Min första hund, tips tack!
Hej,
Jag och min sambo ska förmodligen hämta min första hund imorgon, om det känns rätt, han är 3 månader och 2 dagar och har jätte fin stam, så läcker! Sambon har dock haft flera hundar…
Jag kommer nog köra Bozita Robur i samråd med uppfödaren!
Det är en Keeshond, de är ju så fina:)
Har ni några värdefulla tips jag kan ta med mig? tacksam för alla råd!
Mvh S*Fabolousdolls
- Jag slår alltid ett stort, hårt slag för passivitet. Lär hunden från början att ta det lugnt och slappna av. Var tydlig med när det är aktivitet och när det är vila. Det kommer du ha så stor glädje av senare.
- Ett annat tips är att fundera över hur du vill att hunden ska vara i framtiden, och gör rätt från början. Ska hunden t.ex. inte dra mot andra hundar i kopplet, var tydlig första gången ni möter en annan hund att han inte får hälsa.
- Ensamträna långsamt. Går du för snabbt fram får du bara bakslag, och det är inte kul när hunden skäller som en tok så snart den är ensam.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Tack så mycket:) Mvh S*Fabolousdolls
#2 Låt valpen träffa trygga, vaccinerade vundar så tidigt som möjligt. Det underlättar framtida träffar med hundar i tex. HundParken. (Råd fråga gärna din kennel i denna fråga) Ha regler from. Första veckan tex. bort soffan, sängen o bordet…osv Om han har lov och vistas där så no problem. Sist och slut ha kul med valpen :)

Ha inte så bråttom med att lära och träna in allt direkt, låt det ta tid och sen njut av valptiden, för det kommer gå så fort.
Jag var otroligt tydlig med vilka regler jag skulle ha och inte redan från början. Så fort jag märkte att min valp var trygg i vårt hem och mitt sällskap så satte jag ner foten lugnt men mycket tydligt i mina regler. Till exempel att inte gå in genom dörren eller ta emot ätbart förrän jag sagt varsågod lärde hon sig med detsamma och det tillsammans med andra grundregler har varit otroligt skönt att ha på det torra såhär när hunden börjar bli pubertal och rättså krävande. Vill även instämma med ovanstående om att va noggrann i ensamhetsträningen. Läs på och gör upp en plan som ni håller er till. Jag och min sambo var inte kontinuerliga eller särskilt uppmärksamma i vår ensamhetsträning och det fick vi äta upp med hull och hår i många månader. Min hund har egentligen inte kunnat vara ensam någonting alls förrän nu när hon är ett år. Lycka till!
Tänk på att en valp är som ett litet barn, han kan inte allt från första början och att han måste få undersöka och kolla in nya saker. På t.ex. promenader ska ni inte skynda på utan låta honom ta reda på vad det är. Valpar är nyfikna och busiga och bästa sättet att lära in regler är genom lek.
Tycker ni annars fick bra råd från ovanstående.
Tack alla, så fina råd:) jag ska dock säga att min lillkille äter endast om jag siter brevid och häller ut hans mat utanför skålen eller ev. ger han det i handen, sen kan han äta från skålen, men han vill att jag gör något aktivt med hans mat, annars föredrar han att bara titta på maten, jag vill ju gärna lära han varsågod, men det ä svårt när han inte äter direkt av sig själv!
Mvh
S*Fabolousdolls
#7, försök vara lite tuff mot dig själv och fall inte för frestelsen att ge hunden mat i handen, hälla på nåt extra gott etc. Hundar är inte dumma. Om man får roligare eller godare av att vänta med maten gör de såklart det. Å andra sidan är vissa hundar inte jätteintresserade av mat, och om du är nöjd med att handmata din hund varje dag resten av livet - varför inte?
Min hund var inte intresserad av mat som valp. För honom hjälpte det med foderbyte (till färskfoder).
Är han intresserad av leksaker då? Vill han gärna gå ut? Hälsa på folk? Träna varsågod där han verkligen vill något. Man behöver inte bara träna varsågod vid maten. ^^
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#7 så höll min lillekille på med i kanske två veckor sen slutar han med det, nu är han 8-9 månader och sitter och väntar vid matskålen tills han får ett ok att äta :) det en valp, mycket nytt för honom :)