Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1213 ggr
evonita
0

Tack vare er här förstår jag nu

Har 2 tikar där den ena fått 5 friska goa valpar. Samtidigt blir hennes vuxna dotter skengravid och hjälper till med ammandet av valparna. Blv först orolig men det verkar inte som mamman bryr sig att hon får lite hjälp och dottern är överlycklig att få hjälpa till. Verkar som hon har lite mjölk i brösten , så är väl bara bra om dom hjälps åt antar jag. Har alla samma erfarenhet av detta ? Kul att höra om det hänt någon annan 🙂

Mayadevi
0

Har ingen personlig erfarenhet. Men det låter väl oki och inte så konstigt. Bland vilda vargar hjälper tydligen äldre syskon till med valpvård o uppfostran. Det kanske inefattar att dia oxå om mjölk finns.

Mysisa
0

Vill minnas att jag läst nånstans att det är just därför tikar blir skendräktiga, för att kunna hjälpa till med valparna som en annan tik i flocken får. Inte så användbart idag när många bara har en hund och man inte parar vid varje löp. Men om man tittar tillbaka på vargen varifrån mycket av tamhunden kommer ifrån. Alfatiken löper en gång per år, övriga tikar synkar ihop deras löp med alfatikens. Alfatiken blir dräktig resten av flocken blir skendräktiga alla kan hjälpa till med valparna.

minavitas.wix.com/kennel