Urinvägsinfektion och hundar...
Ar det ungfr. samma symptomer med hundar som med oss? Min tik kissar jattemycket (hon dricker aven mycket) och har just nu markt att hon ar lite rod/svullen och slickar mycket dar med (kan inte vara lop hon ar steriliserad). Ska ivag till Vet imorn men borde jag ta med ngt urin sa dom kan testa?
De kan löpa när de är steriliserade. Men antar att hon är kastrerad?
Kan ju vara urinvägsinfektion. I regel brukar de pipa/låta när de kissar också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja ta med urin för säkerhets skull. Jag minns när jag skulle in till vet med min tik för uvi och de inte sade något på telefonen om urinprov så jag antog att det inte behövdes. När vi kom fram till veterinären gick vi ut och rastade henne och när vi klev in på kliniken sa de "Det vore bra om ni kunde ta ett urinprov också." Sen fick vi gå en ganska ordentlig promenad innan fröknen bestämde sig för att kissa igen…
Så lika bra att ta med. Så färskt som möjligt. Lycka till, jag hoppas hon snabbt blir av med sina besvär!
#1 Sorry svenskan inte helt 100% nan mer - hon ar kastrerad :) Ska lyssna noga om hon piper. Har for mig att hon gjorde det en gang igar…
#2 Jo jag tankte det - better safe than sorry :) Hon skulle nog gora sa hon med - inte kissa pa jattelange :p Maste det skickas ivag eller kan dom testa och ge antibiotiker direkt?
#3 De kan nog testa urinen direkt, det har de i alla fall gjort de gånger vi lämnat in prov. :)
#4 De urinstickor som det testas med är en osäker indikator för bakterier i urinen o för att utröna vilken krävs odling.
TS, precis som hos oss tvåbeningar så kan hundar ha UVI utan att ha en massa symptom.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 Jag är inte direkt förvånad. 😕Känns som jag slängt pengar i sjön varenda gång jag varit in hos veterinären med min förra hund. Lite förvånad är jag dock över att de ens bemödade sig att be om urinprov. Lösningen på allt är väl ändå antibiotika med brett spektrum?
Tänk att man själv nästan måste ha en veterinärutbildning för att ta sin hund till veterinären. Helt sjukt.
Inget fel pa min tjej! Sa skont! :D
Skönt att höra! :D
Fast urinstickor är ofta falskt negativa.
#9 Jo det kan dom vara, men Vet sa for att hon inte kissar inne och vill inte konstant ga ut for att kissa + att allt annat verkar fungera bra sa ville han inte ge antibiotiker men sa att jag absolut skulle ringa/komma in om ngt andras. Hon verkar helt ok :)
#10 Klok veterinär.