Tips kring rasval
Hej! Till hösten ska jag söka in till gymnasiet och är inne på naturbruk med hundinriktningen. En skola som jag skarpt fastnat för är Forshagaakademin. Eventuellt kommer jag köpa en hund till sommaren som jag senare har med mig upp till gymnasiet. (och även efter, såklart) Men jag vet inte vilken ras jag vill ha så jag tänkte att någon här kanske har lite tips? :) Det här vill jag att min hund ska ha: *Medelstor (ca 40-60cm) *Pälsens utseende spelar ingen roll. * Helst ingen trimmning eller daglig utkammaning. *Jag vill att hunden ska vara lättlärd och vilja jobba. *Den ska helst inte vara lättstressad. *Den ska vara vänlig mot andra hundar och människor. (Den behöver inte älska dem, men jag vill inte att den är aggressiv eller liknande) *Den ska kunna gå ner i varv hemma. *Den ska kunna vara med mig överallt men ändå kunna vara ensam. Jag vill hålla på agility, gärna tävla. Sedan vill jag även köra lite lydnad, freestyle, rally och även testa på bruks, sök, viltspår mm. (Har dock ingen kunskap om de sistnämnda) Hunden ska helst klara sig med någon dag med vanliga promenader och lite aktivering. (Om man är sjuk eller har jättemycket i skolan någon dag) Hunden kommer få en eller två längre promenader varje dag samt de vanliga korta. Kommer även träna en del agility och lite annat smått och gott ett par dagar i veckan. Utöver det kommer jag träna en del klickerträning inomhus. Familjen är hundvan och har för tillfället en schapendoes tik på 3år, men denna hunden kommer alltså vara min. Sammanfattning då: Jag vill ha en medelstor hund som inte kräver allt för mycket pälsvård. (Ca 1-2 gånger per vecka max) Den ska vara lättlärd och vilja jobba. En allroundhund som kan göra det mesta och gärna kunna komma en bit inom agilityn. Är lite inne på en schapendoes till men vet inte om det är rasen för mig. Är även lite inne på Irish softcoated wheaten terrier (dock ska de trimmas), någon retriever, austrialian shepherd och australian kelpie. Är dock lite osäker på aktiverings och motionsbehovet hos aussien och kelpien. Någon som har erfarenhet? Är öppen för alla förslag! Berätta gärna lite om rasen du föreslår också ;) Mvh, Vendela
@vendelasandell på instagram.
Tänk bara på att skolorna har åldersgränser, en del har 6 månader har jag för mig, då kommer du inte kunna ta med dig din nya hund direkt.
En nättare Golden ex. Dual-purpose Golden kanske kunde vara något för dig.
Aussie. Vet flera där som har aussie, jag har aussie och ska söka in dit i veckan, så du blir iaf inte ensam om rasen ;) Nä, OnT så är Aussien en heltrevlig allroundhund. Var noga med den sociala biten bara. Pm'a mig och/eller gå in på Australian Shepherd iFokus om du vill veta mer, bifogar en bild på mitt lilla monster!
-
Ska söka in till hösten så kommer alltså börja hösten 2015, så hunden kommer vara över 1 år då :) Tack för svaren hittills! Fler förslag?
#3 Aha, i huvudinlägget låter det som du menar detta års höst.
Sheltie eller pudel kanske?:)
Pudel har aldrig fallit mig i smaken och sheltien tyvker jag är för liten ;) Men tack så mycket för dina förslag! Mvh Vendela
Någon som har något mer förslag? Ni får gärna berätta lite om rasen också vilka punkter den stämmer in på eller inte :)
Korthårig Collie! (inte partisk nej nej!) Brukshund som kan ha mycket "go" i beroende på vilka linjer och om den blir motiverad (individuellt såklart också). Kan ha problem med rädslor, ögonsjukdomar och hd/ed men väljer man en bra uppfödare är det nog inga probs!
Kan berätta lite om min kille..
Han är 6 månader och grymt lättlärd! jätterolig att jobba med (mentalträning just nu, men senare ska vi träna (och senare tävla) i agility och lydnad.. och kanske freestyle!).
Han kan bli skiträdd för en smattrande presenning men om jag går fram och säger "snäll!" och klappar på den blir han genast nyfiken och nosar på det och då var det ju inte alls farligt! :D
Han älskar att springa lös men kommer alltid på inkallning, han kan börja jaga en hare i kanske 3 meter men vänder sedan tillbaka till mig. Så nån jaktinstinkt finns nog inte direkt i honom (det va ju bara något som kaaaanske ville leka ;) )
Han kan även ta vilodagar om tex jag är sjuk men då kör vi lite extra mentalträning (klicker) inomhus så är han någorlunda nöjd (liiite tråkigt är det ju).
han kommer från en uppfödare som jobbar med sin hundar och det tycker jag är viktigt eftersom det finns de som bara har dem till sällskap. Uppfödaren har dessutom väldigt fin avelsstatistik och alla valpköpare har en egen fb sida där man kan uppdatera om sina pälsklingar :)
alla collies är ju inte som min (såklart) men han är en väldigt rolig och lätt hund att träna :) Jag går på hundtränarlinjen på gotland och han älskar skolan :)
slänger in en bild på honom när han sitter "kanin" som jag lärde honom på en eftermiddag (!) när jag var sjuk och inte kunde gå ut så mycket :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
De första som slog mig var någon av spaniel-raserna, kan det vara något? Aldrig haft någon själv men de känns som mellanstora hundar som kan tänkas till de flesta grenar. Glada och trevliga.
Någon av de mindre vallhundarna, t.ex corgi?
#9 kan inte corgins rygg bli ett hinder om ts vill tävla i agility? Jag vet inte bara en spekulation :)
#10 Fullt möjligt! :)
Har en bekant som kört mycket agility med sin corgi utan några problem. Vet däremot inte om rasen rent generellt är någon agility hund pga av sin kroppsbyggnad. :)
#11 det va det jag tänkte :P jag ville faktiskt ha corgi först men blev avrådd då jag vill komma långt i agility.. men jag vet inte det kanske går jättebra :D
Har haft två Engelsk springer spaniel och dom hade älskat det där livet! Dom har båda fått testa lite Agility och har fattat det väldigt snabbt, tricks lär dom sig typ direkt och har gått igenom alla trick dom kan så fort man tar fram något godis, älskar människor och långa promenader och är riktiga clowner!
Är lite trimning några ggr/år beroende på hur mycket päls individen har och om man vill ställa ut eller inte, första vi hade hade i stort sett inge hår, nuvarande har ganska mycket så dom rakar dom bort håret som riskerar att fastna snöklumpar i, som många raser så finns det jakttyp, utställningstyp och nått mellanting som jag glömde namnet på!
Sen har ju iofs våra även använts till jakt oxå
Bjussar på en bild på våran, eller ja mammas tillsammans med min fjanthund
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Tack för alla förslag. Ska kolla lite närmre på de olika spanielraserna och korthårig Collin ;) Öppen för fler förslag. Tror ni kelpie och aussie behöver mer motion än vad jag kan erbjuda?
Jag tror inte att an collie eller springer spaniel behöver mindre motion än en aussie eller kelpie. De är ju alla arbetande hundar och behöver stimulans :) Jag tror att en aussie hade trivts superbra på ett hundgymnasium :)
Boxer är ju min bruksras, men de är ju väldigt glada i både andra människor och hundar, sedan krävs det en hel del ensamhetsträning också. Men annars är de en mycket lättlärd hund som mer än gärna arbetar.
Men hade jag varit dig hade jag tagit en aussie, de är ju sååå härliga :D
#15 Jag tycker det låter lagom för en aussie :)
-
Jag tycker faktiskt att du beskriver shappen i #0 och när jag sen läste att ni redan hade en så tänkte jag "ja! Men där var problemet löst" ;) lycka till med kommande hund :D
Myrtorpets Möss och Kaniner
Aussie säger jag. Då det du vill hålla på med passar aussie perfekt det är en allround hund som går bra i de flesta grenar. Men va nog med linjer och socialträning!:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-