Jag är cool
10# va bra=)
Jag antar att du menar att tiken ska kastreras, inte steriliseras. Har inte veterinären gett kostråd inför ingreppet?
Feta hundar får fel kost och för lite motion (om inte fetman beror på sjukdom) och kastrering brukar öka vikten rejält om inte ägaren/vårdaren skärper sig ordentligt!
Seriösa veterinärer kastrerar inte gärna en redan fet hund utan brukar kräva att ägaren ser över kosthållet och visar resultat INNAN kastreringen. En redan fet hund är ofta extra svår att få ner i vikt efter kastering - den bör absolut vara i fin form och lagom hull INNAN ingreppet!
Varför ger dagmatten hunden mat? Är ni aldrig hemma så hunden kan få sin mat hos er? Om dagmatten verkligen älskar hunden så vill hon väl att den ska må bra och leva ett långt friskt liv utan en eller flera av alla fetmarelaterade åkommor som hon nu bygger upp den för?