Få tyst på hunden
Min hund skäller väldigt lätt på minsta ljud utanför ytterdörren. Hur kan man få honom att sluta med det? När vi är hemma och han skäller blir han tillsagd och då slutar han (ibland måste man ta tag i honom), men han slutar inte av sig själv.
Men om vi inte är hemma kan han ju säkert stå och skälla en del, för ingen finns ju där för att säga till honom.
Han har inte problem med att vara ensam hemma så det är inte det. Han är osäker.
Tips??
★
Provat att avleda? När det blir ljud utanför ytterdörren och han börjar skälla, ropa på honom ("Bra, det räcker, kom!") och belöna när han kommer. Belöningen kan ske med godis, mys eller lek beroende på vad din lillkille gillar bäst.
Lyssnar han inte när du bara ropar, gå ut till honom och ha med någonting som luktar så mumsigt att han helt enkelt inte kan låta bli att flytta fokus. För min hund fungerar kalla köttbullar allra bäst, men man får testa sig fram tills man hittar någonting som helt enkelt bara inte gååår att motstå. Säg inte åt honom att han gör fel, utan ignorera skällandet. Visa honom godiset, det går bra att gå hela vägen fram och sätta godiset under nosen på honom om det krävs. När han känt doften och blivit intresserad av den, kalla på honom och gå iväg en liten bit, bort från dörröppningen.. Sätt dig på huk, beröm när han kommer fram och belöna med godis. När du sedan har hans uppmärksamhet, så fortsätter du att avleda en stund tills han glömt bort dörren helt.
Antingen så lär han sig att när det låter utanför dörren så ska man komma till matte för då händer något bra (=skvallerträning!) eller så lär han sig att dörren inte är någonting att bry sig om alls.
Är du riktigt smart så lägger du till ett kommando på när någonting kul kommer att hända, t.ex. när han kommer få godis. Jag drar efter andan och säger "Kolla, Jascha!" till min hund nästan varje gång han får godis eller vi busar ihop. Numera går det alltid att avleda oönskat beteende bara genom att dra efter andan, för då kommer han springandes med viftande svans och får något gott 😃
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vänta ut honom och belöna direkt han blir tyst. Kommer kräva tålamod men i längden kommer han lära sig att det lönar sig att tystna fort. :) Klicker hjälper enormt i såna stunder, man kan vänta tills hunden drar åt sig andan eller nåt. :)
Att lära hunden skälla på kommando gör det lättare att lära hunden vad tyst betyder. Du kan lära in att fingret på läpparna betyder tyst så slipper du försöka överrösta skällandet.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 Problemet med just den här specifika situationen är ju att det inte bara är ägarens tålamod som prövas i "ignorera/beröm tystnad"-metoden utan även grannarnas. Har man grannar som blir förbannade och klagar så har man liksom inte "råd" att sitta och vänta ut varje gång :/ Utan måste gå in mer aktivt och göra någonting som hjälper även för stunden, likväl som långsiktigt.
Det suger att bo i lägenhet ibland men man måste verkligen försöka hålla sig på god fot med grannarna. Det är så himla viktigt att alla trivs i sitt hem och jag kan skriva under på att en skällande grannhund kan bli extremt påfrestande, till och med för någon (mig) som själv har hund och förståelse för att det är lika svårt och jobbigt för ägaren.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
I värsta fall får man lämna ut lappar till grannarna och säga att man ber om ursäkt för skällandet men träning pågår så mellan klockslag och klockslag så kan det hända att det blir mer skällande, men att man är medveten om problemet och försöker fixa det.
Problemet är väl snarare att man inte kan begära att grannarna har tålamod. Bor det barnfamiljer med små barn som behöver sova (och små barn sover även middag osv) så ryter tålamodet rejält om grannens hund sitter och skäller för att ägarna väntar ut den. Sedan finns det nästan alltid någon som inte är djurmänniska och absolut inte vill störas av grannens hundar osv…
Den metoden får man nog skrota i lägenhet och försöka bryta problemet istället för att vänta ut hunden. Iallafall om man har planerat att bo kvar ett tag… ;)
#4 Det tycker inte jag är okej, och det gör inte heller t.ex. Hyresgästföreningen.
Är vaktbeteendet djupt rotat kan det ta lång tid för hunden innan tystnaden blir mer belönande än vaktandet i sig. Man kan inte förvänta sig av grannarna att de ska hålla ut hur länge som helst och förstå att träning pågår när skällandet aldrig slutar, det är helt enkelt att begära lite för mycket. Att dagligen bli störd i sitt hem är fruktansvärt, tro mig, jag bor i ett hus där det väsnas mycket och till slut blir man helt knäckt.
Man är dessutom helt oskyddad som hundägare om grannarna ändå tröttnar och ringer störningsjour eller hyresvärd. Händer det tillräckligt många gånger (tre brukar vara vanligt) så kan man bli ombedd att välja mellan att göra sig av med hunden eller bli vräkt. Även om nio av tio grannar är okej med hundens skällande och har förståelse för att den kommer skälla en del under träningstiden, så räcker det med att den tionde ringer och klagar.
Man kan inte heller säga att hunden kommer vara tyst mellan vissa klockslag för "ignorera/beröm tystnad"-metoden kräver ju att man är extremt konsekvent och alltid tränar på samma vis, oavsett när på dygnet hunden skäller.
Som sagt, jag är helt för hela ignorera-träningssättet och använder det gärna själv, men den tar tid och det finns en handfull situationer där förbättring måste ske så fort som det bara är möjligt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det går ju även att träna denna metod på andra platser, måste ju inte ske i hemmet. Om man är ute och hunden skäller på saker så lär den ju sig snabbt koppla ihop att samma gäller hemma. Även skvallerträning kan smitta av sig hemma.
Jag anser fortfarande att snabbaste sättet att få tyst på en hund är att lära den skälla och sedan lära den vad tyst betyder. Jag lät min spets skälla av sig utomhus på kontrollerade platser och inne var han hur tyst som helst.
#7 Om du lär den att inte källa ute med en metod och sedan inte använder samma metod inomhus så kommer den ju fortfarande tro att det är skillnad ute och inne.
Just när det kommer till skall i samband med vaktande, så kan jag tycka att man bör börja med att träna bort det verkliga problemet - att hunden vaktar. Men man kan förstås börja i ljudänden också, om man vill! Och då kan "skall!-"kommando och "tyst!"-kommando vara bra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Mina hundar har då inte haft några problem med att koppla ihop inne och ute. :)
Inte ens om du tränar på helt olika sätt inne och ute?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det jag tränar ute brukar komma av sig själv inne.
Mittelspitzen fick skälla av sig i skogen ca en gång i veckan, sedan höll han sig tyst i lägenheten i princip helt. Skällandet blev boffandet som jag tackade för och så var det inte mer med det.
När jag försöker göra mig av med ett beteende så tröttar jag ut hunden ute så den inte orkar med beteendet inne, sedan försvinner det i princip av sig själv. Har inte gjort nån specifik träning inne. Det jag lär ute brukar hunden komma ihåg även inne. :) Men sällan tvärtom, om jag lär platsliggning inne är det sällan det sitter ute.
Så om han börjar skälla så ska jag helt enkelt kalla på honom och när han kommer så berömmer jag?
Blir inte det som en belöning så han kommer skälla mer?
★
#12 Nej, han kommer inte koppla ihop belöningen med skällandet utan att han kommer till dig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Okej, då ska jag testa den metoden!
★
#12 jag gör liknande med min hund, men jag tänker också att det blir lite omvänt, han reagerar på allt nu eftersom han ju kommer få godis av mig (han vaktar/reagerar - tänker skälla eller hinner skälla lite - kommer till mig och får godis) men antar att det är en process som tar lite tid och att han kommer lägga av till slut.
vi kör ungefär samma utomhus i hundmöten, att han får godis av mig om han tar kontakt med mig istället och det har ju verkligen gett resultat, även om jag alltid måste jobba med honom när det kommer en hund, men han är betydligt lugnare. samma sak inne, så fort han hör nåt som han boffar, skäller eller bara reagerar på utan skall måste jag belöna :P haha, så man måste liksom vara med själv hela tiden.
(kan erkänna att om jag hör att brevbäraren är på väg förbereder jag och matar godis medan posten slängs in, det kanske inte är helt rätt… vet inte om han kan koppla det så eller om det bara förvirrar honom).
Min valp på sex månader har ett vaksamt beteende pch har lätt till skall. Men jag köpte en klicker och har börjat med skvallerträning och JISSES säger jag bara! Han har fattat galoppen när vi är ute och går och möter människor och hundar (men det måste vara längre avstånd till hundarna innan han börjar skälla) men rekommenderar skvallerträning. På gården där jag bor är han extra skällig, så jag skvallertränar jämt så fort vi är på gården. Var två veckor sedan jag köpte klickern och har redan märkt att han bryr sig mindre om människor och hundar.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Vi vill tillåta ett par vaktskall då vi bor på landet. I början var det skäll i flera minuter så fort en bil passerade, kom någon in på tomten var hunden som galen.
Vi kallade också till oss hunden och försökte jobba in kommandot "det räcker". Det gav ganska snabba resultat och nu skäller han just ett par gånger vid "skumma" ljud och kommer sedan till oss människor.
Ute i trädgården vaktar han knappt alls, har aldrig gjort. Vet inte riktigt varför…