"Dominera sin hund"
Börjar med att skriva att jag vet att detta är ett känsligt ämne på Hundar iFokus men vill inte starta bråk!
Jag har fått höra av en av mina djurlärare att när vargar visar undergiven-dominantbeteende eller vad man ska kalla det, så är det de undergivna medlemmarna i flocken som visar den dominanta att han/hon är dominant. Förstår ni vad jag menar?
Dvs så är den dominanta vargen inte den som "tar kommando" och visar att den är dominant, den blir visad att den är dominant utav de andra medlemmarna.
Det är därför det inte fungerar att hundägare försöker dominera sin hund och utföra s.k. dominanta beteenden mot hunden för att få den att underkasta sig sin ägare.
Hur mycket dominans ligger det i att möta sin hund i blicken och morra åt den? Att vara dominant respektive hotfull är väl inte samma sak?
Att hunden sänker huvudet och sätter svansen mellan benen när hundägaren ryter och är aggressiv mot sin hund så är hunden rädd, inte undergiven.
Detta är bara min åsikt utifrån vad min lärare sagt, men vad säger ni om det här?
Jag vill inte ha några stora diskussioner om dominansbeteende mellan hund-människa, vill gärna att fokuset ligger på det jag nämnt om vargarna.
Jag vet inte riktigt om jag förstår helt vad du försöker säga gällande vargarna, men i en vild flock finns det ju heller ingen bestämd ledare utan där skiftas det ledare efter uppgift. En dominant varelse behöver heller inte göra något större väsen av sig för att bli förstådd.
Nej, det fungerar inte att tro att man kan "dominera sin hund", men det är ju också för att sk. "rang" inte finns mellan olika arter. Hela det påståendet är ganska luddigt eftersom en "ledande" i en vild flock inte skulle bruka våld för att göra sig förstådd, det är enbart i konstlade flockar det förekommer sk. bestämd rang där bråk och oharmoni kan uppstå, de som tycker de måste ta till våld eller hårdhänta metoder för att de måste "dominera" sin hund borde lära sig lite mer om djurs beteenden.
#1 Jag tror att du förstår mig men ändå inte! 😉
Du skriver "En dominant varelse behöver heller inte göra något större väsen av sig för att bli förstådd.", du är inne på samma spår som mig, fast med en omformulering! Hehe.
Att det skiftas ledare kan ju ha med det jag skrev om, att de "undergivna" visar en specifik individ att den är den dominanta och ska leda flocken, t.ex.
Funkar det inte för den "dominanta" individen att göra en uppgift som gynnar flockens överlevnad, så märker de "undergivna" om en annan individ passar bättre för den uppgiften.
Det är lite svårt för mig att tala större än såhär utan att ha källor och mer fakta men hoppas att fler kan komma med synpunkter och svar! 🙂
Det jag skriver är helt och hållet bara idéer som går att bolla runt på.. Det är väl det diskussioner är till för. 😃
Många dominans/rangteorier härstammar från personer som Jan Fenell som studerade vargar i hägn, eller snarare filmer på vargar i hägn.
Vargar i hägn lever inte i naturligt sammansatta familjegrupper, ingen kan utvandra, samt ff a så är resurserna begränsade.
Lite modernare teorier o forskning:
http://urplay.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar
http://dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende/
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.