Hunden får utlösning?
Nu börjar jag tröttna på hunden jag är hundvakt åt. Har varit hundvakt åt honom nu i en vecka och denna vecka har han börjat jucka i tomma intet tills han kommer typ. I förrgår gjorde han de bredvid mig i sängen när vi skulle sova och sen i natt har han tydligen gjort det också då jag hittade en blöt fläck i soffan nu på morgonen!
Och de är de att han ligger ner och gör de och låter de liksom typ spruta, låter helt sjukt men de är precis så han gör.
Han är ca 1 år och okastrerad men visar inget sexuellt beteende annars. Och vill att han slutar då de är fett äckligt.
Tror han har gjort de typ 3-4 gånger nu bara denna vecka, vad är de för fel? :o
aldrig varit med om det, men kanske är en tik som löper i närheten och det är hans sätt att bli av med sin frustation eller något, hoppas någon mer erfaren kan ge dig bättre svar:)
Korrigera !? Säg till på skarpen. Var konsekvent.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#1 Kanske de,
#2 de har jag gjort men han fortsätter ändå, och nu har han gjort de när jag sover också :/
#2 vad säger ägaren ? Hur gör du när du korrigerar ? 😐
ja jag undra också vad ägaren säger då han måste göra så hemma hos dom med?
#4 #5 ägaren blir förbannad vad jag vet, men vet ej hur han korrigerar då jag inte tror ägaren säger till på skarpen.
Jag sa hans namn och peta fingrarna i sidan av halsen på honom för att han skulle reagera på att jag sa till honom sen så skällde jag lite på honom sen fick han sova i sin hundbedd resten av natten, så han visste att jag tyckte de va fel när han gjorde de.
Kul att äntligen någon har upplevt samma som jag. Detta hände nämligen oss för några år sedan då jag va hemma hos en vän och dennes tik. Tiken löpte inte men min hane tckte att hon luktade gott ändå och luftjuckade. Jag lyfter honom lite lätt för att mota bort honom ut i hallen så att han ska komma ner i varv. Mitt i lyftet och svängen så sprutar det vätska ur hunden så det kommer typ överallt….. Golv, bord, vägg… Fatta vad pinsamt……
#6 du kan prova med att strunta i att röra hunden (nu vet inte jag vad det är för ras) men vissa individer kan bli mer triggade av beröring. Jag kan tillexempel inte peta på min schäfer när jag korrigerar för då går han upp i varv.
Kan du avleda honom på något annat sätt ? (inte säga hundens namn i en negativ situation) kanske ryta/säga till skarpt "NEJ!", när hunden tittar på dig eller vad den nu gör, avbryter det han håller på med, så kasta en boll som belöning eller vad han nu tycker om. :)
Det där är en av anledningarna till att jag valt tikar hittills.
#9 Alla hanhundar är inte sådanna som TS beskriver
9# jag har en hanhund och aldrig varit med om detta, inte heller hört de från någon som har hanhund heller, men visst det är inte roligt om man får en sån hund men ett tips är väll att kastrera den.
#10, 11: Nej, men det förekommer, detta är inte alls första gången jag hört talas om det.
Kan tillägga att min va inte så gammal då detta hände, också runt året. Och så vitt jag vet har det inte hänt mer än en gång. Så jag tror att det inte är så mycket att tänka på. Försök att skapa en bra relation med hunden så att han lyssnar bättre när det är dags att avbryta ett uppjagat beteende för att istället lugna sig.
#11 håller med dig, har aldrig hört talas om detta.
I såfall är väl kastrering ett ypperligt tillfälle.
till TS: fråga ägaren vad för tips han har så hunden inte gör så och sedan även rekommendera kastrering för hunden, är nog väldigt jobbigt för hunden också att göra så, är nog väldigt stressande.
Eller så kan du låta bli att passa hunden
#7 ajdå, #16 vill inte sluta passa honom då jag hjälper ägaren att uppfostra hunden. Han är en staff och behöver uppfostras då ägaren ska sälja honom då han ska jobba på annan ort och inte kan ha kvar honom. #15 Tror heller inte jag kan be om så mycket hjälp från ägaren då jag säkert kan tre gånger av vad han kan om hundar och då kan jag långt ifrån hälften av allt man lär veta typ. Och kastrering är nog inte aktuellt då ägaren om han ska ha kvar honom kanske vill para honom
Hundar kan jucka som ett överslagsbeteende när de är stressade. Dessutom är han ung, det kan fortfarande komma perioder med mycket hormoner. Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på att han kommer, även om det så klart inte är så trevligt.
Tänk igenom er relation och se om det finns något som gör honom otrygg. Aktiveras han lagom mycket? När du stället krav, förstår han kraven? Får han känna att han kan leva upp till de? Är du konsekvent så han inte blir förvirrad? Kan han slappna av inne? Är han sansad ute?
Om allt annat fungerar som det ska så hade jag bara "skyllt" på hormonerna och inte gjort någon grej av det. Hunden kan ju inte välja vilka hormon den ska ha :) Jag hade knuffat till lite, bara precis så mycket/hårt att man avbryter honom och gett honom ett ben eller något annat att fokusera på, utan att vara otrevlig. Det skapar bara mer stress.
Min hund har nyss blivit könsmogen och kan jucka ibland mot saker. Vi brukar bara lugnt ta bort honom. Är det i sängen eller soffan åker han ner på golvet osv. Dom gånger min sambo blivit arg har det bara blivit värre, tror att om hunden inte är stressad när den gör det blir den stressad när man blir arg på den och fortsätter. Hunden menar ut inget illa och förstår inte att den gör fel så mitt "straff" är att han inte får vara med längre. Det funkar för oss. Men har inte varit med om det du beskriver.
Anna och taxen Max
Oftast beror det på stress när hundar juckar, en överslagshandling. Bäst är att avbryta innan det går så långt som till utlösning. Då kan det lätt bli ett invant beteende som kommer fortsätta. Avbryt utan att bli arg, avled hunden, låt han göra något annat. Aktiveras han som han ska? Eller finns det något du skulle kunna ändra på? Jaktlekar (boll/pinnkastning, lek med andra hundar osv) kan skapa stress hos vissa hundar och då kan det vara bra att sluta med det ett tag och fokusera på lugnare aktivering som tex spårning. Så ta en funderare på om det finns något som gör honom stressad och försök undvika det så gott det går en period och se om det blir bättre.
Mvh Linn
En kemisk kastrering kanske skulle kunna hjälpa för tillfället, tills han blivit lite äldre.
Bara spekulerar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Korrigeringar kommer troligtvis öka beteendet då det ökar hundens känsla av otrygghet och troligtvis leder till stresspåslag.
Håller med som vissa ovanstående skrivit.
Se till att hålla hunden välstimulerad/aktiverad men inte stressad (rätt aktiviteter!) och trygg och lugn. Ta inte upp några konflikter och tänk på att hunden inte är "äcklig". Dom gör det inte av samma anledning som ifall det vore en grabb som låg bredvid dig och gjorde samma sak..
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Det låter inte mycket värre än när tonårspojkar får utlösning på natten när dom sover - alltså rätt naturligt även om långt ifrån alla hanhundar gör så.
Enklast är väl att låta bli att ha hunden i sängen, så slipper du riskera kladd på lakanen. Om hunden inte håller på och försöker rida/jucka dagtid utan mest gör detta nattetid så skulle jag inte bry mig alls utan helt enkelt vänta - hunden är tonåring nu med hormoner som löper lite amok i kroppen.
#22 han får inte vara i sängen längre men då la han sig i soffan och gjorde de ist när jag sov. Så nu har jag ställt dit min tvättkorg och grejer när jag går i skolan så han inte kan vara där utan bara i sin bedd
24# vad får han för aktivitet?
Detta fenomen händer min hund ibland. Speciellt när min svåger hälsar på. PINSAMT. Har inte bestämt mig för att kastrera då det inte händer ofta. Dock är han lite juckig i största allmänhet, så jag har funderat på det.
Samma som # 26. Beteendet kommit på sistone att jucka i luften och komma vissa morgonar vi är på väg ut på promenad.
#27: Har du övervägt om det händer när han börjar bli/är kissnödig? Det är inte helt ovanligt, speciellt med unga hundar.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Det finns hundar som är översexuella med det ska man inte sticka under stolen. Det låter som en hund som är stressad som tar till detta sen kan det vara så att han tycker det är skönt och avkopplande. Jag har inte vart med om detta själv bara på hingst.
#21 Kemisk kastrering i form av chip har en tendens att öka hundens produktion av testosteron för att kompensera så det är knappast en bra idé i det här fallet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#25 Innan jag hämta han så tog ägaren typ ut han på korta så promenader ibland så han fick kissa och bajsa men sen hade han typ ingen ting att göra inne.
Nu när jag har haft honom så har vi gått flera km per dag, plus att han har leksaker och ben inne och så har jag en leksak man gömmer godis i så hunden får fundera på hur han ska få ut dom.
Sen brukar jag gå till någon rastgård och kasta boll men då springer han efter den typ 5 gånger sen bryr han sig inte mer och sätter sig bara ner.
Inne så struntar han oftast i leksakerna och ligger för de mesta bara och sover
Låter som om övergången va 0 till 100. Inte konstigt att du får överslagshandlingar på hunden. :/ Lätt hänt
Ts du kanske skulle prova någon mer adekvat aktivering av hunden? Vad är det för ras?
#33 vad betyder de?
Han är en blandning mellan staff och amstaff :)
#34 Det betyder: Korrekt, lämplig, passande.
Testa med blomsprutan, ge hunden en dusch när den håller på, inte efteråt för då fattar den inte.
Funkade på mina hundar i nästan all korrigering inomhus, tex; hoppa inte på bänkar och bord, bit inte på mattkanten osv.

Svårt, han får ju en ganska stor belöning när han håller på liksom..
#36 De är riktigt vidrigt faktiskt, får skaffa mig en blomspruta, men nu har han börja göra de när jag sover och då är de lite svårt att se när han gör de tyvärr :/
#37 hur menar du?
#38 😃 se din rubrik på tråden ang #37 … misstänker jag
Vad är det som är vidrigt? Bättre ett gosedjur till dig o att hunden får en matte/husse som förstår något om hundar o inte äcklas av den.
Hunden har förmodligen gått upp i stress något enormt, inte bara byta hem o flock, utan helt plötsligt skall den ha en massa fysisk aktivitet istället för att få bo in sig i sitt nya hem o en ny miljö.
Vill du stimulera hunden utan att den blir stressad försök med nosövningar.
Ett skvätt skydd kanske kan ha någon effekt, som får han hundar att inte kissa inne, kanske kan ha en hindrande effekt även på juckande… eller ? Bara en tanke, har ingen aning egentligen..
Länk till skvätt skydd, finns i flera olika varianter, säkert lika många olika som leverantörer nästan :)
http://www.petster.eu/se/grp/skvattskydd-markeringsskydd.php

#41 eller så underlättar den ökade friktionen det för honom och han blir värre
Fast man slipper ju den våta fläcken i alla fall så kanske både hund och matte blir gladare ;)
Jag håller med #40.
Jag förstår ärligt talat inte riktigt din inställning.
Möjligen p.g.a. att jag haft hanhundar i ca 30 år och aldrig haft de problem, som du beskriver.
Definitivt ett stressbeteende.
Ska man rekommendera nallar till TS som hemska tanke tycker det är otrevligt med ovälkommet sekret lite här och där i hemmet? Jag tror att merparten människor i världen tycker det är osmakligt, oavsett art. Vissa får krupp bara de ser en person tugga med öppen mun. Är den personen folkilsk för det och helt socialt inkompetent? Seriöst, slappna av.
Ja ett skvättskydd kanske är att prova. Det är ju iallafall värt ett försök
Anna och taxen Max
#40 Hur kan han ha bytt flock när han knappt haft en, ägaren är knappt hemma, hunden får vara ensam hemma flera timmar i sträck utan att få gå ut, han har inte fått någon riktig mat utan mest människomat. Ägaren har inte haft någon pli på hunden så han har fått dra i kopplet och hoppa på människor, skällt och morrat åt andra hundar och bitas och dessutom så juckar han på andra ibland för att visa dominans. dock har han inte gjort de på mig för han vet att de är jag som är flockledare mellan honom och mig!
Efter att han kom till mig har jag lärt honom att det inte är ok att dra så nu går han fot med mig med hängande koppel, han är inte alls lika hysterisk mot andra hundar och han har bara fått hundmat av mig vilket resulterat i att han inte va lös i magen varje dag.
Och jag har gått med honom kanske 4-6km per dag ibland mindre ibland mer.
Försök ta till dig det jag skriver istället för att märka ord. Hunden har flyttad, ny miljö, ny omgivning.
Hunden juckar pga stress, det är en överslagshandling, har ingenting med dominans att göra. Hunden är inte dum, den vet att du inte är hund, sen kan du tro att du är flockledare bäst du vill, det är du inte. Du är matte o hundförare.
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
#40 Det låter som att du har kommit en bra bit på vägen :) Tänk på att hunden har flyttat och fått en ny miljö med massa nya regler. Visst har hunden fått byta upp sig, men den behöver tid för att bli hemmastadd. På dina inlägg låter du som en ganska hård matte. Det kanske är fel, men det är intrycket jag får. Använder du bestraffningar eller belöningar när ni tränar? Litar hunden på dig? Tycker hunden att ni gör roliga saker ihop? Om du jobbar på eran relation så att hunden känner sig tryggare i sitt nya hem tror jag att den kommer sluta jucka.