Rumsrenhet är som otrohet.
Det har jag sagt länge nu, ett bra tag innan jag köpte min valp. Rumsrenhet är som otrohet, alla har olika syn på vart gränsen går.
Det jag menar är att när räknas en hund som rumsren? När den inte kissar inne längre? När den säger till då den behöver gå ut?
Vår cocker blev rumsren på 2 dagar för han kissade inte inne…
Men samtidigt känner jag såhär: Min hund är en valp. Han kan inte hålla sig länge alls men han säger till då han behöver gå ut. Är inte han rumsren då? Visst, han kissar inne men det beror oftast på att jag är för långsam då han har sagt till. Jag tänker hela tiden "jag hinner göra det, och det" men jag hinner ju inte det. Men han säger ju till. Sen kan det hända någon olycka ibland om han sovit en stund, inte säger till och sedan börjar tokleka med katten. Då kan det bli väldigt bråttom och han hinner inte säga till.
Så, hur ser ni på det hela? När är en hund rumsren?
Vissa kan inte hålla sig alls men vet att de ska kissa ute. Vissa har inte förstått det, att de ska kissa ute.
Som jag ser det så är en hund egentligen rumsren då den vet att behoven ska göras ute och försöker visa att den behöver gå ut. Sen är det ju upp till oss. Säger hunden till och vi inte lyssnar eller är uppmärksamma så är det ju vårt fel att olyckorna sker. Inte hundens.
Är det någon som förstår min röriga text? :)
Något jag funderat på sen jag fick hem min grabb för en månad sedan. :)
Jax <3
Om hunden/valpen kissar inne efter ett bus vill inte jag kalla den rumsren
vår fjomp var 7 månade innan han var rumsren enligt mig flr han kissade aldrig inne från de att han var 11 veckor förutom efter att han hade busat järnet då kissade han alltid inne och detta gjorde han tills han var sju månader.
Så kissar dom inne efter bus räknas dom inte som rumsrena, tycker jag
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
En hund är rumsren när den inte gör inne trots att det gått längre tid sedan den var ute än normalt. Mina får gå ut normalt var fjärde till var sjätte timma dagtid, men har hållit sig hela 13-14 timmar när jag låg sjuk. De är rumsrena.
Givetvis undantaget om någon av dom är sjuk och tex sprutlackerar golvet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus