Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6490 ggr
FBGKimpan
0

Kan jag behålla min hund?

Hejsan.

Min tjej sedan 4 år tillbaka gjorde slut idag.

Vi hade en 6 månader valp ihop som jag nu får ta hand om själv.

Problemet är att jag arbetar inom restaurang. Jobbar 10h pass.  

Så när jag väl är borta är jag borta i 11h.

1. Jag kan inte åka hem på rasten.

2. Jag kan inte ta med mig henne till jobbet.

3. Jag har ingen som kan hjälpa mig passa henne.

4. Jag har ingen bil så jag kan inte lämna henne på dagis under dagen. 

Jag jobbar som sagt omkring 120h i månaden. Alltid 10h pass.

Dvs 12 dagar i månaden, ledig resten.  Jag jobbar aldrig mer än 2 dagar i sträck. 

Hon har varit i sin bur i 14h en gång när jag var sjuk och sov. 

Hon kissar inte i sin bur.

Hon brukade få mat 14.00 och 20.00

Så hon kan gå längre tid utan mat.

Så jag undrar, kan jag behålla henne ifall jag går upp 2h tidigare varje gång jag jobbar och leker / är med henne och är med henne hela tiden när jag kommer hem?

Och jag ändrar hennes mat tider till innan jag börjar jobbet samt 20.00 (Tiden jag alltid kommer hem). 

Tills jag hittat ett bättre arbete eller en dagmatte. 

Jag vill verkligen inte ge upp henne. Hon är mitt allt just nu.

Mitralis
1

Har du provat hunddagis?

Cahira
25

Hatar att säga detta men det är olagligt att stänga in hunden i bur och lämna en hund ensam längre än 6h totalt/dag.

Det finns ju inackorderingar för hund, typ hunddagis. Hoppas du hittar en lösning för dig och din hund. Beklagar uppbrottet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
10

Nej inte lämpligt, får max lämnas 6 timmar/dag, och så pass ung hund hade jag lämnat max 4 timmar/dag.

Så dagmatte/daghusse eller hunddagis i så fall.

Bur får de inte vara i om den är stängd.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
16

Enligt lagen får du inte ha hunden i bur mer än under transport eller kortare perioder vid tävlingar och liknande och hunden måste bli rastad minst var sjätte timme. En valp behöver komma ut oftare. Så situationen är inte precis optimal, men jag kan förstå att du inte vill skiljas från henne. Jag skulle säga att det helt beror på hur snabbt du kan hitta en annan lösning.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Hildgrim
2

Du kan säkert få tag på någon dagmatte/husse eller någon doggywalker snabbt. Finns flertalet tjänster för det på nätet. :P

Whippetgerbilen
2

Tror nog hunddagis är enda lösningen. Eller om du har någon anhörig som kan passa den?

Dogs is my world ♥

Elander
3

Släng ut en annons på blocket där du skaffar fodervärd tills du fått ordning på allt, dagpassning osv. Lycka till ändå och hoppas det löser sig!

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Cahira
6

Du kan ju annonsera efter dagmatte på blocket, vovve.net annonsmarknad, grannar.se och lokala affären och se om du får nån träff?

Hildgrim
0

För övrigt så lider jag med dig, är i liknande situation själv. Jag blev nyligen dumpad efter 10 och står här med våran gemensamma 13 månaders hund som jag ska försöka ta hand om själv. Det är svårt att få ihop vardagen när man jobbar och inte har folk som kan hjälpa till. :(

Maja2
15

Nej, under nuvarande premisser kan du inte behålla hunden såvida du inte skaffar dagmatte/hunddagis.

JasmiineN
0

Hunddagis, eller alternativt fodervärd tills du kan igen? Har du frågat din fd. ifall hon vill dela vårdnaden annars?

Sajtvärd på Collie

FBGKimpan
1

Helt ärligt… läste ingen min tråd?

Jag kan inte lämna vid något dagis. 

Min sambo vill inte hjälpa mig. Ingen jag känner vill hjälpa mig. Ingen orkar med en "stor hund" säger dem. 

Finns en som ev. kan hjälpa mig ibland. Men då går hon bara ut en gång med henne. (Jag antar att det hade funkat ifall hon kommer när hon varit själv i 4-5h och går ut med henne en längre runda) tills jag kommer hem. 

Problemet är att jag ska jobba imon. Vad ska jag göra imon? Kan inte sjuk anmäla mig. 

Jag ställde samma fråga på ett annat forum, där sade alla att det jag tänkte gick.

Maja2
4

#12 Det är inte lämpligt att du behåller hunden.

Mitralis
2

Då kan du tyvärr inte behålla hunden  😕

Elander
5

Det är väl klart det går, men det är inte lagligt eller lämpligt. 
Jag känner inte din hund så vet inte om den kommer må dåligt av det. 
Många jägare har sina hundar sitter i hungård dygnet runt med eller utan hundkamrater, mina åsikter om detta låter jag vara osagt.

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Anna4077
2

Vart bor du? Jag tror ditt bästa alternativ är att hitta en dag matte ev någon som kommer mitt i och tar ut henne mitt i en längre stund alt håller hunden sällskap en timme. Även om det första alternativet är att föredra. Måste vara riktigt jobbigt. Vi har typ bara en hundvakt i närheten som ställer upp och nu är dom i Thailand. Har varit ganska tråkigt att inte kunna göra något större tillsammans under hela sambons semester. Innan vi skaffade hund kunde flera ställa upp men nu vill ingen. Tydligen jobbigt att ta ut honom då och då.

Anna och taxen Max

FBGKimpan
2

Detta är knappast någon permament lösning jag hade tänkt..

har redan börjat söka jobb närmare med bättre tider. 

Men det kan ju ta 1 månad innan jag hittar nytt jobb :/

Mitralis
0

Om det inte löser sig medans du söker en annan ägare då.
I morgon så får du väl försöka få tag i personen som kanske kan gå ut med henne en gång.

Lilllens
0

Nej du bör inte behålla hunden. Låt någon som har tid för den ta hand om den istället.

Rafflan
0

Sök på blocket och liknande efter någon som går hem till dig mitt på dan och rastar din hund, det brukar inte kosta så mycket och så är problemet löst tills du hittar nytt jobb.

Cajolyne
1

Det bästa är väl och lämna hunden till någon annan som har tid med den. Tänk på hundens bästa!  

Vart bor du? om man får fråga.

EmelieSofia
4

Dagmatte! Jättebra lösning om du vill behålla hunden. Bor du i närheten av mig kan jag hjälpa dig imorgon om det behövs :)

Mlyy
13

Alltså, vadå "nej du bör inte behålla hunden", "nej då kan du tyvärr inte behålla hunden"?! Riktigt tråkiga inlägg. :(

Bara för att man har ett jobb så ska det ju inte hindra folk från att ha hund/skaffa hund. Och nu har det uppstått en tråkig händelse, men självklart går det att lösa, allt går att lösa om man vill det! Tråkigt dock att din före detta inte vill hjälpa dig. :(

Som dom andra skriver; kan du inte försöka hitta dagmatte/husse? Lägg ut annonser, sätt upp lappar i affärer, det är en del som brukar nappa. :) Vet att du skrev att du inte kunde ta dig till hunddagis då du inte hade bil, men det går inga bussar till något hunddagis som du kan ta dig dit med eller så?

Lycka till och hoppas att det löser sig. :)

Wezza
2

Jag håller inte med om att du inte borde behålla hunden. Jag tycker att du ska leta dagmatte elr liknande, eller åtminstonde någon som kan komma och gå ut en runda med henne. Hoppas verkligen att det löser sig.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Anna4077
0

Jag kanske också kan hjälpa till om du bor i närheten. Är ändå hemma med min hund.

Anna och taxen Max

Aristarcos
0

Hoppas det löser sig, du har inte hundens uppfödare i närheten som kan hjälpa dig akut till du hittat annan lösning? Men optimalt är det inte att lämna hunden så länge, en valp på 6 månader kan heller knappast hålla sig så länge. Finns det inga hundar i din närhet som du brukar träffa ? De kanske kan hjälpa dig tills du fått ordning på allting. Tips nr två är att söka på blocket skriv akut hjälp sökes tex :) 

Så tråkigt när det blir så tokigt, förresten kanske du kan inackordera hunden på hundpensionat några dagar för den akuta tiden innan du ordnar i hop något..Men inte lämna så länge vovven regelbundet varken nu eller senare…bara tillfälligt akut… skulle jag säga…

FBGKimpan
0

Jag bor i Falkenberg.

När jag kollar på blocket, finns det ingen i Falkenberg som erbjuder sina tjänster. 

Det brukade finnas ett hunddagis PRECIS asså PRECIS jämte mig som kommunen drev. Men de valde att riva det.

Det finns ett hunddagis en bit ifrån mig, men helt ärligt så funkar det inte rent ekonomist att lämna henne där så ofta som jag kommer behöva göra. 

Blir ju minst 3 dagar i veckan. Vilket lägger sig på en kostnad runt 600kr i veckan, 2400kr i månaden.

Speciellt när jag är själv nu, har inte de extra pengarna längre. 

Dessutom går det inte bussar så tidigt som jag behöver gå upp för att lämna henne.

-------

Jag är helt förkrossad. Jag vet inte vad jag ska göra, tänka eller något. Tanken av att förlora min valp får mig att börja gråta. 

Min uppfödare bor en bit ifrån mig också, i grannkommunen. 

Jag har kontaktat henne för att se vad hon tycker. 

--------------

Innersinne så vet jag att det inte funkar i längden för henne att ha det som jag har det just nu.

Även om jag hittar ett nytt arbete så är den månaden / månaderna skadligt för henne.

Funkar inte att jag lämnar henne 07.30 och kommer hem 20.00 när jag jobbar.

Aristarcos
2

Det finns ingen möjlighet att ändra schema tillfälligt hos din arbetsgivare och jobba fler dagar en period nu iallafall ?

Tenacia
0

Mamma ? Pappa ? Syster ? Bror ? Polare ? Granne ?

Mormor o morfar? Farmor o farfar?

NÅN i din släkt, omgivning måste väl kunna rasta i alla fall en gång om dagen tills du löst din situation? =)

Sitta i bilen med kupe värme och du rastar varje gång du har rast??

[TeamGolden]
5

Nu tycker jag ingen här inne ska skriva att #0 inte SKA ha kvar hunden, tycker det är olämpligt. 

Det finns sk dagmatte/husse och Dogwalker, som kan komma till ditt hem vad jag förstår det som och hämta hunden, antingen ha den hemma hos sig/på sin verksamhet hela dan tills innan du kommer hem (då går hen tillbaka med hunden till din bostad) eller så finns det även dessa dogwalkers som tar ut din hund på promenad på ca 2h om inte mer mitt på dan när hunden kanske varit ensam 4h, då får hunden sällskap och du lämnar inte hunden för länge enligt lagen. 

Detta är hur jag har uppfattat dagmattar/hussar + dogwalkers jobbar men det kanske ser annorlunda ut? 

Tycker iaf du ska ge det ett försök, sålänge du såklart håller dig till lagen och hundens bästa :) 

Bra att du kontaktat din uppfödare, kanske kan hon erbjuda sig passa din hund den tiden medans du letar nytt jobb?

Lycka till hoppas det löser sig för dig och din hund!

Aristarcos
1

Ingen här inne som bor i Falkenberg eller mycket nära som kan hjälpa TS akut?

Anna4077
0

Tyvärr bor jag inte i närheten annars hade jag kunnat hjälpa till med sällskap och promenad. Men ja nu bor jag ca 3 timmar bort, enkel väg.

Anna och taxen Max

Wezza
0

Synd att du börjar så tidigt, jag bor bara två mil från Falkenberg men jag går ju i skola 8.00-14.00 varje dag…Och just nu är jag i Landvetter till nästa vecka…

JasmiineN
0

Bor du i närheten av Ullared? Finns en kvinna precis utanför Ullared med en stor hästgård, hon erbjuder passning mm.

Sajtvärd på Collie

Rafflan
0

Sätt upp en lapp i affären? inte bästa lösningen men värt ett försök

Fenix_Chicci
1

Du kan inte lämna hunden hos uppfödaren då tills din jobbsituation blir bättre?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

reverse
5
FBGKimpan
0

Jag har fortfarande ingen bil så hundrastarn i ullared är inte aktuell. Det är omrking 20-30 min med bil till den rastarn.

Cajolyne
1

Kanske va lite hård innan när jag skrev att du skulle lämna hunden. 

Kan komma med några tips, finns ju folk som lägger till sig på sidor där de kan va hundvakt kolla på http://www.tendea.se/ där kanske du kan hitta någon hundvakt. Du kan även kolla i grupper på Facebook finns någon som heter "Hundvakt akuten" Sen finns det någon som heter "vi som älskar våra blandras hundar". 

Om jag hade bott närmre så hade jag gärna hjälpt dig.

Trollhund
4

En så ung valp kan faktiskt i värsta fall få separation gest av att bli så plötsligt lämnad under så lång tid. Som nämnt är det både olagligt att stänga i. Hunden i en bur och att lämna en hund ensam i längre än 6 timmar. En valp får inte lämnas så lång tid heller. Det handlar alltså inte om något man inte bör göra, det är rent av olagligt att göra så. I det läget su är nu så handlar det om att rom att terrorisera alla möjligheter du har efter någon som kan rädda dig just nu. För hundens skull är det bättre att du sjukanmäler dig (det är helt och hållet omöjligt att du inte kan det för en dag…) och ägnar dagen att åka kollektivtrafik till exempelvis kenneln eller annan plats som kan bara tillsvidare hem tills du hittat en lösning.

Theres
0

Vad är det för hund? Ingen här inne som bor i närheten som kan ha den hos sig tills TS hittat dagmatte eller nytt jobb?

golf.ifokus.se

FBGKimpan
1

Nej att sjuk anmäla mig är inget alternativ. Jag har inget kontrakt just nu och massa räkningar som brukade vara för 2 personer. Missar jag en dag är risken att jag hamnar i en väldigt stor ekonomisk kris.

Trollhund
1

#42 Alltså, jag är inte dum. Jag förstår det också. Men ditt ex om ni bodde ihop kan inte heller bara dra och lämna dig med hyra och övrigt. Pengar går att korttidslåna om det blir kris och ditt ex vägrar ge dig några pengar eller återigen, be föräldrar/syskon/släkt om hjälp. Det är förmodligen kris för dig nu, men det blir inte bättre av att du lämnar hunden hemma själv, varken med tanke på ålder eller pga att det är olagligt. Det kan gå ja, men det kan också gå åt helvete. Det blir heller aldrig lagligt. Men kan någon ställa upp och komma förbi på dagen så är det bättre än inget just nu. Och snälla, snälla om hunden behöver bara själv, stäng inte in den i en bur. Dels för det är olagligt ja, men har själv sett min hund få panik för han inte ville göra inne (vi åkte tåg) och hur dåligt han mådde av det. Det är bättre att torka olyckor och städa undan än att hunden ser sitt krypin som jobbigt och eller mår dåligt av att gjort inne. I buren skulle den desutom få ligga i sin avföring….

FBGKimpan
2

Har ingen att be om hjälp. Har ingen att låna av. Mitt ex hjälper mig inte. Sjukanmäler jag mig kommer jag antagligen förlora jobbet. Har som sagt inget kontrakt ännu. Jag har tränat henne till att älska sin bur. Hon sover där varje dag och har aldrig bajsat eller kissat där heller. Hon sov där i 12h en gång när jag låg sjuk på smäetstillande oxh var utslagen. Jag kan inte och kommer inte hitta någon tills imon. Jag kan inte trolla. Jag KAN inte sjukskriva mig innan jag har ett kontrakt.

Trollhund
8

För det första måste jag säga att det är sjukt känslokallt av ditt ex att bara skita i situationen hon varit med och skapat. Klart du inte kan trolla men du sa att du hade någon kanske? Jag hade sökt överallt, tom gått och knackat på hos grannarna om det verkligen inte fanns något annat alternativ. Är du hemma och sover är det en helt annat situation so. Äe trygg och lugn eftersom du finns där. Och jag sa bara att Om det inte finns något annat alternativ stäng inte in henne. Ha buren öppen så hon kan vila där om hon vill men jag tycker det är grymt oansvarigt av dig att stänga in hunden där om hon måste vara själv. Är det för kiss och bajsandet så är det bara lathet. Nu är situationen Som den är och det kan du tyvärr inte göra något åt mer än att söka med ljus och lykta. För att valpen en gång sovit där så länge utan problem betyder inte att det kommer vara så om du lämnar henne. En så liten valp kan inte hålla sig så länge och behöver hon vara själv ska hon inte behöva ligga i avföringen oM du nu inte hittar annat alternativ. Sätt buren i ett litet rum, toalätten exempelvis (om ni inte har ett pytte, pytte rum) om du vill ha lättstädat, och stäng in henne där. Det är fortfarande inget jag uppmuntrar men iaf bättre än att bara stänga in i buren oavsett hur hon känner för den.

FBGKimpan
1

Buren får inte plats i badrummet. Det är en jävligt stor bur (2m lång, 1,5m bred och 1,5m hög) inte exakta mått men du fattat… en jävligt stor bur. Jag kan sova i buren utan större problem. Anledning att att jag funderat på att ha henne där är för hennes säkerhet. Jag har inte hunnit plocka bort allt hemma. Det ser ut som fan och är saker överallt juat nu.

Wezza
1

Får jag bara fråga vad det är för ras/raser?

Trollhund
2

Men en bur är likväl en bur och en hund har inte samma uppfattning som vi. Hon skulle lika gärna kunna börja ensamheten med att kissa i mitten. Under 12 timmar hinner en hund kissa många gånger, speciellt en 6 månaders. Det kan gå fort innan det inte finns en torr plats kvar att ligga på… Plus den psykologiska faktorn att bryta mot en intränad regel… Det är inte heller naturligt att vara instängd på så liten yta. Jag skulle säg att om du gett upp allt annat så är det bara att börja röjja… Men det är Min åsikt att något annat vore om möjligt mer oansvarigt än att hon är själv desutom låsa in henne så. Och som sagt. Högst olagligt. Inte ens när man får förvara hund i bur får man lämna dem i bur så länge.

VildaVittra
1

#38 Fast fattar jag rätt så åker hon hem till dig och rastar hunden, så det är inte du som ska hämta eller lämna. Ring och hör med henne, definitivt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DSG
0

Hej, vet att hunddagis kostar men är kanske den enda lösningen i nuläget fram tills dess att du hittat ett annat alternativ. Vill tipsa om Hundrutan.se som kommer hem och hämtar upp din hund i hemmet, aktiverar efter dina önskemål och lämnar hem din hund. Vet även att ett ur och skur hunddagis är på gång i Falkenberg, även här hämtas och lämnas hunden i hemmet. Finns mer info och kontaktuppgifter på nätet.

LinaK
2

Jag tycker som flera andra i denna tråd att du ska kontakta kvinnan från hundrutan.se, det kan ju ses som en tillfällig lösning och tycker inte att hon var speciellt dyr heller. Jag hade iallafall gjort så istället för att stänga in hunden i en bur. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och hunden!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

FBGKimpan
0

Jag vet dock inte om jag verkligen har råd med att hyra in en dagmatte så ofta som jag behöver…

russin
9

Ibland förändras livet till något man inte förutsett och det är ledsamt. Det bästa du kan göra för din fyrbenta vän är nog att se till att den får ett annat bra hem där mer tid finns. Tragiskt, men jag tror inte du vill att hunden ska må dåligt av att vara själv så mycket. En ung hund behöver mycket tid och engagemang och du behöver jobba och tjäna pengar - en inte alltid så lätt kombination som ensamstående.

Vad är det för ras och vart i landet bor du ?

Vizzla
4

Vänd på resonemanget. Vilket liv tror du din hund mår bra av?

Kan du ge din hund det den behöver?

Nej det är inte lämpligt att utgå från att hunden ska vara ensam långa perioder. Hunden är ett flockdjur. Hunden sover ofta då den lämnas ensam för att den inte har något annat att göra. När du sover har den inte heller något annat att göra. Din hund kommer att sova bort sitt liv i den plan du har nu.

Antingen får du se till att anlita någon annan som kan aktivera och vara sällskap till din hund när du jobbar. Vi har svärföräldrar som tar hand om våra hundar på dagarna. Andra har hunddagis, någon har en vän, andra betalar en hundvakt osv. Det finns massor av lösningar.

Om du inte har möjlighet att ha hund nu är det bättre att du låter någon annan ta din hund. Du kan skaffa hund senare i livet när din arbetssituation kanske ser annorlunda ut alt du har hjälp.

Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LinaK
11

#52 I så fall om ekonomi och tid inte tillåter tycker jag också att omplacering verkar vara det bästa för din hund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
4

#52 Du måste dock göra det som är bäst för din hund.
Du måste hitta en som kan passa hunden på dagarna, mer än 4-5 timmar/dag hade jag inte lämnat en 6 månaders.
Man måste tänka på hundens bästa, inte så mycket på sig själv i detta läget dessvärre.

Absolut ingen som kan ha hunden så länge tills det ordnat upp sig?
Ibland tar tyvärr livet en vändning

FBGKimpan
0

Jag söker redan nytt jobb med bättre läge samt tider. saken är vad gör jag om jag får ett nytt jobb om 3 veckor? Då kommer jag antagligen ångra mig något otroligt. Det är en vit schäfer så den äe inte svår att hitta nytt hem till.

Hildgrim
3

Självklart ska du i första hand försöka behålla din hund tycker jag. Att få tag i hundvakt är ingen omöjlighet även om det är dyrt. Som en temporär lösning kan du väl gå back några månder?

Väldigt taskigt av ditt ex att inte hjälpa till med eran gemensamma hund. Hon borde åtminstone kunna stå för halva kostnaden för hundvakt tills dess att du kommit på fötter i den nya situationen.

Mitralis
2

TS. Hur gick det idag?
Har du kommit på vad du kan göra? Du har ju en lång lista på vad du inte kan, hur ser listan ut över lösningar?

Fridaaaa
2

#57 Det är det jag menar, att det måste väl finnas någon som kan ha det på dagarna några veckor? Som inte tar så mycket.
Finns tyvärr inte många fler lösningar om du vill behålla din hund. Hoppas det löser sig för det

.m.m
2

Du pendlar till jobbet? Har du kollat upp vakt/dagismöjligheter på orten där du jobbar? Allt är prioriteringar här i livet. Beroende på hur mycket man vill något så går det att prioritera om och få det man prioriterar mest att funka. Alla fungerar inte så, det går inte att begära att någon flyttar till mindre boende, ser över utgifter och börjar kaps för att ha råd med annat… Men I slutändan så kommer det ändå ner till prioriteringar. Hoppas du funderar ordentligt i alla riktningar. Stort lycka till.

Anna4077
22

Jag förstår om du känner dig väldigt uppgiven just nu. Problem med hunden, blivit av med sambo, ekonomiskt hur det ska lösa sig osv. Det verkar som du har någon typ av panik. Alla råd vi ger hjälper inte. Du verkar inte ta in det vi försöker förmedla till dig utan har inställningen att det inte går. Ta ett djupt andetag, sätt dig ner och kolla över ekonomin, klarar du det? Vad kan du ta bort? Vad är ditt ex att betala och vad är ditt? Sen kolla på hunden, vad kostar en dagmatte? Har löste ni det med ditt ex? Kan hon vara med och hjälpa till? Varför inte? Är det inte hennes hund med? Har du råd att betala det hunden kostar? Finns det ett rum man kan göra som "hundrum" där det är hundsäkrat? Sen kommer allt roligt med att dela upp grejer osv men försök att lugna ner dig. Det är fruktansvärt jobbigt och jag förstår att det blir panikartat speciellt om man inte tänkt i banorna "hur gör vi om det tar slut". Jag är en planerings freak och har en krisplan. Nu får du sätta dig och göra en krisplan. Bokstavligt sätt dig ner på rumpan med papper och penna och skriv ner hur du ska göra nu. Tycker dessutom att det är fruktansvärt att ditt ex inte hjälper till med valpen när ni skaffade den tillsammans men med tanke på att hon inte gjorde det när du va jätte sjuk tycker jag säger mycket om henne.

Anna och taxen Max

russin
2

men vad får du för nytt jobb ? en schäfer är en brukshund och behöver mycket aktivering. Alltså inte bara motion, utan hjärngympa.

Du kan inte jobba heltid och bara gå hem och rasta en kortis på dagarna. Det är inte rätt för hunden. Har du ett jobb med kortare arbetstider och mer fritid eller har en dagmatte/daghusse så är det en annan sak🙂

fredricakarlsson
0

Sök fodervärd, så kallat tillfälligt hem! Och när du är på fötterna så kan du ta Dig an hunden igen. Lägg ut en annons på blocket eller här inne. Finns säkert någon som kan hjälpa dig! För just nu låter de som du varken har tid eller råd att ha hunden.. De viktigaste är att du tänker på hunden, vilket du gör eftersom du skrivit här.

Mitralis
2

Hittade lite valpfakta 🙂
http://goto.glocalnet.net/mi-claskennel/betenden/valp_fakta.htm

16 veckor - 7 månHarmonisk period. Nu är det viktigt med glad, positiv inlärning. Hundens behov av inlärning är stort.

Har ni kollat upp vilka behov hunden har innan ni skaffade den?

Hur löste ni det när ni fortfarande var tillsammans?

Så här skriver jordbruksverket om det hela

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Jag förstår att du har en tung period nu, men det kommer att bli bättre.

Känner en kille som åkte till sin kurs på morgonen och när han kom hem så hade frun lämnat ett Dear John brev på bordet och sagt upp deras gemensamma lägenhet.

Hon betalade ingenting av deras gemensamma räkningar och killen fick det mer än tufft ett tag för han fick bara 2500kr/mån på kursen. Dessutom så tog hon med hans hund och kallade den för sin.

Efter några månader så lämnade hon tillbaka hunden.

Killen fick ett jobb, och sedan ett ännu bättre jobb som chef och både hunden och killen mår prima.
Stor skillnad mot för 7-8 år sedan då han var hemlös och missbrukare.

exitingsvillemo
14

TS du ska nog ta en allvarlig funderare på att sälja din hund, eftersom du tydligen inte kan ta till något av alla lösningar som finns.

Dagmatte/husse går inte pga ekonomin

Hunddagis går inte pga ekonomin

Du ska stänga in valpen i en bur 12 timmar/dygn pga att det är rörigt hemma… 🤔 Istället för att skriva entråd på nätet har du ju kunnat lägga den tiden på att städa upp i åtminstonne ett rum och låtit valpen vara där.

Sjukskriva sig har alla rätt till, alla kan bli sjuk och det är inget man får sparken för så länge man inte gör det hela tiden. Du skrev att du varit sjuk och legat till sängs ett dygn, du fick inte sparken då?

Jättedåligt av ditt ex att inte hjälpa till med valpen, men eftersom det nu är som det är, så skulle jag fortast möjligt försöka hitta en ny ägare till valpen.

Du har dessutom en bruksras som behöver aktivering och stimulering hur ska du kunna ge henne det?

Om ekonomin är kass nu, när du jobbar 10-12 timmar om dagen, hur ska det bli bättre för att du får nytt jobb med mindre timmar?

russin
5

#64 - fodervärd inom hunderiet innebär att man lämnar ifrån sig hunden, men att den ska få användas i avel - hunden går inte att ta tillbaka. Söker man hundvakt en längre tid, så får man nog använda sig av antingen vänner eller så får man nog betala för att någon ska passa ens hund en längre tid 🙂

Gasoline
2

#67 beror inte det på vad man kommer överens om? :-/

Gasoline
0

#69 där ser man. Jag visste att det kunde se ut så, men jag trodde att fodervärd inom hundvärlden fungerade på ett liknande sätt som i hästvärlden. Men då har jag lärt mig något nytt = )

Mlyy
0

Fick du något råd från din uppfödare?

[Daniela1983]
0

# 57 Vad kommer vara bättre med ett annat jobb? Du har som du skrev inte ekonomin för en dagmatte eller hunddagis.

Dagmattar i alla ära, det kan vara en jättebra lösning, men de kan vara helt opålitliga också, eller så är det bara jag som råkat ut för flera oseriösa och opålitliga som kan säga upp passningen och så står man där med rumpan bar. Var i den sitsen själv i somras, med heltidsjobb och två idioter till dagmattar som inte gick att nå eller hittade på ursäkter. Fick cykla hem på lunchrasten för att rasta honom. Hunddagis är bättre ur den synvinkeln. Ska fortsätta följa tråden, få se om du hittar någon lösning.

felzena
3

Gud vilken trist situation du har hamnat i TS. Du tror inte att du kan hitta en tillfällig lösning på problemet? Någon vän eller släkting som kan ta hand om din hund under dagen så du får mer tid att lösa problemet. Annars skulle dagmatte/daghusse eller dagis vara en lösning men har läst att det är inget alternativ. Du kanske känner någon med hundgård där hunden kan få vara tillsammans med andra hundar under dagen, iallafall tillfälligt. Om du inte hittar någon lösning och hunden tvingas vara ensam så länge så är det bättre att omplacera, tråkigt men sant.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Fialialej
0

Vore intressant att se hur det har gått?

"På natten är alla katter svarta"

[jnordstrom]
8

Jag blir upprörd över att du ens funderar på att lämna en valp i en bur i 11 timmar! Usch.

VildaVittra
22

#75 Vad föreslår du att han ska göra som akut lösning då? Avliva? Varför inte fråga varför hunden måste vara i en bur, istället för att få TS att må ännu sämre än denne redan gör?

Hur mycket man än garderar sig när man skaffar djur, så kan man inte skydda sig mot det oförutsedda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

theoneissa
22

Jag bor i halmstad. Skulle kunna passa din hund gratis ett tag. Läser bara ett par kurser på komvux för tillfället :)

Djurälskaren87
0

förstår att din situation är tråkig. Dock så måste jag säga som andra här inne att hittar du varken dagmatte, hunddagis eller någon som kan ha den och g"ut med den när du är på jobbet så tycker jag du skall omplacera.

hunden är hemma över elva timmar per dag,det är alldeles för länge, utan varken lek,rastas eller något.. vet att du redan mår dåligt, men ta dig en ordentlig funderare om du kan dra ner på något och avvara för dagmatte till hunden isåfall tills du hittat annat jobb med annan lösning..

sedan skall hunden vara hemma, ha buren öppen så den kan välja om den vill sova där i eller ej.

[jnordstrom]
3

#76 jag är inte ute efter att få ta att må dåligt på något sätt. Men kan inte säga att jag kan förstå att man ens överväger att lämna sin hund i 11 timmar. Du får inte ens ha din hund instängd i bur. Spelar ingen roll i vilken situation man hamnat i. De är fruktansvärt sorgligt som hänt ts! Men de ändrar fortfarande inte att de är ok att lämna hunden. De är bara att lösa. Ts skriver att han förlorar jobbet om han sjukskriver sig, ja då får man väl göra det. De är ett levande ting, får inte att stoppa undan i 11 timmar på paus. Sen hoppas jag verkligen att de löser sig för ts. Jag hoppas du kan behålla din älskade hund för jag tror du är en bra ägare! Men de är aldrig ok att lämna den själv på det viset.

decembercelsius
0

Har skrivit meddelande till dig,

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

theoneissa
0

Jag skickade också pm till dig. Verkligen en tråkig sits du hamnat i :(
Jag skulle kunna passa hunden på dagen eller under en längre period.
Eftersom att schäfer är en av raserna jag funderat på att själv skaffa så skulle du även kunna omplacera vovven till mig. Jag hoppas att det går att hitta en lösning för hunden. Riktigt taskigt av tjejen att bara sticka :/

VildaVittra
13

#79 Berätta då hur. *väntar* Har du kanske en annons ute konstant på blocket för omplacering i händelsen av att du måste göra det?

Jag tror att de flesta vet att man inte få ha hunden i bur, men låt säga att jag får en allergisk chock och måste åka ambulans, hur ska jag då lösa min eluttagstuggande hund? Ha henne lös i huset? 

Ibland måste man ta till nödlösningar, och att då få kommentarer som din slängd i ansiktet utan att personen ens kan ge förslag på en lösning är ganska så jobbigt.

Djurälskaren87
0

82# vad jag förstår har ts haft hunden i buren mer än en gång eller har jag fel nu? fick det som att hunden varit i buren elva timmar i sträck varje gång han jobbar eller handlar det om en gång då han var sjuk?

Aristarcos
0

#82 precis det oförutsedda kan ALLTID hända, man kan hamna på sjukhus, en parter kan göra illa sig, osv, osv… det gäller bara att man måste se framåt och hitta en lösning först för den akuta delen, sedan en långsiktig. Hoppas TS hittar någon utväg att hitta något sätt att behålla vovven !

[jnordstrom]
13

#82 nej de har jag verkligen inte. Men *vänta* jag skulle skit fullständigt i om jag behövde sjukskriva mig från jobbet för att ta hand om min hund, även om jag förlora jobbet på det! Men fin jämförelse. Nu skrev ts att hunden är i bur för att de är så stökigt hemma plus att hunden vart instängd förut i 14 timmar. Inte ok. Har man en hund som biter på sladd så har man väl redan säkrat hemmet? Lite som att ta bort mattor när man inte har en rumsren valp. Men när vi börjat med jämförelser, om jag har ett barn då och dagis är stängt och jag har ett viktigt möte som bar inte går att ställa in under några omständigheter, då är de bra att låsa in ungen i 11 timmar. Mamma kommer sen. Inget konstigt. Nödsituation. Funkar inte så. Förstår att jag uppenbart trampa på tårna och vi tycker inte lika. Men, MEN jag ändrar inte min åsikt att det inte är okej att medvetet gå hemifrån och lämna hunden i 11 timmar.

fredricakarlsson
1

Vet vad fodervärd betyder inom hundvärlden. Men många söker fodervärd till t.ex. En kastrerad hund, och då för att de inte kan ha sin hund under en period. Och har hunden inte stamtavla så kan man inte ha foderavtal inom skk. Men mångas kallar de att de vill ha en fodervärd. Eller som jag skrev efter, tillfälligt hem. Ni kan själva komma överens om något och hitta på ett kontrakt och kanske kalla de fodervärd (inte för att de gäller men men) så länge ni litar på varandra och förstår varandra!

Gasoline
3

Det verkar ju iallafall som att det finns folk som är villiga att ställa upp på ett eller annat sätt, om han kikar i tråden/sin inbox = )

Aristarcos
1

TS har uppenbarligen varit inne på iFokus idag senast, men verkar inte vilja säga något mer här…

theoneissa
0

Hur går det för dig och hunden? :)

CelsiusT
2

Jättetråkig sits du hamnat i, såklart går det att lösa på ett eller annat sätt.

Jag undrar TS om du har koll på vad som händer när du lämnar hunden så länge som du tvingas göra nu när du går till jobbet? Det som händer är att hunden kan bli väldigt otrygg och det kommer att ge följder på ett eller annat sätt. En följd som kan bli är att hunden kanske aldrig mer kan vara ensam. Det är rätt tufft att ha en hund i säg 10-15 år som aldrig går att lämna ensam ens för att gå till affären och handla, varken för dig om du har kvar den eller för någon annan om du väljer att lämna bort den. I detta att inte fungera ensam kan bla innebära att hunden konstant ligger och ylar/skäller, hunden äter upp inredning/väggar/kläder/skor eller annat som den kan få tag i. Andra saker som kan hända är att hunden gör utfall mot andra hundar/människor, att hunden inte klarar av att umgås med hundar/människor, att hunden får andra stressrelaterade problem som inte är lätta att komma till rätta med. Plötsligt har du en problemhund, bara av att lämnat hunden ensam.

Att hunden i dagsläget klarar sig är jag övertygad om. En hund dör inte av att göra sina behov inne om så skulle vara. Och ensam, ja vad har den för val? MEN det kommer att ge hunden men för framtiden på ett eller annat sätt. Och jag lovar att varken du eller hunden kommer må bra av det.

Du pratar om att du hade någon människa i din närhet som kunde gå ut med hunden en sväng efter 4-5h ensam? Jättebra lösning! Så lång problem/umgänge med denna människa som det är möjligt är jättebra. Men på lång sikt måste du ändå lösa situationen på bättre sätt. Sätt upp en lapp i affären om att du söker dagmatte/husse. Lös situationen så gott du kan här och nu, och se till att få en bättre långsiktig lösning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

FBGKimpan
25

Imorgon kommer en familj och hämtar min Kira. 

Det blir bättre för henne, de kan ge henne ett liv hon förtjänar. 

De har varit ihop i 6 år, förlovade, precis köpt en gård på 1 hektar och båda arbetar med arbeten som låter dem ta med Kira till jobbet.

En av dem jobbar dag tid och den andra natt tid. 

De har hästar och de har grannar med hundar. Deras föräldrar har hundar och pensionerade och har all tid i världen för Kira ifall det behövs. ¨

Detta blir min sista natt med henne.

Anna4077
3

Låter som ett bra beslut men tråkigt för dig. Starkt beslut.

Anna och taxen Max

Gasoline
3

Skönt att det verkar lösa sig för dig TS, även om det inte blev på det sättet som du hade önskat. Gosa lite extra med henne ikväll! Kommer du ha möjlighet att hälsa på henne i framtiden?

Djurälskaren87
3

91# tråkigt beslut men man får inte vara självisk i detta och de du gjorde var väldigt starkt och modigt!

Trollhund
3

#91 Säger som resten. Tråkigt beslut men väldigt bra.

[SophD]
3

Usch, vad tråkigt att lämna iväg hunden…

[Daniela1983]
2

Starkt gjort av dig. Måste vara tufft.

Jag är lite i liknande sits själv, fast lite värre på sätt och vis, hoppas jag kan behålla min hund, som är min familj. :(

theoneissa
2

Tråkigt för dig:( men hunden kommer få ett bra liv:)

[Daniela1983]
0

Får du hälsa på den framöver?

Cahira
1

Beklagar… styrkekramar!

russin
3

Jobbigt beslut, men du har gjort det bästa för din hund❤️ försök tänka så.

Fridaaaa
2

#91 Tråkigt beslut men låter som ett toppenställe. Man får tänka så.
Förstår hur jobbigt det är för dig :(

Mitralis
3

Bra gjort av dej "If you love someone, set them free."
Kanske en katt kan vara någonting att gosa med istället. De är ofta inte lika krävande och kostsamma. Välj förslagsvis en vuxen omplaceringskatt så vet du vad du får på en gång.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.