Kan hundar bli sura?
hej! Jag förstår ingenting allt var bra imorse. Han hoppade upp i sängen och jag höll datorn i ena handen och la ner datorn på sängen dock kanske lite hårt och han började då morra och hoppa upp från sin sovställning, så jag antar han blev rädd.
Sen dess har han vägrat kolla på mig, och han ligger ner och tittar länge åt ett annat håll förutom på mig trots att jag ropar på honom. När jag säger puss brukar han alltid pussa mig men nu när jag säger det vänder han bort ansiktet.
När jag säger vart är musen springer han alltid och hämtar den nu struntar han i den.
Kan han vara sur på mig för det där med datorn? tänker hundar ens så?
såhär ligger han trots att jag ropat hans namn tre gånger.
Förändrat betéende kan betyda fel, sjukdom, smärta m.m.
-
1# bara sådär utan att något har hänt? han var bra imorse. men kan hundar bli sura det var min fråga nämligen.
Det hände efter att jag la ner datorn på sängen rätt så klumpigt, minns inte om den kanske råkade nudda hans svans eftersom han hoppade upp och morrade.
skall poängtera att han ska till veterinären imorgon för kontroll av sina tänder. Dock har han ätit som han skall idag.
ha koll på beteendet. Det kan tyda på att något är fel som sugar mist säger.
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Nej, hundar blir inte sura. Det är nog snarare så att han du skrämde honom så mycket att han nu är lite rädd för dig eller i alla fall tveksam till om han ska lita på dig för du kanske kommer att skrämmas igen.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
4# okej det var det jag trodde, jag har dock råkat skrämma honom tidigare under dom 8 åren jag haft honom och han brukar "ge" med sig rätt så fort men nu kollar han inte ens på mig eller något trots att jag ropar. Vi skall snart ut och gå så får se om han blir gladare då annars är de något fel.:(
Gör så. Skulle det inte ge med sig kanske det är något annat och vetbesök borde bokas.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
7# ska som sagt till veterinären imorgon kl 8 redan.
Kan vara så att om hunden är äldre så kanske den fått känsligare leder och att det gjorde ont om du kom åt den litegrann? Skulle tro att han mest blev rädd. Men var uppmärksam och försök vara som vanligt /)
9# ja jag tror jag råkade nudda honom med datorn, minns inte faktiskt för jag hade datorn och frukost i andra handen så kastade bara ner datorn utan att tänka mig för,så kan ha nuddat honom litegrann.
han är känslig och alltid varit men han såhär brukar han inte vara,han känns deprimerad. kan vara tänderna som spökar det är dom han skall kolla imorgon hos veterinären för vi går var 4 månad och kollar dom iochmed hans sjukdom
#10 Bra att ni ska kolls upp! Kan vara så att han är extra känslig för att han har ont. Fin bild förresten :)
Jag är nästan 100 på att det är magen:( lämnade honom hos mormor förrut då hon ska med honom till veterinären imorn kl 8 och hon sa att han bajsat men han verkar allmänt slö..:(
usch jobbigt när man inte vet vad de kan vara..
jag åkte med han till mormor med buss och han skrek till när vi skulle av ,jag tog liksom ett tag under honom för att vi skulle gå upp(han låg i min famn)'
han har gjort de förrut för ett år sen å då var de magen
uppdatering:
Imorse var han som vanligt enligt mormor och dom promerade glatt till veterinären där han blev nedsövd, drog ut en tand och fick rengjort alla tänder så nu är dom vita och fina! Han skall även få en salva vi skall smörja på dagligen fram till maj då det är återbesök på tandköttet och hoppas det hjälper mot inflammationen så han kanske inte behöver dra ut mer tänder.
Mormor frågade även om magen och veterinären kände på den men såg inget konstigt och så länge han bajsar bra och äter och verkar må bra idag så är de inget att oroa sig över.
#13 då var det ju tänderna då, skönt att det inte var allvarligare :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min hund är iofs en Tax men jag kan ibland uppleva att han blir typ sur. Om man tillrättavisar honom, i hans värld orättvist. Tex om han vill leka och hoppas och grejar i soffan sätter jag ner han på golvet och då kan han ibland ignorera oss en stund. Ibland om man ryter till kan han ignorera oss ett tag. Liksom demonstrativt vända bort ansiktet. Som om han säger "vill ni inte leka med mig vill jag inte leka med er". För ett par dagar sedan hoppade han upp i ansiktet på mig, så sätter jag ner honom på golvet och han ville inte veta av mig på typ 2 timmar. Men tar inte för allvarligt på det.
Anna och taxen Max
15# känner samma, hugo är de bara mot mig mest också, inte alltid men de händer att han ger mig en blick och vänder bort huvudet och vägrar kolla på mig, märkligt..
#16 jag som trodde var inbillade mig :)
Anna och taxen Max
Hundar kan inte bli sura, så det ni upplever som att era hundar är sura är förmodligen undvikande och underkastelse. Vända bort ansiktet är inte demonstrerande, utan undergivet "gör inte illa mig". Enkelt och tydligt hundspråk :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
18# men ahn vänder bort ansiktet när jag säger puss och klappar honom så då visar jag inte att han behöver vara undergiven?
#18 du har nog rätt. Han visar säkert bara "jag förstår vad du säger och ger dig utrymme"
Anna och taxen Max
#19 men det är inte så hundar fungerar. Han visar tydligt att han inte menar illa, att han inte vill ha bråk. Klappen du säger är menat till att visa honom att han inte behöver vara undergiven tar han som beröm, att han gör rätt :)
#20 precis :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
21# så det e bra att jag klappar honom då när han är sån?
#22 nja, du berömmer ju beteendet och säger att han gör rätt som är undergiven. Du kan antingen gå iväg och låta honom få space, eller kanske börja träna/leka/vad han nu tycker är roligt att göra. Han vet ju inte att du klappar honom för att han inte behöver vara undergiven, för det finns inte i hundvärlden att göra så. Istället vet han (antar jag) att klappar du honom gör han rätt, och då fortsätter han med beteendet du berömmer. Samma sak med morrningar, skall, flykt osv. Berömmer du beteendet kommer hunden att göra det då du visar att det är rätt beteende genom klapp :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)