hjälp !!!
Jag har ett akvarium här hemma, skulle precis stoppa i algtabletter till algätarna, men la dom på bänken och gick iväg, när jag kom tillbaka såg jag min ena hund äta upp dom, fick inte ut dom ur munnen på dom, är dom giftiga för hund !?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Var exakt en sådan här disskusion på fb för ett tag sedan, och nej det är inte farligt för hundar att käka algtabletter :) Eller inte en iaf ^^
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kanske. Tryck ner en rejäl sked senap så långt bak i halsen du kan på hunden så att den spyr (det går fort, ställ er i badrummet) och ring veterinären för att fråga. Men få den att spy först.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 senap är ju giftigt för hund ?
#1 ok då kan jag nog lugna mig, detta var 2 små, mindre än en femtioöring.
Min ena hund på 5 kg snodde en hel burk med algtabletter och inget hände, vart inte ens dålig i magen! Så du behöver inte oroa dig ! :))
#3 Senap får hunden att kräkas. Den får inte i sig det. Det är ett klassiskt "husmorstips" vad gäller hundar och är mycket effektivt. Vad är det i tabletterna? Om jag vore du, så skulle jag verkligen inte lita på att någon på ett forum sa att någon på ett annat forum sa att det var okej, utan att få källor på det. Vi vet ju inte ens vad det var för märke på algtabletter som diskuterades i det andra forumet, om det gäller alla märken, om det finns olika substanser utöver alger i de olika tabletterna etc.
Säger inte att #1 har fel, men att någon på ett forum säger att någon på ett forum… känns inte speciellt säkert. Ta eget ansvar. Ring veterinären.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 hmm okej, har hört att det är farligt (senap alltså), men kommer inte ihåg vart jag hört det. Märket på algtabletterna är JBL Nevo Pleco och innehållet kan jag tyvärr inte läsa för det är på tyska..
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Skriv vad det står på tyska så kan jag översätta.
Jag tycker inte att du bör få hunden att kräkas själv, det är bättre att låta det vara och skulle han bli sjuk (vilket jag inte tror) så kan du åka in.
#7 Det är inte farligt. Hunden får inte i sig det, den kräks upp maginnhållet och senapen följer med.
Som sagt, hade det varit min hund hade jag ringt veterinären. Det kostar ingenting. För mig är det viktigt att veta att jag har gjort allt jag kan för att min hund inte ska bli sjuk om jag blir osäker. Speciellt när det inte kostar mig mer än ett samtal och någonting jag kan göra hemma.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har ringt blåstjärnan nu, och de sa som vanligt. "visar han några förändringar/börjar bli sämre så åk in" .Men dom trodde inte det skulle vara någon fara eftersom det var så liten mängd.
Alla hundar kräks inte av senap, enda säkra kräkmedel ges av veterinär.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Precis som #12 påpekar så kräks inte alla hundar av senap. Veterinär undanber också att man försöker få hunden att kräkas hemma om inte annat är sagt då det kan göra mer skada än nytta. Är man orolig kan man se till att ha aktivt kol hemma ifall hunden skulle stoppa i sig något dåligt.
#13 Jag har aldrig blivit undanbedd att få min hund att kräkas.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#14 men det är inte alltid att man ska det. som #13 säger kan det göra mer skada än nytta, så oavsett vad ska man alltid ringa giftinformationscentralen om man är osäker. Inte veterinären, utan giftinformationscentralen. (om det gäller någonting hunden ätit)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#14 Har du blivit ombedd att göra det då? Som jag skrev så kan det göra mer skada än nytta och veterinärer kan ge andra råd o vissa situationer. Dock är just räkningar något man bör varadörsiktig med, något vett är medvetna om och därför de kan avråda. Enda säkra kräkmedlet som finns kan ges av vet. Blir det komplikationer så är man redan på plats och får övervakning. Är bara dumtatt chansa. Och ska man prata egen erfarenhet så har jag aldrig varit med o. Att en hund faktiskt kräkts av senap, bara att de viligt och glatt käkat upp detutan effekt.
Han mår bra idag och ingen förändring i beteendet :) Allt är som det ska.
OT men har hört att man kan ta en tesked salt med några droppar vatten i ooch lägga längst bak på tungan. Men man ska va försiktig med saltet då dom kan bli saltförgiftade istället.
#17 mängden salt (och senap för den delen) som hunden skall ha beror på strl på hund, men man brukar säga att en hund i storlek labrador ska ha en tesked salt. Men som sagt så ska man ALLTID ringa giftinformationscentralen om man är det minsta osäker :) för vissa ämnen kan skada hundens inre organ när hunden väl kastar upp det, alltså på vägen upp kan det fräta och skada.
Själv har jag både veterinär och gic i telefonboken, ifall olyckan skulle vara framme.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 självklart :)
#17 O så kan man få en hund med saltförgiftning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Algtabletter brukar mest innehålla spirulina, något som faktiskt är nyttigt även för hundar. När jag jobbade en sväng med en webbutik i en djuraffär matade personalen hunden jag hade med mig med just sådana tabletter.
Min raring satte i sig en liter med sköldpaddsfoder en gång, en annan gång öppnade hon en hönsfodersäck i kompisens baksäte och den donnan lever. Jag var mest sur för att sköldpaddsfoder är dyrt, samt svårt att få tag i där datumet inte passerats ett antal år tidigare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hittade faktiskt ingredienslistan:
Alger 19,29 %, spannmål 27,90 %, vegetabiliska biprodukter 21,40 %, fisk och fiskbiprodukter 13,94 %, fiskproteinkoncentrat 13,94, grönsaker 4,43 %, jäst 2,20 %, vegetabiliska proteinextrakt 4,48 %, ägg och äggprodukter 0,46 %, blötdjur och kräftdjur 5,90 %.
De sjunkande XL-chipsen innehåller inte bara spirulina och växtextrakt, utan även energirika vetegroddar.
Som jag trodde, mest spirulina. Dom vegetabiliska biprodukterna var träfibrer och hundar brukar ju överleva träflis från deras pinnar (mattes vedtrave inne vid kaminen).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ts bra att du inte försökte dig på att försöka få hunden att spy. Det ska man aldrig göra hemma. Speciellt inte med salt som ksn döda! Alla djur spyr INTE! verkar i alla fall vara ofarliga bitar såvida hunden inte är allergisk mot fisk.
Så vidare hunden inte redan har sköldkörtelrubbningar så lär algtabletterna inte ställa till något.
≧◔◡◔≦
Kan inte tänka mig att algtabletter skulle vara giftigt på något sätt. Av vilken anledning? Hade det varit giftigt så hadeju inte fiskarnaheller kunnat äta det.
// Sofia