Furminator - Bra/Dålig?
Furminatorn sägs ju minska fällningen med upp till 90%, men hur snäll är den mot pälsen annars? Har hört från främst schäferfolk att furminatorn förstör hundens täckhår. Sen vet jag en schäfer som fick klåda efter att de använt furminatorn, och ägarna påstod att det var pga den.
Vad har ni för erfarenheter av Furminator?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Fungerar jättebra på min husky, så länge jag inte tar i :P Jag tror att de flesta som säger att täckhåren skadas tar i alldeles för hårt med den.
Har en furminator och tycker mest att den rev bort pälsen, funkade något bättre på schäfern än på sheltien, den funkade liksom om man gick mot underullen och kammade ur där… kammade man med den över ryggen på hundarna så var den bra och smidig men inte annars. 😮
Märkte ingen skillnad på täckhåret.
Använder istället en vanlig schäferkarda när det är fällningsdags, har inte märkt att den skadar pälsen.
~mikkan
på min semi-långhåriga malle funkar den jättebra! tar bort den gamla underullen men behåller täckhåren och gör honom glansig. 😍
Jag använder den på min malle, min pinscher och mina två katter.
Något av det bästa jag köpt! Köpte någon liknande billigare variant först. Den var skit. Fick sedan prova en kompis riktiga på min malle när han fällde och införskaffade sedan en egen direkt!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
5 är den bra på långhåriga katter med?
På min schäferkorsning fungerar den super och hennes päls har inte tagit skada av den🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag är super super super nöjd med min Furminator. Använder den på min Siberian husky och är så nöjd. Den används även på Schäfern som tidigare hade valpar hos mig och brorsans Rottweiler/Schäfer tik som har typisk Rottweiler päls samt mina två långhåriga katter och den fungerar verkligen utmärkt på allihop men något bättre på de korthårigare djuren.
#6 Furminatorn fungerar dunder bra på mina långhåriga katter, en underullsborste är nästan lättare på Ragdollen men hon har en sån ullig päls men den fungerar jätte bra på henne också.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Skitbra på min labbe, inget annat tar bort håren
Fungerar kanon på rottisen under fällning, värdelös på beardisen.
Men jag tar bara "löst", tycker den känns så hård och vass men tar man bara försiktigt så förvinner massor av päls som annars hamnar i hemmet så det är kanon! :)
Hade en Schäfer/Berner sennen blandning som jag körde med furminatorn på under fällningsperioden, kanonbra!
Jag använder den och är väldigt nöjd - dock tar den bara bort den fällande underullen och inte täckhåren när dom "ramlar". men furminatorn är ju till för lös underull och inget annat🙂
Jag har aldrig upplevt att den förstör pälsen, men man ska däremot vara försiktig - hunden får inte ha några hudskador (sår eller annat) när man använder den. Jag har dock korthåriga hundar (med mycket underull).
#2 - att den är värdelös på mopsen är inte konstigt. Du har väl en svart mops och dom brukar inte ha någon direkt underull😉
Har en, toppenbra tycker jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14 - japp. Furminator är till för att ta underull så har inte hunden det, så är den tämligen värdelös🙂
Använder den på vår jämthund å Gråhund när de fäller som värst och huvva vad jag är nöjd!!! Funkar superbra, man behöver inte ta i hårt, om jag varit lite stressad ibland så har jag råkat ta i lite för hårt å då har de gjort ont för hunden.. Så det är nog då man förstör täckhåren.
Använder furmintator till både vår labbe och vår eurasier, fungerar otroligt bra på båda :-)
Har den till katterna och är supernöjd! Funkade super på lapphunden också, som hade något kräsligt med underull. Trodde man stog och rakade ett får när man gick loss med den på henne.
Nu har jag bara schäfer/rottisblandningen kvar, har dock inte testat den på honom ännu, eftersom jag hittade furminatorn i en låda i tvättstugan av alla ställen, nu när vi renoverade den under julhelgen 😃