Fula hundar
Någon mer som är svag för "fula" hundar? Min sambo suckar åt mig när jag piper okaraktäristiskt och "ååååh, aawwwww!":ar över pälslösa hundar med för stora skallar, ögon som pekar åt olika håll och tre hårstrån mitt på huvudet. Jag gillar fina/vackra hundar också, men riktigt "fula" hundar gör någonting alldeles speciellt i mig. Väcker alla instinkter att ta hand om och älska.
Jag höll på att smälla av för ett tag sedan, när jag såg en omplaceringshund, som var blandning chihuahua/chinese crested. Han såg ut som den mest kortbenta, äppelskalliga, kortnosiga chihuahuan… helt utan hår och helt grisrosa. Det var det fulaste och konstigaste jag sett, och jag har aldrig spontant velat ha en individ så mycket i hela mitt liv 😃
Jag kommer med största sannolikhet aldrig ha en nakenhund igen, inte ens en frisk och välavlad chinese crested, eftersom det inte fungerar med mitt friluftsinriktade liv att ha en fryslort till hund. Det är alltså inte tal om att faktiskt skaffa en sån här hund. Jag bara älskar dem, innerligt.
Jag skulle förstås aldrig stödja avel av dessa missbildade hundar, aldrig aldrig, så den diskussionen kan vi kanske hålla borta från tråden :) De flesta som läst mina inlägg vet att jag är starkt emot all form av avel som ger sjuka hundar, både renras- och blandrasavel. Det är inte en fråga om att tycka att det är okej, det är en fråga om att spontant dras till ett visst utseende precis som att vissa älskar mopsar men aldrig skulle köpa en pga rasens dåliga hälsa.
Tråden är tänkt att handla om psykologin bakom att dras till fula hundar. Framför allt är jag nyfiken på vad ni tror är orsaken till att alla moderskänslor väcks till liv av fula djur. Vet ju att jag inte är ensam om det. Någonting måste det ju vara med det mänskliga psyket, som gör att vissa av oss vill ta hand om djur som är fula medan andra (som min sambo) bara skrattar åt eländet?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vet många som gillar "fel avlade" hundar för att dom är så fula så de tycker de är söta.. Friska och "naturliga" hundar tycker jag nästan bara om!
Du ska du få ett par länkar av mig :)
http://beccasheppard.files.wordpress.com/2011/03/elwood.jpg
Första gången jag såg denna hund (chinese crested/fransk bulldog) så tyckte jag han var tokful, men nu gillar jag honom! :D
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Haha, första länken har jag sett 😃 Andra länken tar kål på mig. Seriöst, orkar inte. Jag får något slags "fnissåhherregudbedrövligadjurvadhardegjortmeddigvadsötduäääär!"-attack. Jag menar, titta på honom. Ljuvlig.
Lite fint att han verkar hyfsat lyckad exteriört. Lite får långa bakben vilket ger en lite skum vinkel, men med bättre nosparti, ordentliga näsborrar och en ganska trevlig, balanserad framkropp. Han ser ju ut som en naken, ganska sund fralla.
…och kolla den rynkiga råttsvansen. Nej, jag måste gå och lugna ner mig lite. 💔
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 haha den andra länken va jätterolig! Perfekt exempel på att vara så extremt ful så att man blir extremt söt:P Jag får nån typ av moderskänslor av ful/söta hundar
Ja, uttrycket: " bara en mor kan älska " har väl aldrig passat så bra som just här!
Det är väl det att känslorna blir att ingen kan älska denna eller ta hand om den så det är bäst att jag förbarmar mig över stackaren.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Jag känner precis som du för just den där nakenfrallamixen. Så ful att man bara älskar den men samtidigt inte vanskapt (som stackaren i första länken) utan med hyfsat sund exteriör bortsett från att den är defektnaken.
Jag känner ett hugg i hjärtat varje gång jag ser en "ful" hund som du beskriver. Jag ser däremot inte fula hundar (förrutom pekingese och boston terrier… Förlåt alla som äger dessa hundraser men dom är såååå fula haha!) utan jag ser sjuka, missbildade hundar. Så tråkig är jag.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Helt klart tråkig ;) Fulflynn däremot… Han är söt enligt dig? xD Fulöra, fulpäls och fultassar ;)
-
Underbart söta haha ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#8 Hahaha han är jättesöt!! Har en perfekt bild som visar upp hans sötöron, du ska få den strax (y)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)