Farträdsla
Jag går på en hundinriktad utbildning tillsammans med min hund där allt fungerar bra och hunden trivs, förutom en sak som vi har problem med. Han stressar upp sig något otroligt mycket då vi ska passera skolans rasthage om det befinner sig andra hundar där inne. Ju mer de hundarna springer, och speciellt om de låter, desto mer stressar han upp sig. Även vid andra tillfällen då andra hundar busar och lever om så stressar han upp sig men det är absolut värst kring rasthagen. Vi jobbar mycket för att få bort det och det går framåt, sakta med säkert, så det är inte hur jag ska gå till väga som jag har funderingar över.
En av våra lärare sa i slutet av höstterminen att han funderat lite över min hund och kommit fram till att han tror att det kan vara farträdsla han har. Han sa att vi kommer att prata mer om just farträdsla då vi går in mer på stress under problemhundsteorin men jag är nyfiken på att redan nu få veta lite mer om just farträdsla. Om det är vanligare hos olika typer av hundar, brukar det minska med åldern eller är det bara en träningsfråga, är det bäst att försöka träna på det eller är det bäst att undvika dessa situationer medan hunden ännu är ung?
Skulle vara roligt att höra om någon vet något intressant om farträdsla. 🙂
Puttar upp din tråd lite för att se om du kan få något svar, har aldrig hört talas om detta. Vad innebär det på ett ungefär? 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Sökte på farträdsla. Om jag uppfattade det rätt så blir hunden stressad när den "kastas" in i en ny omgivning och man behöver typ stanna upp och låta hunden ta in allt? Tolkade jag det fel? :)
#1 Som jag förstod från min lärare så handlar det om att hunden får för mycket intryck som den inte riktigt kan hantera vilket visar sig i stress. Jag vet inte precis själv så det är därför jag gärna skulle höra från någon som är lite mer insatt! 🙂
#2 Det är ungefär så jag tolkat det också :) Det kan handla om både miljöer och situationer som jag förstått det.