Lite underligt?
Hmmmm… En ganska underlig sak med grupp indelningen för mina hundar. Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno är med i rasgrupp 5 (Spets- och urhundar) men vi får inte delta på SSUK'S Utställningar? (Svenska spets- och Urhunds klubben) Vi är ju med i grupp 5? Men samtidigt så får vi vara med på Vinthunds klubbens utställningar och specialer?? (Grupp 10) Och dessutom så för bara 4 år sedan var man tvungen att ta ett Cert på en vinthunds special för att kunna bli champion. Svenska podengo Portugues klubben är även medlemmar i vinthunds klubben som senare är med i skk. Vi får tävla i Lure Cursing som för mig ändast är för vinthundar?? När ska skk bestämma sig?? Samma var det för min mamma, när hon börja med american akita (Den största spetsen, grupp 5) så tävla akitan i grupp 2?? (Pincher, bergshundar, molosser samt sennenhundar) Vet ju inte riktigt vilken grupp man tillhör =)
Vad knepigt att det är så här måste jag säga. Själv var jag på utställning i sommras inof förvisso men där klassa dom yorkie terrier till rasgrupp 9 🤔 Oj vad det vart snurrigt när man skulle in en gång till i helt fel grupp
Då klassade dom fel. Yorkie tillhör ju rasgrupp 3.
Förr tillhörde dom SSD, Svenska Sällskaps och Dvärghundsklubben, men det var längesen.
2 Oja det vet jag jag påpeka även detta till domaren och dom som satt o höll i allt. De sa inte så mycket 😐
Verkligen egendomligt tycker jag! Yorken är ju ingen ny ras, varken själva rasen eller vilken rasgrupp den tillhör. Hoppas de lär sig av ditt påpekande!🙂