Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 597 ggr
voffanna
0

Skäller på promenader med andra

Undrar varför och hur jag ska bete mig för att tvååriga vovve inte ska skälla när jag går promenader med andra människor eller andra hundar?

När det bara är jag och vovve som promenerar så skäller hon endast när det är "befogat" men har jag sällskap så skäller/ljudar/morrar hon konstant.  

En teori är att hon blir så "till sig" och att det liksom "rinner över". Hon är väldigt reaktiv och kan behöva stöd i att "packa ihop sig". Men hur, det går inte att nå henne öht när hon sätter i gång. Det enda som hittills fungerat är att avbryta sällskapet och gå iväg själv åt annat håll…då slutar hon tvärt fast det blir fasligt svårt att få med henne den första biten…men det fungerar ju inte i längden eller alltid. :-)

[FridaGenborg]
2

Men vilken bra tråd du har startat 🙂 Har tyvärr inga tips till dig men jag har en fyramånaders valp som skäller på allt som låter och rör sig, mest i mörkret, vet inte heller vad jag ska göra åt det. Försöker avleda honom men det funkar inte riktigt… Hoppas du får några tips här som även jag kan dra nytta av! 😉

voffanna
0

Hoppas någon kan komma med input på hur de gör eller skulle göra i en sådan situation jag beskrev.