Arg!
Tidigare idag när jag skulle ut på promenad med Kiwi kom grannens hanhund fram (lös). Kiwi löper, och hanhunden försöker självklart para sig med min. Jag bär upp Kiwi, men det gick inget vidare. Så jag släpper henne och försöker dra henne därifrån. Hanhunden springer självklart efter och Kiwi sliter sig loss från halsband och koppel. Jag gick till grannen som var hemma, och sa att deras hund springer lös och hoppar på Kiwi, grannen kom ut - Dem leker ju bara, säger hon då. Jag var dock upptagen med att jaga min hund, Kiwi hoppar på ett barn som stog precis bredvid och tittade på. Barnet sprang hem. Vi fick tag på Kiwi. Jag gick därifrån medans min pojkväns gick och pratade med barnets föräldrer. Barnet var litet, och när Kiwi hoppade på honom så välte han omkull. Hon bet honom inte, utan hon var uppjagad och visste förmodligen inte vad hon skulle göra. Tur att föräldrarna var förståndliga och det uppstod inga problem. Barnen på gården är redan tillräckliga rädda för hunden (utan orsak, utan dem tycker bara hon ser "farlig" ut), så händer detta.
Men jag är så arg på hanhundens ägare som inte ser efter sin hund. Den är ofta lös och visst, den är snäll och lydig. Men Kiwi löper och inte kan man ha en lös hund på gården då! Ägaren var ens inte där, utan hon var ute och pysslade med annat.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
shit illa
har själv han hund. men tyvärr bor jag i någon sorts amstaff koloni. sjukt mycket amstaff och alla går lösa och springer ofta fram. jag har inge problem med min hund och han hundar men min kompis har och han hugger om de kommer.
så jobbigt när de inte har koppel. man vet ju inte helle rom de är snälla eller inte
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kan förstå att du blev arg på din granne i det lääget. Klart hanhunden inte kan låta bli att ta tillfället i akt om det dyker upp en dam som löper. Och damerna är tyvärr inte bättre dom. Så då kan det sluta i kattastrof. Nu gick det relativt bra i alla fall. Men jag förstår ilskan du känner.
Tur att barnets föräldrar förstod i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vilka människor det finns här i världen!
- Din hund springer lös och hoppar på min hund.
- Men han leker bara.
Så okey han får springa hur han vill. Leker med andra hundar som går förbi? I min uppfattning hörs det så.
Herregud alltså! Så fort jag möter en lös hund med ägare blir jag lite osäker för det har hänt några gånger att hunden går imot Ronja och lyder inte ägaren så bra. Varför skall man ha dom lösa då? Varför inte koppla hunden när man möter en annan hund? Sorry kom in på ett helt annat ämne nu..
Hanhunden var en amstaff pitbull - blandning. Och den går ALLTID lös. Den får till och med sitta lös på gården, medans husse och matte är inne i huset, dem har alltså noll koll på vad den gör. Tidigare, när Kiwi inte löpte var det inga problem. Då kom den aldrig fram, utan satt bara där. Men jag har varnat dem om att Kiwi löper och då borde dem väl kunna ha den inne. Dessutom var jag lite rädd att gå imellan två hundar, inte vet jag hur hanhunden kommer att reagera när jag försöker slita den loss från min, och putter undan den.
Jag hoppas detta inte händer igen ialf.
Varma Hälsningar
Det är illa med lösa hundar utan uppsikt! Och ansvarslöst!!
Fråga om de vill betala abortsspruta om din hund blir dräktig… Kanske hjälper?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 Tack, det ska jag faktiskt göra om jag ser att dem har hunden lös igen.
Varma Hälsningar

Vissa personer visar mycket tydligt att de inte bör ha hund. Be dessa odla blommor istället. Jag råkar alltid på sådana hund ägare. Och dom har ingen aaaning om att det är koppel som gäller vissa tider på året. Hoppas allt gick bra i alla fall.
Blev din hund dräktig?
#7 Ja, att skrämmas lite kan ju funka ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Här e det olagligt utan koppel, hur är det där?
Helena