Att ha hunden lös
Hej på er!
Jag har ett problem med en omplacering jag har här hemma. Ända sedan han kom har han varit ganska stressig o nervig. Han har svårt för både folk och hundar o är väldigt reaktiv. Han är fyra år gammal, okastrerad schäferhane. Gissningsvis mycket understimulerad i sitt förra hem.
Han blir bättre för varje dag men ett problem som inte tycks bli bättre är hans reaktioner på andra hundar som reagerar på något. Hundar som skäller, springer, hoppar eller gör något annat högaktivt reagerar han starkt på.
Han är färdig för både appell (tänkte göra appellen i rapport o sedan fortsätta med skyddet) o lydnad men jag kan inte lita på honom lös så vi kommer aldrig ut på tävlingsbanorna… Så länge allt är lugnt o fint så går han hur bra som helst o har bara ögon för mig men dras något igång sticker han ifrån mig. Förra veckan hamnade han i bråk med en annan hund på appellplanen efter att ha dragit iväg till den andra hunden när hunden sprang efter sin apportbock i hög fart. Jag o Hamilton tränade då fritt följ och han kom av sig mitt i steget o drog som en avlöning. Gormar och beter sig illa men inget mer än det (ja det är illa nog!)
Jag har aldrig haft ett sådant här problem med någon av mina hundar tidigare så jag behöver lite inputt. Vad kan jag göra?
Jag har provat att en lång period träna mycket i långlina, jag har provat skvallerträning, att bara sitta o titta och försöka belöna när han tittar på andra hundar i aktivitet, jag har korrigerad och sagt till honom på skarpen, jag jobbar hårt på att vara det roligare alternativet. Problemet uppstår numera endast när det är andra hundar i hög aktivitet. I övrigt har han strålande bra kontakt o vår relation är god och trygg.
Någon som haft liknande problem? Hur har ni löst det?
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Min förra aussie var väldigt reaktiv i hundmöten i början, det var bara att att vända på saken att varje gång han ens tittade på en hund avbryta med en skitrolig och asflamsig belöning- i vårt fall kampa med favoritfrisbeen och brottas, med hundens rygg mot den andra hunden. Vi körde så ett tag På BK när det var som aktivast där, mycket fart bland andra hundar. Avbröt med asbra belöning och i det sista kunde han köra agility i full fart, skickas mot hinder som låg mot de andra hundarna som tränade och skällde(han reagade mest på springande, skällande hundar) och han vände fortfarande mot mig och det gav mig verkligen kvitto på den träningen jag la ner på honom. Jag gjorde helt enkelt mig roligare än hunden, och det funkade.
-
Jo, på det sättet har vi tränat länge nu.
Det blev bättre i början men nu kommer vi inte längre genom detta. Framstegen har tagit stopp och det räcker liksom inte hela vägen.
/ Lina
#2 Gå tillbaka några steg då. Var noga att han inte kan komma fram till de andra hundarna, dvs självbelöna, utan belöna istället när han följer med dig om du backar och drar/lockar med dig honom. Mycket träning i störiga miljöer. Vet inte om han är mogen för tävlingsmiljö? Men BK är ju utmärkt ställe att träna sådant. Gå bakåt i tröningen och belöna, se om skruven lossnar.
-
Vilka steg är det du anser att jag ska gå tillbaka med? Förstår inte riktigt. Det enda jag kan tänka mig att du menar är att backa i svårighet i miljö men i samma inlägg har du skrivit att jag ska ha mycket träning i stökiga miljöer så jag antar att det inte är det du menar.
Naturligtvis har han aldrig chansen att självbelöna. Jag litar inte på honom, detta innebär naturligtvis att jag inte tar några risker. Han är alltid i långlina o med både på klubben o är alltid med när jag tävlar dom andra hundarna som tävlas aktivt.
/ Lina
#4 Med att ha honom lös, det steget tycker jag du ska backa ifrån. Tydligen får han chanser att kunna sticka och självbelöna sig själv, det skrev du i huvudinlägget.
-
Nu var han i långlina som jag lyckades tappa vid ett tillfälle. Så jag kan lova att självbelöning inte håller igång beteendet.
Men nu undrade jag om någon hade tips på hur jag tillslut SKA kunna ha honom lös. Inte få höra att jag inte ska ha det nu. Det är jag fullt medveten om. Tack i alla fall!
/ Lina
#6 Då missuppfattade jag det, ber om ursäkt.
-
Hur bor du? Har du en gård som han kan springa på? Isf kanske första steget till att kunna ha honom lös är att han är 100%ig på inkallning.
Om du har en skog i närheten där han kan gå lös så kan du ju leka lite kurragömma och när han hittar dig öser du på med beröm och godis. Då kanske han lär sig att hålla sig nära dig är en bra sak.
När jag går promenader i skogen och min hund är ouppmärksam på mig, brukar jag ibland gömma mig bakom en sten eller ett träd. När han då kollar tillbaka efter mig så är jag försvunnen och han letar upp mig. Det har funkat hur bra som helst, jag behöver inte längre ha koll på honom utan han har koll på mig istället. :)
Lycka till!
Om det finns någon hund som han går bra ihop med så går det ju att använda den hunden som störning i din träning :)
#8:
Han är 100%ig på all inkallning så länge störningen inte är andra hundar i hög aktivitet. Han har en strålande kontakt som jag skrev i första inlägget och är inga problem att ha lös i miljöer där andra hundar inte är störningen! :) Tack för din respons!
/ Lina
Okej, men om det fanns någon hund han går ihop med så kan du ha din hund lös och bakom ett hörn eller träd eller vad som helst så kommer den andra hunden och dess ägare och springer full fart förbi. Och samtidigt som hunden springer förbi så lockar du på din hund och kastar du en näve godis på marken bredvid dig så att din hund ser det. :) Vet inte om det funkar men kanske värt att prova! :)
Njaa. Tanken är god o jag förstår den. Kanske borde träna mer en o en med stabila hundar han känner. Däremot vill jag inte att han ska börja sätta näsan i backen o koppla det till situationen. Att kasta godis på en appellplan är dessutom lite av en dödssynd. Tränar man hundmöten kanske detta fungerar men för träning på appellplan för det nog bli belöning från händerna även i fortsättningen ;)
/ Lina
Ja, det är nog smart att ge godis ur handen istället! :) Hoppas iaf att det löser sig! :)
Hur länge har du haft hunden? Vad händer med hunden om du korrigerar i arbete, går han ner sig, lyssnar han, tar han inte åt sig etc?
Jag har också en hund som är otroligt reaktiv när andra hundar ligger högt i aktivitet, kanske vi kan slå våra kloka huvuden ihop!
#14! Det hade varit hur bra som helst!
Jag har haft honom i strax över ett år.
Korrigeringen drar antingen igång honom mer eller så märker han inte av den alls. Både korrigering (oav vilken) o belöning (oav vilken) kan ignoreras fullständigt om han redan hunnit gå igång på dom andra hundarna.. :-/
/ Lina
#15 Är han en bollidiot? Går han igång på stora kampleksaker? Finns det någonting som man skulle kunna höja värdet i för honom som han går på klospetsarna för? Hur korrigerar du? Har du ett rejält "stanna/ligg/stadgekommando"?
Kampleksaker har högsta värdet o jag har speciellt en leksak som han nästan går i bitar för. O visst kan jag ibland fåniga upp honom genom att erbjuda den men den är aldrig tillräcklig för att inte försöka kasta sig efter andra hundar i hög aktivitet.
Jag har provat med allt från att säga nej eller senare ryta på honom ordentligt till att ta tag i honom hårt. Inget av det når helt in.
/ Lina
#17 Och hur är ditt stanna-kommando?
Välfungerande i alla situationer förutom dessa :(
/ Lina
#19 Okej. Jag har ju också en som varvar upp så in i helvete av andra hundar i hög aktivitet, men hon sticker inte ifrån mig. Däremot så släpper hon allt fokus, jag hade kunnat tackla omkull henne och hoppa henne på huvudet - hon hade inte haft tid att reflektera över det. Det jag börjat arbeta med nu är favoritleksak bredvid skallen på henne, vi är i rörelse på STORA avstånd, och när hon släpper fokus så belönar jag med kampdutten.
Samtidigt utmanar jag henne lite i det vi håller på med. Jag tränar oftast fritt följ då jag upplever att det är lättare att få röra sig istället för att titta på allt det där häftiga. När hon då släpper fokus på störningen och kommer till mig i frustration och kanske börjar slarva, då kan jag putta henne ur position (supertips jag fått från träningskompisar). Jag kan alltså fysiskt hindra min hund från att komma in i position där hon vet att belöningen kommer, och detta för att hon då måste tänka mer, anstränga sig mer och vips så har jag lite mer gratis fokus.
Finns det något här som du inte testat eller som du reflekterar över så hojta.