Blandras. Fusky?
Antagligen bara ''blandras''..
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker att alla blandraser bara ska kallas för blandras faktiskt.
Tror ej det finns något "officiellt" namn för denna blandras.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Man kan ju alltid hitta på ett namn på sin blandning för skojs skull, men eftersom det är en blandras finns det inget "officiellt" namn.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Haha finns det säkert, bara att googla. Min Nadja var en "Schlapphund". Schäfer/Finsk Lapphund 😃 Bara fantasin som sätter gränser! Till exempel:
Svensk Terrier (svensk Lapphund/tibetansk terrier)
Scholdrador (schäfer/golden/labbe)
Bilhahtzu Spaniel (Bichon frise/lhasa apso/shih tzu/tibetansk spaniel)
Osv osv 🤐
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Lappsky? 😛
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Slapphund :)
golf.ifokus.se
Är det dragavel så kallas det för Alaskan Husky (även om jag själv inte kan se ett skäl till att använda lapphundar i den typen av avel).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Familjens två hundar är från en draghundsuppfödare utanför Kiruna. De har raserna border collie, finsk lapphund, husky och Greyhound i sig. Riktigt snabba, kloka och älskar att dra.
De är 11 respektive 7 år gamla nu :) Den äldsta, Telma, ser mest ut som en border collie, och beter sig ganska mycket som en också. Men Ester ser mer ut som en border collie/greyhound, med inslag av husky då hon har långa ben, som är lite kraftigare än hos en Greyhound. Hon är slimmad och atletiskt byggd, har en enorm spänst och är snabb som ögat. Otroligt klok, och förarvek. Hon tycker det är galet kul att göra saker som man ber henne om. ÄLSKAR att hoppa, och kan gott hoppa 2 m upp i luften från stillastående. Bjussar på en bild på Ester från förra sommaren när hon var i toppform.
#8 Men vad kul. En kopia av min ena, hon har också en vit strumpa. Lika mager är hon också, folk har kommit fram och klagat på att en schäfer inte ska se ut så. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ursäkta mig TS för trådkapningen :D
#10 Haha, sedär! Man hade faktiskt kunnat tro att det där var Ester😃 Men Ester har nog ingen kommenterat på så vis, tror jag. Eller ja, säkert någon gång.
Hon äter som en häst, men går som aldrig upp i vikt, utöver det hon gainar i muskelmassa. Jag önskar att det fanns en Ester-ras, för hon är så underbar på alla sätt och vis. Den perfekta hunden för mig. Mamma och jag funderade ett tag på allvar om vi skulle låta para henne med en Greyhound eller bc, men vi kom fram till att det inte kommer att gå att få någon som Ester, inte på så vis iallafall. Sedan är marknaden redan mättad på blandraser. Istället började jag forska om olika raser som påminner om Ester i rasbeskrivningen, och ganska snart fann jag rätt ras.
I flera år har jag därför velat ha en italiensk vinthund. Visst, de är mindre i storlek, men mentaliteten är exakt densamma som hos Ester, av rasbeskrivningen att döma. Så ja, i höst tog jag faktiskt tag i saken och köpte min allra första italienare, och det är verkligen den perfekta rasen för mig. Den rasen fann jag enbart tack vare underbara Ester! Dessa underbara varelser.❤️
Råkar faktiskt ha fångat en bild på alla tre ikväll.
Ester, Jamie och Telma
#11 Hehehe, en annan hoppas att det inte finns en ras som Navdi, för vad den hunden gett mig grå hår. 😃
Ett exempel på hur hon är, är när jag ska instruera en ny hundvakt:
"Ingen mat framme som du inte vill bli av med, och då menar jag INGEN, hon äter allt hon kan stjäla, även 4 kg morötter eller en förpackning te.
Vill hon inte äta fodret, "glöm" den på diskbänken och säg att det är kissens.
Dörren ska vara LÅST, hon kan öppna dörrar.
Fönsterhasparna ska du knyta fast, hon vet hur man öppnar sådana också.
Man får inte äta blodiga ben i soffan hemma heller, vad hon än säger.
Slår hon dig i huvudet med tassen vill hon: Kissa/bajsa/få dig att inse att hon är roligare än det du håller på med, gör du inte som hon vill då blir du straffad.
När Navdi pratar, så lyssna, annars blir hon sur och även då blir du straffad.
osv"
Min lägger heller inte på sig, inte ens när hon stal en liter olja.
#12 Hahahahahaha! Underbart ju😃😃
#4 Elleeeeer, Nimbus, Norton och Bernhard?😃
-
#14 hahaha ja 😎
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)