Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 27059 ggr
Vizzla
8

Dentastix farligt? Leverproblem

Hej, pappas hyresvärd har en taxblandras som är 12 år. Den hade blivit jättesjuk och levern hade nästan lagt av. När han slutade med dentastix så försvann problemen och hunden blev frisk.

Någon som hört talas om detta problem? Blir hundar sjuk av dentastix?

Jag brukar ge mina taxar dentastix nån gång ibland. Inte varje dag. Men ibland flera dagar i rad.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annette
0

Vår hund blev jättedålig i magen av Dentastix.

Stormblomma
0

Vet att en väns hund fick svåra tarmproblem som dom trodde berodde på Dentastix.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Vizzla
0

Men fy! Så hundar kan bli sjuka av dom? Vågar nog inte ge dom mer. Ger ni något annat för tänderna?

Frida B
4

#3 man kan ge ben

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Stormblomma
3

#3: Färskfoder före torrfoder och mycket ben! :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Teddies matte]
0

Har testat någon gång och hunden blev dålig i magen.

Vizzla
0

Vad ger ni för ben? Våra har alltid tjurmuskel framme (Det ända dom äter). VI ger älgben ibland men vi har inte så stor frys så kan inte lagra så många.

Lilllens
8

Jag ger fläskben, revben, kycklinglår, kycklingvingar och allt möjligt för tänderna och dem är kritvita utan tandsten. Det tar inte stor plats i frysen och jag har en nöjd och frisk hund.

Fenix_Chicci
3

Skulle aldrig ge dentalstix, dyra och innehåller bara skit. Dessutom gjorde den en undersökning av dentalstix på Plus som visade att det inte hjälper mot tandsten alls. 

Ger min hund rått kött, inälvor och ben och hon har vita tänder och ingen tandsten alls. Jag ger kycklingvingar, lamm och älgrevben, nötnacke, älgryggrad och andra sorters älgben (dock inte bärande ben), renben och andra ben från lamm och jag får tag på det.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fialialej
2

Min hund blir också dålig i magen. Förstår inte vad dentastix skulle fylla för funktion för hundtänder ändå. Tre bett och sen är det slut.

"På natten är alla katter svarta"

Hiro
1

Min vän har läst att det skulle vara jättefarligt att ge hunden dentastix, jag minns ej var dock. Jag ser ingen anledning att ge det då de är slut på två tuggor

russin
4

Tror knappast Dentastix skulle vara farliga, för då skulle dom knappast få säljas. Så många hundar äter dom, så skulle alla bli sjuka skule det nog komma fram🙂

Mina får som godis ibland utan problem, men givetvis är det med dentastix som med allting annat att inte alla hundar klarar allting nr det gäller magen osv.

[jnordstrom]
1

Mina får dentasix som lördagsgodis och dom är friska och krya. Tror dock de är lite naivt att tro att de skulle lösa tandstensproblem. Men så värst farligt betvivlar jag :)

Sofy
3

Jag ger inte mina hundar Dentastix, först och främst har jag läst och hört att de inte hjälper och innehållet är lite lurt sen har den hunden som käkat såna dagligen aldrig haft så mycket tandsten och vidrig andedräkt. De hundarna som får ben och tuggrullar (som jag egentligen inte heller vill ge men det är ett enkelt alternativ att alltid ha framme) de har iaf fina tänder och bra andedräkt.

#12 Inte alltid. Se bara på alla katter som blir sjuka och även dör av näringsbrister av att äta vissa storsäljande kattmater, ändå säljs de.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
1

Ger inte det alls, då det ändå inte hjälper för tänderna.
De gör allt för att sälja.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Allumania
0

Är det alla typer av dentastix eller bara dom från Pedigree?? Jag har gett nu och då, som godis och belöning. (Jätte sällan) Men däremot äter mina svärföräldrars hund en per dag… (Vilket jag tycker att är onödigt med tanke på flera saker mn mn…)

Mischa
4

Tror inte man kan dra ett likhetstecken mellan en hunds insjuknande och dentastix med tanke på hur många som ger sina hundar dentastix regelbundet/dagligen.

Men det är knappast något som är nyttigt, man betalar mycket för i mina ögon rent skräp.

≧◔◡◔≦

[Aremea]
3

Om levern har "lagt av" blir den knappast frisk av att sluta äta godis. Däremot tror jag att det är viktigt att betrakta dentastix som just godis, inget nyttigt.

Fridaaaa
1

#16 Alla skulle jag vilja säga. Bättre att ge annat för tänderna, dentastix är bara för att sälja, inget bra för tänderna.
Vi ger bra ben istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
3

#14 - men jag pratar godis. Dentastix är knappast någon som hunden får istället för mat🙂 Att det finns sämre fodersorter som på sikt kan ge bieffekter håller jag med om. Men jag vet inget godis som funnits länge på svenska marknaden som är "farligt" för hundar.

vallhund
0

Källa?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Siggebus
2

Allt sådant som säljs till hundar och katter och som sägs hjälpa mot både det ena och det andra ska man nog ta med en nypa salt.
Jag frågar mig alltid:
VEM är det som påstår detta? Är det tillverkaren…ja då blir jag genast misstänksam för det är stor "risk" att det bara handlar om att övertyga oss om att hunden inte klarar sig utan detta för att sälja så mycket som möjligt.
Ett märgben då och då är jag övertygad om är mycket bättre för hunden (och plånboken)