Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4103 ggr
Eywa
0

Grand danois eller annan ras?

Min kompis bad mig fråga om en Grandis passar henne. Detta kommer bli hennes andra hund.

Hennes krav är:

Inte lätt till skall

Inte ha tendenser att bli stressad/rädd

Inget viltintresse, hon kommer att ha hunden lös mycket

Önskemål:

Pälsvård: Har ingen betydelse

En önskan att vara till lags

En hund som kan följa med överallt och vara en trogen, trygg och lugn följeslagare som älskar allt och alla

Vad hon kan erbjuda hunden:

1-2 timmars långpromenad om dagen

1-2 jogging- eller cyckelturer i veckan

Tränar det mesta som passar hundens tycke som hjärngympa, är inte sugen på tävling. Det kan vara allt från WP, rally eller spår, det som hunden gillar helt enkelt. Plus det vanliga med godissök, aktiveringskula m.m.

Hon tycker att en "soffpotatis" skulle passa henne bra, men med det menas inte en hund som aldrig ska träna/röra på sig. Hon vill gärna träna någon hundsport och som det står ovan kommer hon att motionera hunden. Men hon vill inte ha en hund som kräver för mycket, utan en hund som kan ligga och slappa i soffan en slö söndag utan att bli olycklig för det, om ni hänger med!

Passar en grandis bra eller finns det andra raser som passar bättre?

skotty
0

Det är nog ganska svårt att ta med en grandis överallt. Min "kusin" har en och jag, som älskar hundar, föredrar att hunden stannar hemma då han är alldeles för stor och klumpig. Själv har jag en lasa apso-blandning (10 år gammal) och en chihuahua/papillon blandning (2år) och hennes son (6månader) .. Saga (2åringen) är en underbar hund som går att ta med överallt, hon älskar att spåra och andra grejer. Är riktigt smart och kan dansa, stå, gå, spela död, tassflört, high five, stanna, varsågod (inte ta nått förrän man säger till), fot.. Hon är helt underbar. 10åringen är blind och har varit det sen nästan 5år tillbaka, men han är pigg och glad iallafall. Dock skulle jag inte vilja ha en till sån hund eftersom pälsen är så jobbig och att dom lätt blir blinda osv. Lillkillen är som sin mamma, fast lite mer korkad :)

Eywa
0

Ah, jo det är sant. Tjejen har bil och kommer åka med hunden i bilen och inte buss som kan vara jobbigt. Ställen hon kommer att vara på är i bla. i stan, till kompisar och såna ställen. Huvudsaken är inte att hunden ska vara smidig att ta med, huvudsaken är att hunden inte mår dåligt eller kan bli jobbig i en sådan miljö. Självklart beror det ju på träning med en del hundar har svårare bland mycket människor och hundar än andra.

Glömde skriva förresten: En stor, minst mellanstor hund ska det vara. Minsta storlek, ungefär runt en BC i strl.

Karmatarerskanise
0

En av mina väninner har en GD och den är med henne överallt utan problem. Det gäller att kolla upp bra uppfödare och socialicera bra.

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hihi då kan ju jag svara som har en GD :D

**Inte lätt till skall:
**Om man ska utgå ifrån min hund så ska det gå långt innan hon skäller. Hon Skäller inte ens när det kommer någon. Dock om det ringer på dörren eller knackar kan hon skälla till, tyo 1-2 gånger.

**Inte ha tendenser att bli stressad/rädd
**Jag kan tycka att vissa GD kan ha lätt för att ha rädslor. Men det gäller att välja bra uppfödare och sen är ju olika hundar olika individer också.

**Inget viltintresse, hon kommer att ha hunden lös mycket
**Min har inte visat något intresse för att springa efter vilt. Men å andra sidan så finns det inte så mycket vil här i stan förutom lite harar och kaniner på ängarna. vinthundar jagar ju med synen och gd är "uppblandad" med vinthundar så visst kan det förekomma att just den GD som hon skaffar kanske har större intresse för det. Men det handlar ju mycket om träning också.

Önskemål:

**Pälsvård: har ingen betydelse
**Va bra, för man behöver bara borsta igenom hunden typ 2 ggr per år vid fällning. Samma med duschning.

En önskan att vara till lags

**En hund som kan följa med överallt och vara en trogen, trygg och lugn följeslagare som älskar allt och alla.
**Jag tar med mig min hund överallt. Ska jag hem till mamma och pappa så tar jag med henne, ska jag till kompisar så tar jag med henne. Det är ju en lugn hund så det är inga problem alls!
Hon älskar människor och hundar, är väldigt lätt att ha och göra med och är trygg i sig själv. Mycket lugn vilket många GD är.

**1-2 timmars långpromenad om dagen
**Låter jättebra, det får ungefär min hund också.

**1-2 jogging- eller cyckelturer i veckan
**Samma här. Jag cyklar dock oftast med Klenod (som hon heter) alltså jag joggar inte så ofta med henne.

**Tränar det mesta som passar hundens tycke som hjärngympa, är inte sugen på tävling. Det kan vara allt från WP, rally eller spår, det som hunden gillar helt enkelt. Plus det vanliga med godissök, aktiveringskula m.m.

**Låter jättekul! och det låter som helt perfekt med en Grand Danois för din kompis :) Är hon beredd på att få golven nerslabbade med både vatten och slem, ha ett stort matkonto, vara beredd på att få en knähund, vara noga med den känsliga valptiden och såklart vara beredd på att äga den bästa rasen som finns Flört så säger jag GO FOR IT :D

Bilder på Klenod när hon precis fyllt 18 veckor.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Chilli10
0

Tycker att det låter som att en Grandis skulle passa din vän mycket bra, speciellt efter det Noa-Nisse skrev. Kan inte komma på någon annan ras som skulle passa bättre, inte just nu iaf :)

Beckibus
0

kan bara instämma!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Eywa
0

Tack så väldigt mycket för alla svar! Kompisen säger att det nog med säkerhet blir en liten (stor) GD Skrattande

Tar gärna emot förslag på bra kennlar, gärna inte alldeles för långt från Göteborg, men alla förslag är välkomna.

Berätta gärna också vad man ska titta efter när man letar kennel, tex:

Bör hundarna vara meriterade i någonting annat än utställning?

Sjukdomstester, vilka måste vara gjorda?

Får man avla på höftledsfel och isåfall vilken grad är tillåtet?

Tacksam för alla tips!

Eywa
0

Puttar upp denna tråden :)

Eywa
0

Förresten, jag får intrycket av att en GD inte alltid funkar att bo med andra hundar? Stämmer detta?

skotty
0

Finns en GD-kennel i Trässberg utanför Lidköping. Inte alls långt ifrån Göteborg. 1½ timme med bil bara^^

thilda-
0

Jag kan även tipsa om Perro Dogo Mallorquin :)

**Inte lätt till skall.

**Det är en tränings sak som man kan kontrollera

**En Perro Dogo Mallorquin är väldigt modig, skärpa och med vaktinstinkt

**Inget viltintresse, hon kommer att ha hunden lös mycket

**Finns inget vilt intresse i Perro dogo mallorquin, dom vaktar dig med ett vakande öga och lämnar aldrig ägaren mer än 50m..

Önskemål:

**Pälsvård: Har ingen betydelse

**Mycket liten pälsvård, Badas endast vid behov

**En önskan att vara till lags

**Perron kommer att göra allt för sin ägare + lite till

En hund som kan följa med överallt och vara en trogen, trygg och lugn följeslagare som älskar allt och alla

Dom är väldigt lugna, dom kan ta sig slappar dagar i flera dagar i sträck ibland, men som varierar lite från hund till hund..

1-2 timmars långpromenad om dagen

1-2 jogging- eller cyckelturer i veckan

**Tränar det mesta som passar hundens tycke som hjärngympa, är inte sugen på tävling. Det kan vara allt från WP, rally eller spår, det som hunden gillar helt enkelt. Plus det vanliga med godissök, aktiveringskula m.m.

**Perro dogo mallorquin är otroligt lätt lärd ras! tex, höger o vänster tass lärde han sig direkt ;) och dom har bra kroppsbyggnad för WP och rally har jag aldrig hörttalas om…. Spår passar dom utmärkt för.

thilda-
0

Lägger in en bild på min fina kille Kyss

Chilli10
0

#11 Varför har du börjat skriva det namnet nu ist för ca de bou som du alltid skrev förut? Nyligen upptäckt att de har ett annat tilltalsnamn också? :)

thilda-
0

#13 jag använder båda :) Dom kan heta allt ifrån Perro Dogo Mallorquin, Ca De Bou, Mallorka mastiff ;)

Men i tävlings samanhang heter dom Perro dogo mallorquin och nu har man ju avverkat några utställningar och då har man fått använda det namnet lite ;) och det sitter kvar lite i huvudet :D

Loveradio
0

#12 Superfin! :) Ser ut som en Amstaff lite

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
1

#14 Okej! :) Tycker nog att ca de bou låter bäst/snyggast :P
Jättefin är han på senaste bilden du la upp :D

thilda-
0

tack tack :) ja dom ser ut som en amstaff men dom är betydligt större och grövre :)

Noa-Nisse
0

Thilda. Oftast när man funderar på en grandis så är det storleken man vill åt :) Men han var jättefin din filur :) härliga ögon! och faktiskt liknar den en större variant av en amstaff :P

Noa-Nisse
0

#9 jag har helt annan åsikt. GD är ju en väldigt lugn hund och har ett hjärta av guld. Man brukar ju säga "gental giants" att snälla jättar.

Och eftersom de är så snälla och lugna så fungerar de med i princip med alla hundar.

Vad jag själv har för erfarenhet så har Klenod kommit överens med alla hundar hon träffat. Vissa leker hon jättemycket med och de som hon inte kan leka med dem ignorerar hon mer eller mindre, typ hälsar och sen är det bra.

Noa-Nisse
0

Förresten gå in här och kolla. www.sgdk.se

Det är Svenska grand danoisklubben. där finns mycket information.

thilda-
0

#18 hon kan låtsas att det är en GD bebis Skrattande Kyss

Eywa
0

Åh, ca de bou! Det är en av mina egna drömraser. Var helt inne på att skaffa en för ett år sedan, kollade på uppfödare och allt men jag bestämde mig för att jag inte ville ha en hund med så stor vaktinstrikt.

lilldiezel
0

Inte läst tråden, men om hon vill ha stora hundar kan jag rekommendera Landseer!
Jag ska (förhoppningsvis) bli fodervärd till en Landseerhane, och dom är ju stora (hane högst 80 cm i mkh).
Inte extremt skälliga,  väldigt trygga och stabila i psyket så inga "medfödda" tendenser att vara nervösa. Dock har Arras lite lätt att stressa upp sig, men det går lätt att dämpa ner honom. Viltintresset är kanske individuellt, "min" hane är intresserad men sticker aldrig iväg. Att ha lös går bra!
Mycket gosig päls, men kräver inte mycket pälsvård förutom genomborstning.
Arras är absolut samarbetsvillig och vill alltid vara till lags!
Älskar allt och alla gör dom verkligen =)

Landseer är stora men inte lika tunga och "lufsiga" som ex njuffarna.
Väldigt smidiga och alerta och är med på allt man hittar på.
Allt från en tur på lydnadsplan till fjällvandring, ja allt kan man göra med dessa hundar.

Ta en titt på dom!

thilda-
0

#22 Min kille vaktar bara när vi är hemma.. (knäppt va?) :P han skäller bara 2 - 3 gånger för att visa att han finns sen blir han tyst. Men om det kliver in en skum/opålitlig person så får den allt veta det direkt av honom, OM vi inte visar att det är ok… isåfall börjar han att skälla och morra. dock inte för att gå till anfall utan bara att han vill att den personen ska visa respekt och backa tillbaka så länge den inte gör intrång

Mira89
0

Kan väl också slänga iväg ett svar eftersom jag, liksom Johanna har en Grandis. **

Inte lätt till skall

**Melker (han är 15 månader) skäller väldigt sällan. När vi är ute och går och andra hundar skäller på oss/eller annat så skäller han aldrig tillbaka. Han skäller aldrig när det ringer på dörren, ibland kan han skälla om någon knackar, men oftast inte då heller.

**Min hund blir sällan om ens någonsin stressad. Däremot har han ju haft sina "spökstunder" när papperskorgen vi passerade på promenaden var lite läskig, den flygande plastpåsen var ute efter oss och mannen med gitarrfodral på ryggen var något av ett hot ;). När han blir rädd gömmer han sig oftast bakom mig…hade han kunnat hade han säkert hoppat upp i mitt knä som Scooby Doo, haha.

Inget viltintresse, hon kommer att ha hunden lös mycket

Melker har jagat en hare en gång, men kom tillbaka direkt när jag ropade (paff blev jag), men det är klart, han tycker fåglar är kul och harar är kul. Har honom bara lös i lina och det går väldigt bra.

Melker följer med mig nästan överallt. Vi bor i Stockholm och åker alla kommunala färdmedel som tunnelbana, spårvagn, buss, och tvärbana. I somras gjorde han debut på sjön i en motorbåt och han älskar att åka bil, stor bil eller liten bil, han ska bara in helt enkelt. Men. Det är ju en stor hund. Att åka på barnkalas när 10 st 6åringar lever rövare är helt klart en prövning. Han behöver ju bara vifta på svansen och så är det i perfekt höjd för att slå ett barn i ansiktet med :P. Men som med allt annat så funkar det faktiskt jättebra om man börjar träna på att vara i dom miljöerna som man vill vara i, redan från början. (Melker åkte buss, tunnelbana och bil redan 9 veckor "gammal").

**1-2 timmars långpromenad om dagen

**Låter bra. Vissa dagar är vi ute och rör på oss väldigt mycket - det gillar han. Andra dagar tar vi kortare promenader - och han sover lika gott hemma ändå. Regn är han (liksom många andra GDs jag känner) inte överförtjust i. Han går omvägar kring vattenpölar och regnar det ska han bara ut och göra sitt fort, sen hem.

**1-2 jogging- eller cyckelturer i veckan

**Jag joggar med min hund och det gillar han. Jag är sjukt imponerad över att Johanna vågar cykla med Klenod :P Kan ju bara tänka mig att Melker skulle få ett tokryck och dra iväg med mig genom skog och mark, haha. Men som sagt, med träning går det säkert också. Träning och hjälm. Och diverse andra skydd.

**Jag ställer ut Melker (vilket faktiskt är utmärkt träning: att trava bredvid mig i en ring med 10 andra hundar och ändå fokusera på mig). Sen har vi tränat vardagslydnad och jag är sugen på att testa spår, agility och kanske till och med bruks i framtiden. 

Sist men inte minst. Som jag nämnt tidigare, det är ju en stor hund - det var ju en av anledningarna till att jag ville ha en GD. Men det har också inneburit att hatthyllan ibland fått bli skohylla, att köksborden är i perfekt höjd för en hungrig GD, att det är dreggel och slem på dörrar, fönster och golv (om man glömmer handduken när man åker iväg är det dessutom dreggel på medresenärer)…

På bilden är Melker lite drygt 9 veckor och åker tunnelbana för första gången :).

Mira89
1

Här är dessutom en Melker som gör båtdebut… :)

Noa-Nisse
0

Mira89- han är så jäkla charmig din lilla Melker :D

Klenod har aldrig (ta i trä) fått tokryck när jag cyklat med henne ;) Hon tycker det är jättekul och är faktiskt väldigt koncentrerad när man ska cykla.

Känner igen det där när man träffas andra hundar som skäller. Klenod står bara och tittar på hunden sprecis som hon tänker "hur kan du parat så snabbt?!" ;P

Mira89
0

Ja, han är ju lite charmig mellan tokvarven ;). 

Cyklar du med henne kopplad eller lös? För vad jag minns är hon väldigt duktig lös och lyssnar på dig (tänker på filmen du la upp). Men om jag över huvud taget ska våga cykla med Melker så ska jag ha alla skydd som finns…plus att det ska vara på en öde landsväg, hahah. Har dock åkt inlines med honom, det har gått bra!

Precis! Han brukar lägga huvudet lite på sned och titta på den skällande hunden som att han försöker förstå vad det är frågan om. ;)

thilda-
0

#27 hahahahha det känner jag igen! våran granne har en GD.. när den väl skäller så blir det VOFF ----- Djupa ande tag ------- VOFF --------- djupa ande tag _--- hahahaha :D går hur segt som helst nästan som det vore super ansträngande och ge ifrån sig ett litet voff bara :P

tobotroll
0

En annan stor snäll jätte är St Bernhard. Lugnet själva, väljer man rätt uppfödare så får man en aktiv SB som gärna följer med överallt men som också kan ligga i soffan och bara mysa en hel dag.

Min är med överallt och det bästa han vet är att sitta utanför affären och hälsa på människor:) eller när ungarna ligger på honom och gosar…

Här är en bild på min när han är 13 veckor och vår laika när de kör idiotrace på tomten..

Betthina
0

Inte lätt till skall - Det beror helt och hållet på hur hunden tränar och hundens mentalitet. Min blåa hane skäller bara när det "behövs".

Inte ha tendenser att bli stressad/rädd - En stressad hund kan vem som helst få, det beror på hur du som ägare reagerar och hanterar din hund i olika situationer. Men för att inte få en stressad hund från start är ett tips att titta på föräldradjurens mentalitet och framförallt hur uppfödaren har det hemma hos sig och hur hon/han hanterar hundarna. Jag skulle vilja säga att en GD är rädd men alltid för småsaker, Scooby Doo är en GD och det är så de är men med träning går allt. Min GD var rädd för mycket vid valpstadiet men nu, 1,5år senare, är han en riktig tuffing.

Inget viltintresse - En GD har det inte i blodet så att säga så att ha honom lös är inga problem. Min GD stod 5 meter från ett rådjur när jag kallar in honom och han kommer skuttades mot mig av ren lycka: "titta! såg du den vitrumpan", jag har alltid honom lös ;)

Pälsvård - Ingenting. Jag ställer ut väldigt mycket och då brukar jag vid fällningsperioder ta ett bågfilsblad och bara dra av redan lös päls för att han ska se bättre ut i ringarna men det är absolut inget måste.

En önskan att vara till lags - En GD gör allt för att du ska vara lycklig! En mer kelgalen och myssugen hund får du leta efter. (och självklart pratar jag efter hur mina har varit:))

En hund som kan följa med överallt och vara en trogen, trygg och lugn följeslagare som älskar allt och alla - Älskar allt och alla ingår i rasstandarden! skämt åsido men det borde ingå ;) En bekväm kombibil är vad som behövs när hunden ska med överallt:)

1-2 timmars långpromenad om dagen och 1-2 jogging- eller cyckelturer i veckan - Absolut! Men med rasen kommer höftproblem och andra ledproblem så ett tips är att din hund får motionera själv. Till exempel: låt hunden busa av sig i en rastgård eller gå korta promenader. Sen vid vuxen ålder absolut, runt 2-3 års ålder beroende på storlek.

Hjärngympa - behöver alla hundar! Och något som många misstar sig: En Grand Danois är en mycket intelligent och lättlärd hundras:)

http://thinisens.blogg.se