Mindre hund
Jag har under en längre tid varit sugen på att skaffa mig en till hund - dock inte fören jag har tid med mera, vilket inte har med saken att göra.
Iallafall, min familj har sedan tidigare en schäfer/collie blandis och har även haft en golden förr. Denna gång är jag dock mer intresserad av en mindre hund av olika anledningar. Det jag har kollat lite på hittills är chihuahua & shetland sheepdog men har verkligen ingen aning och vet ju att det finns massor av andra små raser som säkerligen skulle intressera mig. Utseendet har inte någon större roll i valet.
Jag är ingen överaktiv människa, men föredrar gärna att kunna ta med mig hunden på olika grejer - som ex skoterturer. Jag har lite svårt att veta hur min "livsstil" ser ut vid köpet då jag fortfarande går skola och bor hemma, vilket jag inte kommer göra när jag skaffar hunden.Men en hund som gärna vill vara med och trivs bland andra människor & djur vore ju ett +.
Vad har ni för mindre raser? Har ni något tips ni tycker jag borde kolla mer på?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Jag ska skaffa en Shetland Sheepdog i vår, så den hade ju jag valt. ;) Annars finns det ju spetsraserna; Pomeranian, Kleinspitz, Mittelspitz, Volpino Italiano. :)
I rasgrupp nio (länk) hittar du mindre raser som är utpräglat framavlade för sällskap. Där kommer du säkert kunna hitta en kompis! Andra lämpliga raser, som inte är med i rasgrupp nio med är små och sällskapsavlade, kan vara:
Affenpincher
Dvärgschnauzer (länkar till en enskild färg, finns fler)
Dvärgpinscher
English toy terrier
Yorkshireterrier
West highland white terrier
Norwichterrier
Japansk spets (frisk och trevlig ras om jag får uttrycka min åsikt! :))
Pomeranian
Volpino Italiano (också mycket frisk och trevlig!)
Italiensk vinthund (fryslortar, kan möjligen ha problem med skoterturer… :P)
Hoppas du hittar något som kan passa!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Chihuahuan är en alert liten kompis som älskar att följa med sin familj, vet ett par stycken som åker skoter med ägarna till och med, hehe :) Skulle rekommendera långhårig främst och inte den minsta, närmre 3kg än 1,5kg om man säger så. Då tål de troligtvis kylan bättre, min egen långhåriga tik på 2,5kg älskar att busa i snön.
De är smidiga för de tycker om att röra på sig, men kan även lätt få plats i transportväska/ryggsäck för hund om det behövs när man är på resande fot.
Välkommen in till oss på Chihuahua.ifokus.se om du undrar något :) Finns även en grupp på facebook som heter Aktiv Chihuahua.
Jag har prazsky krysarik och rekommenderar såklart en sån ;) Liten livlig lättlärd hund, i storlek som en Chihuahua. Älskar fart o fläkt och följer med sin familj på allt. Har dock inget emot att ta en stanna hemma och mysa dag eller tio. Kan behöva kläder när det är som allra kallast ute, men som med de flesta raser är det viktigt att hålla hunden i rörelse i kylan och borta från vägsaltet. Men se upp, dom är beroende framkallande, jag känner nog ingen som har bara en pk ;)
minavitas.wix.com/kennel
Kolla in pomeranian, då får du en pytteliten hund med tillräckligt med päls att hålla värmen under skoterturen :) Chihuahua kan bli för frusen. Kleinspitz skulle kunna funka med, men mittelspitz rekommenderar jag bara till folk som vill ha en sporthund, de kräver förvånandsvärt mycket för sin storlek för att bli harmonisk.
Pomeranian kan du lära massa trix och ha kul med och ta med i kylan utan problem. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag rekommenderar varmt Chihuahuan och instämmer på allt #3 skriver. :) Kan även tipsa om att kika in på www.chihuahuacirkeln.se och läsa mer om rasen. Lycka till!
Jag vill slå ett slag för bichon havanais :) Trevligt, lättsam vovve som är med på set mesta och blir lite vad du gör den till :) Väldigt social :)
Japansk spets kanske kan vara nått?:)
Jag föreslå en lågställd Jackrussel en väldigt roligt tuff hund.
Dvärg pudel? Själv har jag en mellan som är huur snäll som helst..