Dräktighet?
Kan okastrerade tikar och okasterade hanar umgås när tik inte löper? Kan hon bli dräktig även när hon inte löper?
Ja de kan umgås då. Lillans bästis är en okastrerad hane 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tiken måste vara i löp för att kunna bli dräktig så visst kan okastrerade hundar umgås där emellan.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Bra, var nästan det jag trodde.
Är det att tiken inte skulle tillåta att hanen ens gick upp på henne, eller är det att hon rent kroppsligt måste löpa för att bli med valpar?
Ett löp kan ju jämföras med en kvinnas menstruationscykel, så det handlar om att rent fysiologiskt så kan inte tiken bli dräktig om hon inte är inne i den cykeln eller vad man ska kalla det. Men sen tror jag att dom flesta tikarna inte skulle tillåta att hanen skulle försöka para utan att tiken är inne i löp ;) dom brukar ju vara rätt snabba med att säga till hanen då.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Finns tikar som har "tysta löp" som inte märks så jag brukar inte tillåta att hanar rider på min tik, löp eller ej.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi har en pudeltik och när Opsis fanns umgicks de hela tiden, även vid löp. Inte en ända gång har han försökt sätta på henne.
-
Jag var med om det en gång gällande tik och ett tyst löp. Jag och min hund samt ägaren till tiken var ute men våra hundar, sen helt plötsligt så är båda hundarna #borta" och dom brukar aldrig springa iväg, jag säger lite skämtsamt att din tik löper inte va? och hon säger nej det ska hon inte göra, Sedan bakom en buske är dom i fullgång… jag har hört att man inte ska stoppa när dom håller på för det kan vara farligt att avbruta? Vet inte om det stämmer men jag visste inte bättre då för ett par årsedan.
Som tur var blev de inga valpar, hade de blivit de hade de inte varit så farligt ändå då båda två är renrasiga papillon med stamtavla.
Idag vaktar jag en annan okastrerad tik än den jag tänkte på när jag skrev initialt och undrar en grej. Hon skulle löpa *snart* enligt tjejen. uhm Och jag tycker att det kommer genomskinliga eller nåt droppar från henne och ej min hane, blir det på golvet hemma och jag undrar vad fasen det är frågan om. Nån som kan förklara?
#7 Om de sitter fast så kan/ska man inte avbryta nej. Då kan man skada båda hanhunden och tiken. För hanhundens penis sväller ju upp så att de fastnar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
9# de jag har hört också därför gjorde jag det ej:)
Min kompis hund är dräktig nu efter att hon låtit sin hund leka med en hane som hon lekt med under flera år.
"Han har aaaldrig försökt med ens tikar som löper" hette det. Så visade det sig att tiken hade ett tyst löp. Det tog en sekund, dom hann inte reagera innan dom satt fast.
JAG skulle inte ta några risker. Håll koll på löpperioder och finns det någon chans att tiken har tyst löp så skulle jag hålla henne ifrån okastrerade hanar. Men det är jag det :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/