Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
LĂ€st 6375 ggr
[Bettanbop]
0

Vit herdehund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej pĂ„ er đŸ‘‹

Ny hÀr pÄ sidan, men har ganska lÄng vana av hundar.

Nu tÀnkte jag stÀlla en frÄga, pÄ gott eller ont, men tÀnkte höra om ni har nÄgra rÄd och tips. FÄr se om jag tagit mig vatten över huvudet.

Det Àr sÄ att jag skall ta hand om en omplacering, en vit herdehund tik som Àr tre Är och har bott i en liten tvÄa och Àr otroligt under stimulerad.

Jag vet egentligen ingen ting om rasen, vad den har för för och nack delar, mentalitet osv
..

Kommer sjÀlvklart lÀsa mig rödögd allt vad jag kommer över.

Fördelen Ă€r vĂ€ll att jag bor pĂ„ landet med ganska stor tomt och Ă€r lydnads intresserad och har tĂ€vlat min labbetik med vinster i klass 1 och 2 đŸ‘

[Teddies matte]
2

Vad Àr det du vill frÄga?

Har du tid och ork med en aktiv hund och intresse av att trÀna och kanske tÀvla och beredd pÄ att du kanske fÄr jobba en hel del med hunden för att den skall fungera i vardagen, ifall den har en del problem med sig frÄn förra stÀllet, sÄ borde det ju inte vara nÄgra problem.

Är hunden röntgad och testad för eventuella andra Ă„kommor som finns i rasen?

DjurÀlskaren87
1

DEt vet du nÀstan bara sjÀlv angÄende om du har tagit vatten över huvudet. Varför skall hunden omplaceras? Har du intresse,tid och ork att jobba med hunden sÄ tycker jag du skall testa:)

Du kan inte ha den pÄ prov och se hur den fungerar innan du adopterar den?

Nella-D
5

ojoj jag kan bara lov orda rasen.

jag tog sjÀlv över en för ett halvÄr sen.

har sjÀlv ingen hundvana sen tidigare men jag kunde inte fÄtt en bÀttre hund.

hon kunde inte mycket nÀr hon kom till mig, inte fÄtt mycke tid i den smÄbarns familj hon kom ifrÄn.

sjĂ€lvklart kan det vara vĂ€ldigt individuellt med energinivĂ„ osv inom rasen men det Ă€r en fruktansvĂ€rt lĂ€raktig ras 

(som naturligtvis vill ha stimulans dÄ) vilket gör att det kÀnns jÀtte kul att trÀna. flera ggr har det hÀnt att jag försöker gÄ en lÀngre krÄngligare vÀg frÄn nÄn bok och hon hinner före och visar mig att

- jag förstÄr redan vad jag ska göra. =)

vi trÀnar kanske 3-4 korta klicker pass per dag.(5-10min)

nu var min yngre nÀr jag fick henne sÄ det kanske tar lite lÀngre tid att komma in i lÀra nytt tÀnket med din hund men nÀr den vÀl kommit igÄng sÄ.

min Àr vÀldigt lugn och kan lÀgga sig och sova vart som helst, pÄ spÄrvagnen ,personalmötet nÀr man stÄr Ä pratar med nÄn osv.

hon Àr en hund som folk faller för vart man kommer.

dom ser vÀldigt snÀlla ut sÄ mÀnniskor söker ofta kontakt Àven om det Àr en rÀtt stor ras.

smutsen trillar av sÄ fort man torkat med handduk.

Dom fÀller en del men det hjÀlper att kamma ofta.

oj jag kan skriva hur mycke som helst, hehe.

lycka till!

hĂ€lsningar Nella, lycklig hund Ă€gare.

EmmaMell
0

Tycker som #2 att det skulle vara jÀttebra om du hade hunden pÄ prov!

[Bettanbop]
0

Jo tid finns och intresset. Har haft en schÀfer mix förut men var tvungen att ta bort henne av medicinska skÀl.

Det Àr ett villkor frÄn oss att ha henne pÄ prov först, för vi har bÄde hund och katt i familjen redan.

Jag Àr visserligen hemma, men inte 24-7 jÀmt, sÄ det mÄste ju funka att lÀmna henne med de andra djuren. Har iochförsig bur om det skulle behövas.

[Teddies matte]
3

#5 Är hon röntgad? Om inte be Ă€garen göra det först innan du bestĂ€mmer dig för att ta hunden.

I bur fÄr du inte ha hunden, om det inte Àr utegÄrd du menar.

[Bettanbop]
0

#6 Det hade jag missat, mÄste kolla om hon Àr rönkad och besiktigad.

Men varför skulle jag inte kunna ha en bur Ät henne? SjÀlvklart ska hon inte sitta dÀr hela tiden, bara i nödfall tills jag litar pÄ att det funkar mellan alla parter (djuren). Brukar sÀtta in en av mina andra hundar i bur korta stunder, han verkar dÄ trivas dÀr inne dÄ han Àven annars gÄr in dÀr och sover. StÀnger bara grinden nÀr tiken löper och jag mÄste slÀppa uppsikten en stund.

DjurÀlskaren87
1

7# man fÄr ej ha buren stÀngd, man kan ha bur men fÄr ha den öppen:) sÄ ett alternativ Àr att du har buren öppen och fixar en liten rasthage runt om med kompostgaller isÄfall om du vill avskÀrma.

[Bettanbop]
1

Menar ni allvar đŸ€Šâ€â™‚ nĂ€ ni skojar đŸ˜ƒ

Började se hur alla river ut sina burar frÄn bilarna och hur alla blir stoppade i Dörren/grinden till hundutstÀllningarna och fÄr lÀmna burarna utanför.

Och pĂ„ kattutstĂ€llningarna utan burar đŸ€Ș

[Teddies matte]
6

#9 ?

Nej, du fĂ„r inte stĂ€nga in din hund i bur hemma! Åker du bil eller Ă€r ivĂ€g och tĂ€vlar med hunden fĂ„r du ha den i bur, men inte hemma! Om du har tĂ€nkt stĂ€nga in hunden i bur medan du inte Ă€r hemma skall du inte ta nĂ„gon hund.

Trollhund
2

Det Àr precis som #10 sÀger. I bil, pÄ utstÀllning och under ex jakt, dvs nÀr man har med hunden pÄ jakt, sÄ fÄr du stÀnga in hunden i en bur. Men ocksÄ dÄ finns det regleringar för hur lÀnge och för hur lÀnge mellan rastningarna. Hemma Àr det helt olagligt och tekniskt sÀtt olagligt sÄlÀnge du har dörren pÄ buren fastmonterad Àven om buren stÄr öppen. En hage av fyra kompostgaller rÀknas som bur och Àr ocksÄ olaglig att förvara en hund i. Nej, litar du inte pÄ dem sÄ stÀng in dem i olika rum eller ha hunden kopplad om du Àr i rummet.

[Bettanbop]
0

SĂ„ Ă€ven kompostgaller Ă€r olagligt, Ă€ven om jag har Ă„tta galler ihop som en hage/rastgĂ„rd? 

Det hÀr mÄste jag lÀsa mer om, för detta har gÄtt mig helt förbi. Vilju inte riskera att bli anmÀld för djurplÄgeri, Àven om jag har mÄnga som kan intyga att mina djur har det jÀttebra.

Frida B
1

Bur (inte hage, rastgÄrd eller grind) Àr olagligt att ha hunden i om buren har en dörr. Tar man bort dörren till buren gÄr det bra att ha den stÄendes som en frizoon för hunden. Du kan dÀremot ha bur i bilen, pÄ utstÀllningar eller prov. Kopierar frÄn jbv:

"Hundar fÄr inte förvaras i burar annat Àn vid sÀrskilda tillfÀllen. Det gÀller:

• Vid utstĂ€llning, tĂ€vling och prov och vid trĂ€ning inför prov. Buren ska vara tĂ€ckt pĂ„ minst tvĂ„ sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
  • I samband med jakt. Hundarna fĂ„r dĂ„ förvaras i burar som mest Ă„tta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
  • Vid transporter. De fĂ„r dock inte sitta mer Ă€n tre timmar i bur i bil som stĂ„r stilla."

LĂ€nk till det hittar du hĂ€r

Kan tyvÀrr inte svara pÄ dina frÄgor om vit herdehund, men har du kollat deras rassida?

SajtvĂ€rd pĂ„ AkvarierĂ€kor ifokus och m_edarbetare pĂ„ Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Haley
1

Rent lagligt fÄr man inte ha hunden i bur förutom under tÀvlingar, prov, utstÀllning, jakt och trÀning inför dessa. MEN jag skulle sÀga att en del hundar trivs bÀttre i bur nÀr man Äker ivÀg dÄ de har lÀttare att koppla av och Àr det dessutom djur som kanske inte Àr helt hundra med varandra sÄ skulle jag faktiskt ocksÄ stÀnga in en av hundarna i bur (sÄlÀnge den Àr lugn och vilar dÀr) under tiden jag Äker ivÀg. DÄ hade jag fÄtt vara olaglig, faktiskt. Djurens vÀlbefinnande gÄr först och en hund i en rymlig mysig bur en stund mÄr inte dÄligt, den kopplar av och vilar.

Jag skulle ocksÄ kolla upp röntgen. En grej till Àr ju att kolla om hunden gjort MH, om jag förstÄtt det rÀtt finns det en del rÀdslor i rasen, bla ljud/skottrÀdsla.

Lycka till :)

Trollhund
0

#12 Det stÄr att fyra galler ihopsatta till en hage rÀknas som en bur eftersom det blir en för liten yta. Fler galler Àr dÀremot inte olagligt har jag förstÄtt det som.

[Bettanbop]
2

Jag ger mig đŸ˜• ni har rĂ€tt đŸ˜•hade faktiskt ingen aning om detta.

Men nu har jag lĂ€st och begrundat lagen đŸ€“

Men jaja det ska nog gĂ„ bra Ă€ndĂ„ đŸ˜ƒ finns det hjĂ€rtrum sĂ„ finns det Ă€ven vovverum đŸ˜‰