Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5703 ggr
Haztparken
0

Dubbelkoppel

Hejsan!

Eftersom jag ska skaffa en till hund till sommaren så har jag tänkt mycket på dubbelkoppel.

Men jag har aldrig sett någon använda det eller skrivit om det :p

Så någon som har några erfarenheter utav det?

Något bra märke?

Tips?

Tänkte förstås inte använda det direkt eller alltid för att klargöra, utan om man ska någonstans så känns det smidigare att bara behöva hålla i ett koppel och ha hundarna nära varandra så man vet vart man har dom, t.ex. åka buss/tåg.

Men gärna tankar kring detta! Då jag som sagt aldrig använt det eller vet något så kanske mina tankar är fel, så vill gärna höra :)

Mitralis
0

Pappa hade ett dubbelkoppel som han gjort själv till taxarna. Fungerade utmärkt 🙂 
Han tog en metallring som han satte fast två läderremmar i med koppelhakar i ändarna.

[[Boris Sager]]
0

Jag har använt det till mina Yorkar, tycker ju att det är en fördel om de går ungefär på samma sätt och förstås är ganska likstora/gamla.

Minns inte vilket märke jag har. Har varit läderkoppel.

Måste dock erkänna att jag använder det sällan.

Mitralis
0

Pappas dubbelkoppel satte han fast i ett vanligt koppel, så det blev som ett Y.

Stormblomma
14

Kan inte begripa att någon är villig att ta riskerna det innebär för att man inte orkar hålla i ett extra koppel. Hur styr nu upp det om det kommer en aggressiv hund framspringande på promenaden?

Vad händer om du åker buss/spårvagn och dörren går igen och något händer tex något hamnar i vägen för ena hunden, hunden blir rädd och hoppar bakåt, så att hundarna hamnar på varsin sida om dörren.

en kurselev till mig gick fick lägga in sin hund på blå stjärnan efter att hundarna (som tyckte om varandra och alltid varit vänner) olyckligt fastnade i varandra pga tvillingskopplet, fick panik och började bita varandra. Hundar är djur. Överlevnadsinstinkten är alltid det som tar i tillslut.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Glamgirl
0

BRA skrivet #5!!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Mitralis
8

#5 Fast nu misstänker jag starkt att man inte använder denna typ av koppel på exempelvis amstaff eller rottweiler, utan på lite mindre hundar.
Pappas hundar gick sida vid sida i 14 år och de fastnade aldrig i varandra, fast det kanske beror på vilken typ av tvillingkoppel man har.
Ingen skulle heller kunna komma på var sida om dem då kopplet inte hade den utformningen 🙂

[[Boris Sager]]
3

Naturligtvis beror det på var man bor, hur ofta man använder dubbelkopplet,  vilka hundar det lämpar sig för och varför. Men det är ju självklart.

Stormblomma
9

#7: Vad spelar det för roll vilken ras det är? Min kompis hundar som fastnade i varandra var två Cocker spaniels..
Kan inte begripa att man är villig att ta den risken bara för att man är lat. Man bör göra allt man kan för att utforma en säker miljö för hundarna. Man minskar den säkra miljön genom att sätta på dom ett sådant koppel. Vare sig det händer något eller ej.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Mitralis
2

#9 Hur såg det kopplet ut?

Mimmsis
0

Har också hört om hemska olyckor som blivit till pga att ägarna skall ha dubbelkoppel på sina hundar. Det ger inte hundarna någonting positivt utan är enbart för ägarnas egoistiska skull. Vi är skyldiga våra hundar mer än så.

Mitralis
0

#9 "Vad spelar det för roll vilken ras det är?"
Missuppfattade ditt inlägg i #5 Jag tänkte orkar som i fysiskt inte orka att med musklerna hålla i hundarna om de börjar dra.
Inte orkar i som lat.

Mitralis
0

#11 Hur ser de kopplen ut?

Taxelina1
0

Kopplet är smidigt men man har sämre koll på hundarna. Och man ska inte använda det om man har en vuxen och en valp. Risken finns att hundarna stryps när dom trasslar in sej.

Hälsning från en stor djurvänCool

Mitralis
0

#14 Hur ser det kopplet du tänker på ut? 🙂

Stormblomma
2

Men snälla nån. Det finns ingenting som ett koppel som inte Kan  trassla sig eller där hundarna kan fastna i varandra. Däremot sådana som minskar risken. Alla andra mängder med olyckor och olyckliga situationer som kan uppstå med ett tvillingkoppel påverkas inte heller av modellen.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Haztparken
4

Tack för era svar!

#5 & 9 Jag vet inte om du menar att jag är lat eller att jag överväger detta för att jag inte orkar? För så är det självfallet inte!

Jag tänkte att det kunde vara smidigare, stor skillnad.

Sen är jag tacksam för folk som skrivit om att olika olyckor kan hända, det var ju därför jag startade tråden, för att få reda på om dessa koppel och om dom är bra.

Taxelina1
0

Som ett Y. Två som sitter ihop och sedan fäste man det i ett enkelkoppel. Det är ett så kallat dubbelkoppel.

När hundar får panik då dom fastnar kan det gå rejält illa.

Hälsning från en stor djurvänCool

[[Boris Sager]]
2

Oj, det var förutfattade meningar #9 och 11, men det är ju era uppfattningar och får stå för er.🙂

Mitralis
0

Men jag förstår inte riktigt hur det går till att de fastnar med ett sådant koppel, och då har jag ändå rastat med sådant koppel i flera år 🤔

Noa-Nisse
6

Tror nog inte det är så farligt. Man kan ju lätt trassla in två vanliga koppel också.!

TS, kör du på tvillingkoppel om du vill det, prova och se om du gillar det :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[[Boris Sager]]
2

Ja, #21 ibland känner jag mig som om jag måste hantera en knyppeldyna , när jag har vanliga koppel. För det mesta går vovvarna fritt eftersom vi bor på landet och går oftast på egen mark, där de inte riskerar att stöta på andra hundar eller där vi har några bussar, knappt bilar mer än våra egna.🙂

Noa-Nisse
1

#22 Låter som ett ställe jag vill bo på :)

Denna kommentar har tagits bort.
Maja2
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre hundar (eller, för närvarande fyra, då jag passar dotterns lille hund när hon är bortrest i tre veckor)   Det är lätt att lära hundarna att gå på sin bestämda plats, och därigenom inga problem att hålla 4 olika koppel. Allt beror på vilken träning man lägger ner :)

[[Boris Sager]]
2

Ja, om man vill gå ut med alla samtidigt.

Mitralis
5

Hinner man linda upp hundar som sitter i varsitt koppel om de råkar i luven på varandra? Tänkte eftersom att det verkar vara det som är bekymmersamt med dubbelkoppel 🤔

tjoopa
1

#24 OT men gud så fint ni bor :P Drömläge verkligen :)

Noa-Nisse
2

#27 Håller med dig! känns som att vissa saker förstoras helt och ibland kommer det orimliga "tänk om"-händelser :P

#24 Ser jättehärligt ut alltså :) såå vill jag bo!! Lummigt och fint.

Linnea
1

#27 Så tänkte jag med. Om man snabbt måste hala in dom och har fyra koppel är det ju rätt stor risk att man tappar taget om nåt av dom.

Skynda långsamt så går det fortare.

Maja2
2

#27 Det är nog större chans att man klarar av att hålla dem isär ifall det skulle hända, än om de sitter ihop skulle jag gissa.

Mysisa
3

Ärligt talat så anser jag att dubbelkoppel är lättare att hantera än ett gäng vanliga koppel. När jag är ute och går med tre hundar i vanligt koppel blir det alltid trassel, stor kvävningsrisk om jag inte är där och trasslar upp med jämna mellanrum. Sätter jag däremot på dubbelkoppel så lyckas inte hundarna trassla till det hur mycket dom än försöker. Sen kan hundarna hamna på varsin sida tunnelbanedörren/hissdörren eller what ever oavsett vilket koppel man har på hunden och det är livsfarligt oavsett koppel. Det är inget annat än ett ägaransvar att se till att man har ALLA hundar på rätt sida av dörren oavsett vilket koppel/halsband eller om hunden är lös.

minavitas.wix.com/kennel

Neela
1

När jag är ute med flera hundar tycker jag det är smidigt att använda mig av midjekoppel. Har då två hundar i vanligt koppel och en kring midjan.

Lyan
1

Jag hade ett egengjort koppel när jag hade två hundar. Här finns lite bilder (för lat för att lägga in dem här då jag inte har orginalen kvar).

Jag gjorde sedan ett nytt likadant fast med blå länk till Mattis och en rosa till Ping. Fixade också matchande hakar och ringar och gjorde det lite längre. Jag gjorde även ett i runt läder. Kan tyvärr inte ta nya bilder då koppeldelarna nu är återanvända till andra koppel och selar då jag inte behövde dem längre sedan Mattis gick bort.

[Tess86]
0

Vi använder dubbelkoppel på våra två ibland, ett sånt som är som ett V som man fäster i änden på ett vanligt koppel. Det är smidigt om vi behöver "frakta med oss" hundarna men det funkar inte så bra om de ska få ut och nosa, kissa osv eller för att träna koppelpromenader. Eftersom hundarna kan dra i varandra så känner de ju inte om de går fint eller inte. Våra har aldrig trasslat i sig i det. Ibland försöker de leka men våra hundar vet vad nej eller stopp betyder, vi kör samma sak när de börjar leka vilda lekar inomhus.

Denna kommentar har tagits bort.
[poppy91]
1

Det som är viktigt med dubbelkoppel är att hundarna MÅSTE vara jämnstora. Inga undantag. Kommer de lösa på något vis och den stora drar med sig den mindre, är det som upplagt för skador på den meddragna hunden.

Med två jämnstora hundar tycker jag dubbelkoppel kan vara bra, även om jag sällan använder det själv då jag inte tycker det är speciellt mkt smidigare i realiteten :)