Terrier problem.
Jag måste få rensa mitt huvud och gärna höra någon annans åsikter om mitt lilla "problem".
jag ber på förhand ursäkt om virrigt inlägg och att jag kanske skapar för många trådar..
Okej! Jag har med eran hjälp upptäckt den fina rasen Schapendoes som jag kärat ner mig i totalt! men står just nu i valet och kvalet mellan en schappe eller en till terrier.
Min förra (och enda) australiska terrier hane tog jag över från min mamma när han var fyra år pga en massa problembeteenden. Vi jobbade och jobbade och tillslut gav det med sig. Men han hade en skyhög stressnivå och efter år av träning och dubbelt så mycket bakslag så fick han somna in.. Det här var alltså min första hund och mitt första riktiga steg in i hundvärlden. Den här terroristen har lärt mig så sjukt mycket om hundar och hundspråk så det är inte klokt!
Men under alla dom här problemen var han en så underbar hund och vi passade som handen i handsken.
Mitt problem är att jag är sååå rädd för att få en till problemhund om jag skaffar en till aussieterrier och att jag är rädd för att behandla den nya individen som Bosse (som problemisen hette).
Även om jag nu hittat schappen så kan jag inte låta bli att drömma mig bort till en terrier också.
Min nuvarande papillontik kan jag säga att jag lyckats med, hon är precis så som jag vill att hon ska vara uppfostringsmässigt eller vad man ska kalla det med jag vet också att papillon är en "enklare" ras.
Så, snälla ge mig alla era åsikter! Borde jag satsa på terriern mitt hjärta brinner för, ta en "mildare" terrier eller kanske schappen är det enda valet för mig?
Ni får gärna berätta hur ni klarade av att skaffa en till likadan ras efter er förstas bortgång.
TACK!
(infogar en bild på min älskade terror<3)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Har tyvärr inget bra svar på terrierfrågan men tänkte tipsa om en blogg som min tränare i valpkursen driver. Hon har uppfödning av Schapendos så här kan du få ytterliggare inblick i rasen. http://schappelivet.blogspot.se/?m=1
Ja den bloggen följer jag :) tack ändå :)
Gör vad du känner är bäst, och vilken hund du än väljer så uppfostra den som du gjort med din papillon, för det är ingen skillnad på raser när man ska uppfostra hundarna :) vissa (exempelvis terrier) kanske man får jobba lite extra med, men det ser iaf jag inte som några problem :) och oavsett vilken ras det blir, se till att kolla upp linjerna noga så att du inte får en hund med problembeteende som inte går att jobba bort, nu när du är rädd att få en till problemhund ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Där får jag nog säga emot. Det är stor skillnad på att uppfostra en aussie och en pudel t.e.x.
-
#3 tack för ditt svar men jag vet verkligen inte vad jag känner bäst för x) men jag behöver ju inte stressa, jag får ta det som det kommer :)
#4 ja precis det jag menar också :)
#4 fast det tycker faktiskt inte jag. Man uppfostrar hunden hur man vill, men vissa kanske man behöver jobba med lite extra. Som till exempel Aussie som vill vakta, och kanske vaktar mer än till exempel en mops. Då måste man ju jobba lite extra på det, men man kan ju ändå jobba på samma sätt med att uppfostra en mops, papillon eller aussie. Sedan är det väldigt individuellt med uppfostran, och den ena hunden kanske är väldigt osäker medan en annan hund är alldeles för framåt. :) Och då får man ju anpassa efter individen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Om du väljer föräldradjur noga så tror jag du törs skaffa en ny aussie. :) Förstår din rädsla men det kommer märkas fort att även om de liknar varann så är de olika individer och personligheter. Och när du uppfostrar från valp så "skriver du boken" själv utan bagage att rätta till.
Om inget annat kan du ju satsa på schappe och skaffa terrier när du känner dig mogen för det. :) När såren läkt lite bättre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#7 tack för kloka råd. Jag får se hur jag hör men jag känner mig lite lättare till mods över att skaffa en till terrorist :3 när tiden är inne för valp så får vi se då hur redo jag är .)
#8 Du kan ju alltid åka till kennlar och se vilken ras som känns bäst just nu. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.