Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1569 ggr
Ratlings
0

Foder till valp

Jag har en tikvalp på 20 veckor, hon äter idag torrfoder men jag är inte riktigt nöjd. Hon är så varierande i magen, från ena stunden bra och andra stunden kletig/lös och hon bajsar uppemot 3-4 gånger per dag. Jag tänkte jag skulle börja med VoH's valpfoder men tänkte på om enbart det räcker? Eller bör jag tillsätta något?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Elin-Li
0

Voh  är ett komplett fullfoder. Testa det! Har kört det länge till mina hundar och båda fungerar klockrent i magen.

// Elin-li, 

Ratlings
0

Jo jag har det till min äldre allergihund men tänkte mest på att hon är valp och om hon då behövde något tillskott när hon äter det :)

// Lise

Ratlings
0

Jo jag har det till min äldre allergihund men tänkte mest på att hon är valp och om hon då behövde något tillskott när hon äter det :)

// Lise

[Moa-]
0

Valpfoder finns ju just för att täcka in allt.

Akta däremot för snabba foderbyten, det är sällan snällt mot magen och kan även riskera att orsaka kolik. Har du samma foder som hon fått hos uppfödaren? Överväg annars att sakta gå åter till detta…

Trollhund
0

Nej, inget du behöver tillsätta. Däremot kan valpar behöva rn större mängd foder äm vuxna, men det kommer du att märka när du börjat utfodra. :)

Frida B
0

VoH är ett helfoder, d.v.s att du inte behöver tillsätta någonting. Vuxenhelfoder och valphelfoder är ju inte samma sak, eller hur? Skillnaden där är att fodret är anpassat för livliga, växande valpar. Alltså är de tillsatser som behövs redan tillsatta i fodret :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ratlings
0

Toppen då byter vi till VoH valpfoder :) Jo jag vet att dom behöver äta mer, hon får väldigt mycket mat faktiskt då jag hellre har en rund valp som har något att bygga muskler av senare än en smal valp! :)

// Lise

Frida B
2

#7 fast det är lika farligt med övervikt som med undervikt, även hos valpar. Har du en lite rundare valp kan det påverkar lederna, så det bästa är att ha en valp som har normalhull :) jag tycker att du ska börja med den mängden som rekomenderas, och reglerar det sedan beroende på hunden.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Moa-]
0

Ratlings; akta övervikt hos valpar! Detta då deras leder ännu inte byggts upp helt och övervikt sliter kraftigt på lederna. Så jag skulle säga det omvända. Du bygger inte heller musklerna på fett.

Ratlings
1

#9 klart jag aktar övervikt… Jag är inte helt nybörjare :)

// Lise

[Moa-]
1

Låter inte riktigt så då du önskar en "rund valp". Nybörjare har jag aldrig kallat dig, utan endast sagt att du skall akta övervikt hos valpen, för valpens bästa. =)

JoeyPowiiie
0

#11 Hur gammal är du?

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

[Moa-]
0

JoeyPowiiie; 25 år, hurså?

JoeyPowiiie
0

Bara undrade :)

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

[Moa-]
0

Okej. =)

Ratlings
0

#11 Nej men sen vet du inte hur jag menar med rund heller, eller hur? :) Nu har jag iallafall fått svar på min fråga, kommer börja ge henne VoH och så hoppas jag att hennes mage blir lika bra som hanens :)

// Lise