Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2108 ggr
Fialialej
2

Stressbildande överaktivering?

Jag har märkt att min hund har blivit väldigt mycket lugnare, tryggare, skäller mindre och gosigare sen jag trappade ner på aktiveringen. Förut var det superlåga promenader och vi var igång jämt. Nu är det VILA som gäller inomhus, mental stimulans vid utfodring och en halvtimme "tänkaträning" på eftermiddagen bara. Jag har haft min hund sen juni och läste på som tusan, att rasen är superenergisk och tokkrävande. Så känns det inte nu. Lugn och harmonisk och uppskattar dessutom "arbetet" mer än förut när vi hört på mer. Vad tror ni om hetsen m att man ska aktivera sin hund så himla mycket? Hur stor är risken för stressbesvär hos hundar, också framför allt hos arbetande raser som kanske har svårt att tagga ner? Det kanske bara är jag som känner aktiveringshetsen….? ;)

"På natten är alla katter svarta"

reverse
0

Jag tror det är vanligare med överstimulering än understimulering i Sverige. 🙂 Ingen statistik på det, utan bara vad jag tror. Har flera dagar i veckan då hunden inte får göra mycket mer än att bli rastad. Fick några gånger när min var unghund höra att jag skulle se till att köra hård träning varje dag (typ agility, den graden av explosionsartad träning) för annars skulle min hund bli helt oregerlig, gick inte att ha en sådan krävande ras annars (aussie) utan de måste köras slut totalt. Hmm… Gjorde aldrig det, utan har fortsatt på liknande vis med vilodagarna, känt mig fram vad som verkar vara en bra nivå. Och oregerlig blev han aldrig. 😛

//Lina

Sugar Mist
0

Rutiner är jättebra för vissa hundar och det verkar som att det funkar på din hund. Opsis stressade ganska mycket i arbete och vardag om något nytt och/eller rutinen brytits ett par dagar, då blir han lite "vad hände nu när händer det händer det efter detta? bäst att göra det fort!!!!!". Sedan har vi lagt in mycket passivitetsträning vilket gjort underverk för honom.

-

CelsiusT
1

TS: Vad kul att ni hittar lite balans!

Jag ser många fall med överaktiverade hundar, minst lika många som understimulerade tror jag.

Problemet är att få till effektiv aktivering. Om man aktiverar effektivt så mår hunden bättre för då hinner man få in långa pass med passivitet.

Men tyvärr ser jag många överaktiverade hundar som inte får särskilt mycket effektiv aktivering. Hundar som kanske får sina promenader så den egentligen är tillfredställd, men sedan däremellan inte får passivitet tillräckligt utan hunden tillåts sitta i fönstret och hålla koll/skälla, hunden tillåts springa med 1000 leksaker inne och härja. Istället för att ägaren hade på ett effektivt sätt aktiverat hunden en kvart och sedan lärt hunden att varva ner.

Sedan ser jag också hundar som knappt får gå några promenader utan istället får dålig typ av aktivering vilket leder till överstimulering. Ofta då att man kastar boll/pinne 100 gånger till hunden - så nu har hunden motionerats! 

Men sedan finns dom som faktiskt kämpar och kämpar, går många och långa promenader, kanske lite för ofta under dagen. Tränar allt möjligt men ofta kommer dom inte så långt, väl hemma så är det aktiveringsleksaker högt och lågt, hund-tankenötter och väldigt lite tid för vila.

Så det handlar absolut inte om antalet timmar hunden aktiveras, utan det handlar mycket om hur man aktiverar den. Kort effektiv aktivering med tydlig passivitet däremellan är generellt bättre än många timmars arbete och "slarv" däremellan (med "slarv" menar jag att hunden får aktivera sig själv).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Majken!
2

Jag tror det är ytterst ovanligt med överaktivering, jag tycker överlag att folk är ganska dåliga på att aktivera sina hundar. Däremot är det högst vanligt med olydiga hundar, som inte fått lära sig att sagt ord gäller, som t.ex. "Lägg dig". Sedan tycker människor överlag att det är ganska trivsamt att alltid ha en hund i hasorna, medan den hunden förmodligen mår bättre av att lära sig att inte följa efter. Det som också är klassiskt är att det bara tas hänsyn till en parameter, vilket är aktivering. Att hundar blir bättre på vissa saker, anpassar sig till nya situationer och framförallt blir äldre och klokare, det läggs sällan in i förklaringen till varför en hund ändrat beteende.

Haley
3

Jag tror det är väldigt få som överaktiverar sina hundar. SPECIELLT när det kommer till de arbetande raserna. Om en bruks/arbetshund blir överaktiverad av att tränas en timme om dagen och sen gå långpromenader så ställer jag mig frågande till hur den ska kunna funka i praktiskt arbete på riktigt där den kanske får arbeta 8-12 timmar… 

DÄREMOT tror jag att många felaktiverar. Dvs stressar hunden så den blir för hög i varv, inte lär hunden att koppla av ordentligt mellan passen, som någon annan nämnde, att hunden får greja en massa själv och inte kommer ner ordentligt i varv utan ligger i någon "mellannivå" nästintill konstant.

Jag tror att det är lika viktigt att hunden får göra lugna mentala aktiveringar där man utmanar huvudet på ett lugnt vis som det är att "blåsa ur" hunden med högintensiva utmaningar fysiskt och mentalt.

CelsiusT
0

#5 Det du kallar att felaktivera är en form som ger en överaktiverad hund (vi kanske bara använder olika ord?). Felaktiverar man sin hund så blir den överaktiverad. Och det är ganska lätt att göra tyvärr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja2
7

#4 Fast …. att ha en lydig hund som lägger sig på kommando, innebär INTE att ha en väl aktiverad hund, som aktiverats på rätt sätt. En hund som kan lägga sig och slappna av, när inget händer, utan att ha ett kommando över sig, mår bättre.

Majken!
0

#7 Varför tror du att jag menar att en lydig hund skulle vara en väl aktiverad hund? Jag anser (som ja skrev tidigare) att hundar väldigt sällan är överaktiverade, eller ens ordentligt aktiverade.

Haley
1

6# Ja, jag tror vi tänker samma! Hur många är det inte som tror att en hund blir glad och nöjd av att de står och kastar en massa pinne, eller boll? Speciellt hundar som är lite hyper. Nej, då är ett ordentligt spår bättre :)

Det jag menar är mest att en del verkar tycka/tro att hunden blir stressad av att tränas dagligen i olika aktiviteter, framförallt då man pratar arbetande raser. Jag ställer mig starkt frågande till det då samma hund som kan vara "jobbig" i en vanlig familj kan komma till sin rätt i ett hem där den får arbeta ordentligt, och på rätt sätt :)

Min schäferpojk är som trevligast när han får arbeta ordentligt. Men då är jag också noggrann med att resten av tiden vilar vi.

Maja2
0

#8 fast lydnad eller inte, har väl inte med tråden att göra?

Majken!
0

#10 I allra högsta grad, om man har en hund som man behöver skapa en av-knapp hos.

Maja2
0

#11 Aha, du tänker så, men kommandot "gå och lägg dig" behöver inte innebära att hunden lär sig en av-knapp. Det handlar väl isf mer om att den ska lära sig passivitet, dvs att slappna av, när inget händer?

Majken!
0

#12 Jag använder det för att skapa en av-knapp hos mina väldigt livliga hundar, och det fungerar jättebra. Det handlar inte om passivitet när inget händer, det handlar om att kunna överföra kommandot vid tillfällen då hunden är i aktivitet (eller miljön runt hunden), och vips har man en möjlighet att påverka hunden (trycka av).

Haley
0

10# Tanken är väl lite att kommandot i sig betyder vila för hunden. Inte att hunden ska ligga ner under lydnad men vara på spänn :)

[TeamGolden]
0

Och i slutet av dagen känner man sin egna hund bäst, en ras har en rasstandard men SKK har inte utnämnt hur man aktiverar just din hund, eller min heller för den delen. 

Så jag tror på att man lär sig hur man ska aktivera sin egna hund, oavsett ras. 

Jag tycker det är fantastiskt att du TS har fått en lugn och harmonisk hund! Jättebra jobbat av dig! Att hunden funkar i vardagen är ju A och O sen spelar det ingen större roll vilken ras det är, blir jätteglad av att läsa ditt inlägg i #0 verkligen! Precis så det ska vara :-) Fortsatt lycka till i framtiden!

Maja2
0

#14 Tycker att jag ständigt ser, på kurser, hur hundägare platsar sina hundar med ett kommando, hunden ligger förvisso, men allt annat än avslappnat. Men , funkar det som avslappning för era hundar så är det ju bra. Säger bara att det är långtifrån alla hundar som slappnar av, bara för att de kan ligga och ligga kvar på kommando.

Haley
1

Fast visst märker man om hunden ligger plats eller om den lägger sig och vilar?

Under träning behöver inte mina vila när jag kommenderar "ligg". Då ska de bara utföra ett kommando. "Gå och lägg dig" betyder något helt annat, det betyder "vila, nu ska vi ändå inte göra något", inte "ligg still" på samma sätt som ett "ligg" betyder.

De får alltså både flytta på sig och gå och tex dricka vatten om jag säger "gå och lägg dig". Om jag däremot säger ligg, så är det ligg som gäller på just den platsen hunden är nu och den får INTE gå upp för att göra ngt annat.

Stor skillnad :)

Maja2
0

#17  Javisst är det stor skillnad, och som jag skrev tidigare, det är jättebra om hundar ser skillnaden :)   Men, träffar alltför många som inte ens vet skillnaden själva, som hundägare. Nu pratar jag inte om dig, utan om andra, som TROR att hunden automatiskt slappnar av, bara för att den ligger ner. Det är kanske därför så många har bekymmer med hundar som är uppstressade?

Maja2
0

Jag menar, jag säger aldrig någonsin till mina hundar att gå och lägga sig, de lägger sig automatiskt när vi inte gör nåt. Det finns för mig alltså, inget kommando för att slappna av.

Haley
0

Rent generellt ber jag rätt sällan hundarna gå och vila. Men de tillfällen jag använder det är:

Vi kommer inifrån dörren och hundarna är skitiga, har en pläd/maddrass precis nedanför trappen innanför dörren och kan när hunden är påväg ner säga "lägg dig", på ngt sätt har schäfern kopplat det till att han ska lägga sig på just pläden och jag slipper en hund som skitar ner en massa innan jag hinner ner och torkar av honom :)

Jag har vänner över och hundarna vill vara med. Men det finns varken plats eller vilja att ha med hundarna i exempelvis soffan just då, då kommenderas "gå och lägg dig".

Schäfern kommer med någon leksak och vill att vi ska busa/träna. Vissa tillfällen leker/tränar jag en stund. Antingen för att jag vill uppmuntra honom till att ta egna initiativ eller för att jag helt enkelt också vill träna. Ibland har jag inte lust/tid och då säger jag åt honom att gå och lägga sig igen :)

Det är förövrigt bara schäfern som kan kommandot "gå och lägg dig". Lillskit har jag inte orkat lära in det då jag inte tycker det är lika nödvändigt.

Jag tror det är svårt att aktivera en hund för mycket. Framförallt då bruksraser. Det känns bara helt enkelt orimligt att en person som tränar sin BC eller schäfer 30-60 min/dag och sen går långpromenader kan säga att de aktiverar för mycket när andra använder sina bruks/arbetshundar i riktiga situationer där hunden kanske arbetar i 8-10 timmar med vallning, eller går ett extremt krävande spår/sökarbete på flera timmar i varierande terräng/miljö.

Däremot tror jag på att en del drar upp hundarna i stress när de tränar, och sen går inte förväntan ner ordentligt. Och om man dessutom ger hunden en massa leksaker och egna sysselsättningar inomhus så ligger dne lite på mellannivå. Istället för ett tydligt NU vilar vi och NU jobbar vi. Givetvis ska hundarna få röra på sig och göra något inne ibland, men inte konstant.
Men det är så jag tänker :)