Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1840 ggr
FBGKimpan
0

Ska omplacera hund. Hjälp med papper.

Hejsan.

Jag har nu fått det absolut tråkiga beslutet att jag måste omplacera min hund.

Jag undrar dock vad för papper som ska med?

Jag har skrivit ett köpekontrakt. 

Jag kommer skicka med vaccinations intyg. 

Jag kommer skicka med hennes stamtavla och de dära streckkoderna till hennes chipp. 

Dock så har jag nu ett annat större problem.

1. Jag hittar ingen vetrinär som kan göra en besiktning som egentligen ska göras innan hon ska omplaceras. Har ringt runt i hela länet. 

2. När jag köpte min hund så fick jag ett papper ifrån Jordbruksverket som jag skulle skicka in. Dock tappade jag bort det och hittade det nu. Dvs, jag har inte skickat in till Jordbruksverket att jag äger min hund. 

Jag har försökt ringa till Jordbruksverket men jag kommer inte fram. När jag väl kommer fram så hör jag inget ifrån dem. 

Kommer detta ge mig några problem och hur ska jag åtgärda detta?

FBGKimpan
1

Jag fick tag i Jordbruksverket och jag kunde fixa ett enkelt registretring av min hund på nätet nu och sedan göra ett enkelt ägarbyte.

[Forest]
0

Vad skönt :) Du hade väl hittat en bra köpare tyckte jag läste om detta i din andra tråd. Har du sagt till uppfödaren att valpen är åter igen tillsalu för ofta vill dom veta vad som händer med deras uppföda valpar :)

BettySue
1

#2 har ett bra tips där, att kontakta uppfödaren. Det kan nämligen även bryta kontraktet om du omplacerar utan uppfödarens tillåtelse. Ofta skriver man nämligen kontrakt på att uppfödaren har förtur på att köpa tillbaka hunden vid omplacering, så kollade det så att det inte blir problem :)

russin
2

Nya köparen får väl helt enkelt vänta tills besiktning kan göras - för dom kan få problem om detta inte görs. Själv skulle jag aldrig köpa en valp utan färsk besiktning🙂

[Annamaja27]
1

Så vitt jag vet är det inte juridiskt bindande att uppfödaren ska kunna köpa tillbaka hunden, oavsett hur det står i kontraktet. Hunden ses som en vara och ägaren har full rätt att sälja till vem den vill.

vallhund
0

#5 Stämmer bra det, den klausulen är bara bindande för uppfödaren.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Teddies matte]
0

Du får lov att vänta med att omplacera hunden tills besiktningen är gjord.

FBGKimpan
0

Det är inget alternativ i princip. Jag måste akut omplacera och de bor långt bort. Går der sköta på något sätt så de inte får problem?

[Teddies matte]
4

#8 Du skall besikta hunden innan du omplacerar den, det är så det är bara. Finns det ingen i din närhet så får du åka en längre bit för att besikta.

FBGKimpan
0

Inlägget är redigerat av Sajtvärd på grund av personliga påhopp//LinaK Jag har ringt varje vetrinär i hela mitt län. Ingen har haft tid och det är akut att hon omplaceras.

[Teddies matte]
4

#10 Ursäkta?!

Att du inte varit ute i tid skall inte någon annan straffas för, du måste lösa det på något sätt, ring igen och hör om det dykt upp nån ledig plats någonstans, förklara situationen. Man omplacerar inte en hund utan att den varit hos veterinären. Kan du inte ha den hemma får du väl lov att ha den någon annanstans medan du väntar på veterinärtid.