Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1796 ggr
minime2014
1

"Motion"

Hej,

har varit en trogen besökare på denna sida men idag blev det dags att bli aktiv medlem.

Jag har en liten blandras vovve (amstaff/pitbull) som är 22v. En underbar liten pojk, nyfiken, busig, lekfull och påhittig. Gillar alla människor vi möter och skulle helst pussa på varje kotte vi möter. Vi går nu en valpkurs och ska därefter fortsätta med vardagslydnad (forstättningskurs på denna som vi nu går). Min tanke är att vi i framtiden ev. kommer träna spår och lydnad.

Varje dag kör vi passivitets och kontakt övningar, tränar på hundmöten varje gång vi möter en annan vovve (går ganska bra må jag säga), miljötränar honom. Vi leker mycket och "motionen" består av rastning och ev. 1h promenad (uppdelad under dagen). Naturligtvis får han mycket sömn och vila, då han får vara för sig själv. Samt så har vi dagar som är lugna så han får tid för "återhämtning".

Jag är lite av en "hönsmamma", vill det bästa och vill göra honom till en bra hund, en stabil och harmonisk hund.

När det gäller motion så är jag medveten om att en valp inte ska motioneras hårt innan de fyllt 1 år. Min fråga är då om jag gör rätt, är 1h promenad i hans takt, som är uppdelad på flera tillfällen för mycket för honom? För lite?

Ge mig era åsikter och gärna lite tips!

/minime

Frida B
2

Alltså det beror ju på hunden, och hur ofta ni går. Men jag skulle väl snarare dragit ner det till en halvtimma per dag i den åldern, och kanske tagit en timma dom dagarna man inte gör ett skvatt. Men det är vad jag tycker.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
1

Hur mycket unghundar ska röra på sig skiljer sig mycket mellan de man frågar. Mina hundar är aktiva redan som unga, och vid ett års ålder drar de mig på skidor, spark och går i spann när möjligheten finns. Det innebär inte att hundarna blir regelrätt fystränade, men de har fått gå lösa, anstränga sina lungor och ligament långt innan de fyller ett år.

Gällande din hund och vad som är lagom ser du bäst själv. Är han nöjd och glad? Då är du helt på rätt spår! En timmes aktivering fördelat över dagen är inte för mycket för gemene hund.

minime2014
0

Tack för era svar! Då känns det inte som att man "överaktiverar" honom, utan det blir lagom med promenad. Vi går inte 1h promenad varje dag utan mer eller mindre varannan och då lugnar vi ner oss med de övriga aktiviteterna, så det inte blir för mycket.

Håller med dig Majken! Man vet bäst själv vad som passar ens egna hund. Är han nöjd och glad (verkar han iaf. vara) då är det nog och lagom med detta.

När tycker ni att man kan börja öka på tiden, dvs. gå längre än 1h? Jag LÄNGTAR tills man kan börja motionera ordentligt och riva runt!!

Jag märker nu när snön kommit att han älskar att springa runt och busa, "attackera" snön :) men nu blir det endast 15 min promenad då det är så kallt.

Majken!
0

#3 Det finns inga raka svar på din fråga här heller. Beroende på hur stor din hund är och hur jämnt eller ojämnt den växer så får du anpassa dig därefter. När min hund var kring halvåret så gick vi långpromenader ett par ggr/veckan, lite olika beroende på hennes dagsform.

Sugar Mist
0

Min valp är säkert ute och motionerar över en timma om dagen, mycket lösspring och stoj^^ Är inte så orolig för det, då han fått mycket mer muskler av det än vad han hade när han kom och tycker det är bra att valpar får röra på sig och få upp konditionen lite, istället för att vid 1 års ålder vara ranglig och knappt ha någon kondition.

-