Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7680 ggr
padfoot
0

Hormonchip eller hormonspruta för hanhund?

Hej,

jag överväger att kastrera min hanhund. Men börjar helst med en kemisk kastrering, för att se om det överhuvudtaget hjälper. En veterinär jag varit i kontakt med rekommenderade hormonspruta, medan en annan tyckte chip var bättre.

Hormonchipet (Suprelorin) är såvitt jag förstod i kraft längre, ca 6 månader, medan sprutan håller ungefär 3-4 månader (iaf enligt vetten). Försökt leta runt men skulle gärna höra om lite erfarenheter kring hormonspurta vs. chip. 

Anledningen till att jag överväger kastrering är väl det klassiska - han blir väldigt stressad kring tikar, vare sig de löper eller inte. Han är visserligen unghund (ca 8 månader), och om det endast handlade om det dagliga livet med mig skulle jag vara beredd att jobba med honom och härda ut den värsta unghundstiden. Men nu går han på hunddagis och hänger efter damerna där nästan konstant. Det blir stressigt för honom och för de andra hundarna, och jag är samtidigt lite rädd för att hans beteende med tikar bara ska bli värre.

Sofy
0

Jag behandlade min förra Siberian husky med någon sorts hormon spruta vilket inte var Suprelorin och han blev helt drogad i flera veckor efter behandlingen. 

Oavsett om du använder Suprelorin eller någon annan hormon behandling är det ingen säkerhet att det har samma effekt som en kirurgisk kastration och hunden kan fortfarande ge avkommor det är inte heller någon säkerhet att din hund upphör att bry sig om tikar även om han är kirurgiskt kastrerad.

Din hund kommer förmodligen inte bli mindre stressad bland tikar oavsett om han blir kastrerad eller ej då han visar intresse för tikar som inte är i löp också utan det är mer en träningsfråga tror jag men det kan vara värt att prova med ett kemiskt alternativ för att underlätta för hunden. Jag brukar i regel säga att om hunden lider av tikar är det skonsammast för hunden att bli kastrerad så den slipper lida.

Jag har flera bekanta som använder Suprelorin på sina katter och illrar och det fungerar prima. Det fungerar dunderbra på min iller, han har fått två stycken implantat genom åren just för att jag inte vill kirurgiskt kastrera honom. Jag har bara bra erfarenheter av Suprelorin implantatet som inte är ett chipp men jag har inga erfarenheter av det när det gäller hund.

Hoppas någon som har erfarenhet av Suprelorin eller andra hormon behandlingar svarar i tråden men det här är min åsikt och mina erfarenheter i alla fall.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

padfoot
0

#1 Tack för ditt svar och för att du delar med dig av dina erfarenheter! Som du skriver så är ju inget riktigt säkert när det gäller kastrering, därför jag gärna provar med kemisk som åtminstone (förhoppningsvis) går ur kroppen om det inte hjälper honom…

Han var inte könsmogen när han började på dagis och då gick det riktigt bra - han vande sig snabbt, busade på med de andra hundarna men kunde även lägga sig ner och vila/sova. Nu kan kan inte ens göra det, det är bara tjejerna som gäller. Han är väldigt glad, social och framåt och vill hälsa på alla hundar vi möter, något jag tränar på. Men på dagiset är jag ju förstås inte där. När jag hämtar honom och han känner lukterna av tikarna i området runt dagiset är han också helt ofokuserad - nosen i backen, gnäller och far runt.

Och ursäkta, implantat och inte hormonchip ska det vara. Om nån har erfarenhet av Suprelorin tar jag gärna emot fler erfarenheter. :) Googlat runt och känner att det är kanske det som gäller framför spruta.

russin
3

Att behandla en 8 månaders hane med hormoner, riskerar hans utveckling - främst med suprelorin chip som faktiskt sänker testosteronet i kroppen. Könshormoner behövs för både kroppens (skelett osv) och knoppens utveckling.

Att hunden blir "stressad" nu av löptikar är en naturlig del i utvecklingen - nyhetens behag, precis som det är för mänskliga tonårspojkar. Mitt tips är istället att träna, träna och åter träna samt härda ut och låta hunden växa färdigt till kropp och själ innan du gör något alls.

Dom flesta hanhundar har en period när dom är extra mycket intresserade av tikar och det brukar lugna ner sig när dom blir vuxna i "skallen".

padfoot
0

#3 Tack. De veterinärer jag pratat med är så positivt inställda till kastrering, därför jag vänder mig hit för lite mer kritiska röster.

Tycker också han är lite ung, även om han är en liten hund. Å andra sidan säger vissa att man ska kastrera tidigt om man nu ska göra det, för att inte för många "hanhundsbeteenden" ska fästa sig. Å andra sidan har jag också hört att om "problemet" gäller överdriven fixering vid tikar är det ingen större brådska med kastreringen - då kan det också vara bra att vänta och se om det är nyhetens behag, som #3 skriver. Eller så kommer det bara att eskalera?

Ahhh, så svårt. Har bestämt att avvakta just nu iaf, men ville ändå höra olika erfarenheter kring kastreringsalternativ. Har tillfälligt lagt en del av lydnadsträningen (utöver hundmöten) åt sidan och försöker fokusera mer på kontaktövningar, leka, promenera och försöka slappna av tillsammans. Och så tänkte jag försöka mer med spår för att han ska få jobba med huvudet.

russin
0

#4 - kan nämna att jag känner fler tidigt kastrerade hanar som klarar av att para med hängning, så tidig kastrering är inte säkert för att minska tikintresset.

Det är helt normalt att hanar mellan 8-10 månader fram till kanske 2 års ålder är jobbiga runt löptikar - dom är hormonstinna som tusan innan saker i kroppen lugnat sig.

Kan nämna den senaste hanen som är kompisens cavalier, som till och med rymde i skogen om han fick upp doften av en löptik. Han var en hund som aldrig annars vek från husses sida. Nu som 2 åring är det inga problem alls och han har lärt sig att behärska sig vid löptikar (mina tikar har hjälp till lite där om hur man uppför sig….) och det är inga problem ens att promenera tillsammans när mina tikar löper. Visst skulle han gärna göra mer om han fick, men eftersom ha inte får, så rättar han sig efter det. Han har lärt sig att behärska sig och det flesta hanar gör det om dom bara får chansen att växa upp🙂

Sofy
0

#2 Jag tycker att du ska vänta, läsa på angående kastrering kemisk eller kirurgisk. Just när min hane var 8 månader gammal var han döjobbig mot alla tikar men idag bara två månader senare struntar han i dom för det mesta även om han visar upp sig extra för dom just när de träffas. Det är ingenting ovanligt att pojkarna visar intresse för tikar i den åldern. Kan du inte prata med dagis personalen så ni tränar hans intresse för tikar på samma vis?

Det finns ju som sagt både negativa och positiva effekter när det gäller kastrering. Angående bieffekter och kroppens utveckling är Suprelorin inte tillräckligt testat för att säga varken ja eller nej detsamma gäller andra biverkningar.

Som jag sagt tidigare, om hunden lider av sitt intresse för tikar hade jag rekommenderat kastrering men en sådan ung hane brukar bara vara intresserade.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian