Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2353 ggr
hyvetytte
0

Valpfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! :)

Jag vill byta foder till min finska lapphundsvalp men vet inte vilket jag ska välja, gärna spannmålsfritt eller inte så mycket spannmål och inte allt för dyrt. Han äter nu doggy proffessional extra valp sen uppfödaren men jag vet inte riktigt om jag gillar det fodret. 

Tips mottages gärna 😃

Allumania
1

Använder själv Pro plan puppy sensitive på min finskastövare. Pälsen glänser, aptiten är god och energin räcker ;) Blev råd detta foder av min djurbutik då Rambo hade magen åt pipan och vägrade äta fodret han fått från uppfödaren. Han har aldrig lämnat en ända knapp oäten :) Dessutom kan det vara en god ide att ge kött ibland :) Kött hjälpte min vovve gå up i vikten när han var för smal för sin ålder. Nu äter han kött varje vecka. :)

vallhund
1

Personal i djurbutiker har sällan någon utbildning i hundars näringsfysiolog annat än den de får av foderföretagen.

TS, testa färskfoder, t ex Vom og Hundemat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Turast
2

Jag ger min färskfoder, men alla kan ju inte ge det så som torrfoder tipsar jag om Standardt som jag har som "reserv" ifall vi ska bort och inte har tillgång till frys :) han älskar det och fungerar fin fint på det :) det är inte så dyrt heller och det är svenskproducerat

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Allumania
1

#2 Sant. Jag anser oxo att rått kött är den bästa maten för både hund och katt. Men jag personligen kan inte erbjuda det varje dag. Så jag ger torrfoder som bas. Har varit nöjd med Pro plan då Rambos mage äntligen fungerar efter många om och men då han kom hem till oss. Så TS kött är det absolut bästa hunden kan äta.

drika
0

jag ger four friends dermacoat helt spannmålsfritt och det är jag nöjd med:)

Hälsningar

Fredrika

Wellcraft
1

Orijen, Taste of the wild, Acana, färskfoder

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hyvetytte
0

Färskfoder skulle jag vilja ge men har tyvärr inte platsen för det. Har funderat på standart då det låter bra och inte för dyrt men de har inget valpfoder vad jag har sätt men det är kanske ingen nödvändighet? 

Ska kolla närmare på Pro plan puppy, four friends dermacoat och Orijen med men lutar åt standart om det går bra även om det inte är ett valpfoder.😃

[fabienne]
1

Nej, valpfoder är ett marknadsföringsknep och inget annat. Du kan lugnt ge Standardt till din valp, det är ett prisvärt och bra foder utan onödig utfyllnad. Dessutom är tillverkarna riktigt duktiga och hjälpsamma. Jag ger standardt original till min valp. Var i så fall noga med att fasa över enligt instruktioner på säcken eftersom Standardts innehåll skiljer sig ganska mycket från Doggys. :)

Stormblomma
2

Skulle jag inte ge färskfoder till mina så skulle jag ge Standardt! enligt mig det överlägset bästa torrfodret! Min unghund växte upp på Standardt utan några problem från 8 veckors ålder!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

hyvetytte
0

Okej tack då vet jag! 😃 Blir att införskaffa sig en säck ikväll och börja fasa över honom :)

hyvetytte
0

Tänkte uppdatera er här om att standart va sååå svårt att få tag på här så efter en del övervägande bestämde jag mig för Vom og Hundemat trots allt. Vi har tre djurbutiker nära som säljer det så även om vi inte kan förvara massvis i frysen så kommer det nog gå bra! Lite uppoffringar får man göra:)

Köpte valpfodret men hur ska jag sköta övergången, har läst att man inte bör blanda utan gå över direkt? Sen mängden, i Vom broschyren står det att valparna behöver upp till 10% av sin vikt men på andra håll har jag hört 2% av förväntad vuxenvikt eller 4% av nuvarande vikt. Förvirrad, vill inte göra fel! Han är en flappe på strax över 4 månader och väger väll ca 10,5 kg. 

Ska jag komplettera med rött kött ibland eller är det inte nödvändigt? :)

Fenix_Chicci
0

Jag skulle gett 3% av förväntad vuxenvikt. Men blir han tjock/smal så får du ju ändra givan. 

Om hunden inte har känslig mage kan du gå över direkt, annars ge lite i taget, tex. byt ut kvällsmålet mot färskfoder och åka på tills hunden äter 100% färskt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Stormblomma
0

Folk ger olika. Se bara till att inte ge för lite!
I övrigt får du gå lite på känsla. Du märker ju om hunden växer och går upp som den skall. Min tik äter mindre än rekommenderat då hon annars går upp väldigt i vikt, men fortfarande lika pigg, bra värden och fin i muskler och päls. Min hane äter bra mycket mer än rekommenderat då han behöver det för både vikt och muskler.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Forest]
1

11, Har du fb för Vom og Hundemat har en fb sida som du säkert kan ställa denna fråga. Jag gav Enja 2% av sin vuxenvikt och vi gissa att hon skulle väga ca 4.5 kg och det stämde rätt bra med idag väger hon 4.4 ;)