Hur har ni gjort?
Jag sitter och planerar och suktar efter en hund dagligen men det känns som att tajmingen aldrig kommer att stämma om jag inte sparar så mycket pengar att jag inte behöver jobba på ett år så jag kan vara hemma med hunden, men jag vet att det inte går till så och att det inte är hållbart så jag undrar hur har ni gjort när ni har jobb eller pluggar på heltid?
Hur länge var ni hemma med valpen innan ni började jobba/gå i skolan igen?
Hur många veckor/månader tycker ni att man borde vara hemma med valpen innan man återgår till jobb/skola?
Var va valpen under tiden ni jobba/ gick tillbaka till skolan?
Vid vilken ålder började i lämna valpen/unghunden själv i ett par timmar?
Det är jätte svårt med heltidsjobb/skola och valp. :( För oss löste det sig ganska bra eftersom vi fick tag i en hund som var fem månader. Så vi var bara hemma en vecka eller två sen började hon vara hos en dagmatte under dagarna. Fungerade jätte bra.
Min kille var ledig i 2veckor när vi skaffade Rambo. SEn började vi matcha turerna så att Rambo var ensam bara då vi "böt" dvs jag kom hem och husse for på jobb. Han var ensam ca. 1/2 timme max. Sen började vi gradvis öka (han klarade sig längre o längre snabbt), dock individuellt. Nu klarar han i värsta fall 8 timmar (10 mån gammal) men det händer sällan. Max 4 timmar brukar vi sattsa. :)
Kanske kan vara en bra ide att ta en något äldre hund än en valp, som #1. Det finns många hundar som behöver nytt hem, i alla storlekar, raser/blandraser o åldrar, både med stamtavla och utan.
Min sambo tog 4 veckors semester under sommaren och jag tog två, så hunden fick 6 veckor sammanhängande då den inte var ensam, vi Började efter första veckan att ensamträna, började smått med att lämna rummet osv, vi har dock en väldigt självständig hund så hon brydde sig inte så mycket om ensamheten.. Dessutom såg Vi till att miljöträna hunden efter första veckan, då hon i början innan hon klarade av att vara själv Lägre dagar fick vara hos svärmor… Jag såg till att jobba 50% den första tiden i ca 2månader, då gjorde det att hon inte behövde vara själv särskilt länge, blev endast 2h/dag.. Nu har jag valt att jobba endast 80% och sambon heltid men det gör att hon bara är Själv 5h om dagen och det funkar bra och för min hund är det ganska lagom..:)
Går i skolan och mina föräldrar jobbar heltid, så vi köpte en vuxen hund :)
Jag var hemma över helgen och sen jobbade jag halvtid en vecka. Valpen fick följa med till jobbet(hunddagis)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Det är ett gissel att skaffa valp tidsmässigt. Titta på en lite äldre omplacering, vetja! Minst lika bra och perfekt om man inte har tidigare hundvana, då man kan välja en individ som redan är stabil och snäll. Försök ändå synka det så att hunden kommer i början av semestern, det kan bli jobbigt även för en vuxen hund att vara själv i början hos en ny familj.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
jag köpte hugo när han var sex månader gammal och min dåvarande sambo jobbade hemifrån så då funkade det för oss.
Jag passade på att skaffa min hund då jag var arbetslös, var arbetslös de första 2-3 månaderna nu är sambon arbetslös så han har hand om han på dagarna.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Efter 4 månaders ålder kan man lämna valpen ett par timmar, efter ensamträning då såklart, men inte innan dess. Är bara korta stunder som 5-15 min kanske innan dess.
Anser att någon ska vara hemma, eller någon som den träffar ofta som kan vara valpvakt, men den får inte vara ensam.
När vi skaffade våran nu så var min sambo hemma med henne, och jag då de dagar vi inte hade skola.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.