Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 946 ggr
theoneissa
0

Bilresa med valp

Vi planerar att snart skaffa hund och funderar på hur man på bästa sett åker bil med en liten valp. Tex när man åker hem med valpen från uppfödaren, eller andra bilresor med liten valp. Känns ju som en trygghet för valpen att få sitta i knät, men är det för farligt?

Majken!
0

Det är ett risktagande som du får kalkylera på själv. Jag tycker det är för farligt, så mina valpar åker i bilbur från dag ett.

[[Boris Sager]]
0

Mina åker också i bilbur.

Jag är nästan säker på att man inte får ha hunden lös i bilen, även dit räknas att man inte får ha den i knäet!

Jamie+Engla
0

Bilbur. Inget annat gäller för våra hundar, valpar som vuxna ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

imsuchadiva
0

Vissa har suttit i sele och bilbälte bredvid någon i baksätet, andra har legat i bur i skuffen på en gång.

Stormblomma
0

Det är olagligt att ha hunden lös i bilen.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Sammet1
1

Be uppfödaren att låta valpen ha ett tygstycke (t.ex. en gammal handduk, eller något avlagt klädesplagg) hos sig de sista nätterna innan den ska hämtas, och som ni sedan kan få med er att bädda i buren med. Det blir både mjukt och tryggt och luktar hemtamt. Är det en bur som lätt kan lyftas ur bilen, så kan man med fördel ställa den på mark eller golv och låta valpen undersöka den i lugn och ro innan det är dags att åka.

Vi hade också med oss en leksak som valpen och flera andra hundar på kenneln lekte med i nästan en timme innan det var dags att åka hem, och den fick han förstås också med sig in i buren, så det var inga problem alls.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[[Boris Sager]]
0

Bra råd när man ska få hem en ny valp, fast nu gällde det förstås själva bilresan, som jag uppfattar det.

Sammet1
3

#7: TS ville veta om man kan ha valpen i knät för att ge den trygghet, och har redan fått veta att det inte är varken lagligt eller lämpligt att köra bil med hund i knät, så därför ville jag tipsa om hur man kan göra bilburen trygg för en ny liten valp som inte åkt bil förut.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[[Boris Sager]]
0

Ok #8😛

mingman
0

Jag skulle i så fall be om flera lukta-hemma-filtar (eller ta med själv och lämna hos uppfödaren) och ha en minst en som inte är i bilburen. Många valpar blir åksjuka och spyr. Vi fick slänga vår lukta-hemma-filt innan första bilresan var över för att den var så härligt nerspydd.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

theoneissa
0

Tack så mycket för alla tips!:) känns mycket klarar nu att de ska sitta i buren från början:)