Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3887 ggr
[fabienne]
1

Stämning rasgrupp

Jag har kommit att tänka på stämningen i rasgrupper och rasforum och jag tycker det är lite intressant att jag har fått så väldigt skilda uppfattningar i olika grupper. Jag har kikat in i en schäfergrupp på Fb några gånger och det var många hetsiga diskussioner och folk betedde sig inte schysst mot varandra. Det kändes nästan som att folk letade efter saker att hacka på och många verkade vara helt inkapabla till att diskutera med en vettig ton.

Jag har ju köpt en blandis från en kennel som föder upp staffordshire bullterrier. Valparna var en olycka och uppfödaren blev helt förtvivlad över om hon skulle åka ur SKK, men SKK gav henne dispens för denna olyckskull. Hon har fått ta ofantligt mycket skit för detta från många håll. Idag såg jag att någon hade gjort ett inlägg på Fb och bland flera taggat "min" uppfödare och tackat för den fina dagen på MyDog i rasmontern. Då skriver någon annan apropå ingenting "Trodde vissa skulle stå i blandrasmontern. :)" Man märker på efterföljande kommentar att det inte var speciellt vänligt eller skämtsamt skrivet utan en pik. 

Jag är alltså inte ens med i någon staffe-grupp utan "staffefolk" skriver sådana spydiga kommentarer direkt till varandra på Fb? Jag kan bara tänka mig hur det ser ut i staffegrupper och forum då. Inte direkt så att jag blir sugen på att gå med i någon…

Jag är med i en corgigrupp och där är det rena rama tivolit i jämförelse. Visst är folk oense då och då men folk kan argumentera och diskutera och beter sig inte illa åt. Det senaste jag såg var att ett par personer blev oense om någon "framskjuten skuldra" eller något och det blev lite tjafs men det slutade med ungefär "Ring mig så reder vi upp det här. Mycket kan missuppfattas via text." Sen ringde de varandra, haha. 

I en chihuahuagrupp jag var med i var folk nästan lite för snälla på varandra. Minsta lilla antydan till att någon ifrågasatte något så uppfattades det som otrevligt. Det var lite väl lågt i tak tyckte jag.

Nu är ju detta såklart väldigt generaliserande men ändå, intressant att stämningen verkar vara så himla olika i olika rasgrupper.

Hur uppfattar du stämningen i grupperna för din ras? Har du märkt skillnader? Vad tror du i sådana fall att det beror på? Hur uppfattar du ditt "rasfolk"?

Sugar Mist
1

Jag är med i SASK(Svenska australian shepherdklubben)s FB grupp och jag tycker det är trevlig stämning där. Adminerna är duktiga på att gå in om det börjar bli lite för mycket. Australian shepherdsforumey här på iFokus håller också bra stämning.

-

Mapel
0

Min ras är ju Sheltie och har enbart två grupper där jag är någorlunda aktiv, den ena är här på sheltie iFokus (om nu det räknas;P ) och sen sheltiepoolen på fb. Tycker det är väldsigt bra stämning på båda grupperna även om jag faktiskt tycker att det är lite väl lågt tak här på sheltieifokus där folk är lite väl inlindande i bomull när det diskuteras(hoppas jag inte trampar nån på tårna här nu, tycker ju iof att det är en väldigt trevlig kontrast att gå in på sheltiifokus efter att ha läst alla hetsiga diskussioner här på hif :P ) Och på sheltipoolen är det faktiskt väldigt trevligt och där kan disskuteras på ett bra sätt och med ärliga medel och folk vågar säga sin mening utan att bli nertryckt vilket jag tycker är bra och viktigt! 

Har läst en del, även jag på schäfersidor, där folk är rent galna ärligt talat, där smutskastar man folk hej vilt. Konstigt det där faktiskt, att det är så olika….

Men det kanske ha nått att göra med vad för slags människor som attraheras av rasen?

[fabienne]
0

#1 Ja jag har varit in på ert forum här på iFokus ett par gånger och uppfattat en väldigt trevlig stämning där. :)
--

Glömde - var även med i en OEBgrupp förut. Herre gud vilket krig jämt. Om inte angående sjukdomar så var det om uppfostran. Huvva. 🤐

Haztparken
0

Jag har Pudel så är medlem på bl.a. Pudel.ifokus och lite olika pudelgrupper på fb.

iFokus så tycker jag att vi har en fin stämning! Klart man kan bli oense, bara naturligt, men det är inte mer med det sen 🙂👍

Sen på pudelgrupper på fb så för det mesta är det väldigt trevligt med fina kommentarer osv men när färgfrågan kommer upp, oj oj då aktar man sig haha! Det går rätt hetsigt till, vilket jag kan tycka är onödigt då det finns andra betydligt viktigare saker att elda upp sig för men men utöver det så fin stämning och så 😃

[fabienne]
1

#2, #4 Intressant! Väldigt kul att höra hur folk uppfattar olika grupper och forum. Jag är också inne på det där med att olika folk attraheras av olika raser och blir fascinerad över att det i sådana fall syns så otroligt mycket i stämning och hur man diskuterar.

Gasoline
0

Jag skulle kunna tro att det rent generellt är en viss sorts människor som skaffar en viss sorts hund (utan några som helst belägg). Och när många likasinnade samlar på ett ställe och någon sticker ut ur mängden så blir det nog lätt en dålig stämning. Djur är ju även en känsligt ämne, lite som med barn. Antyder man något negativt blir det lätt alla taggarna utåt, vilket jag tycker är förståeligt. Ingen vill väll framstå som en dålig djurägare eller förälder, och då strider man nog för sin sak även om man kanske inte alltid har rätt. Vissa gillar även att påpeka minsta lilla småsak på ett negativt sätt istället för ett positivt och informativt sätt (men all heder till dom som lägger fram information på ett snällt sätt, alla kan inte veta och kunna allt från början och alla har varit nybörjare) och detta gör ju varken saken eller stämningen bättre. Men det behöver ju inte alls vara som jag skriver ovan, det är endast spekulationer till varför det blir dålig stämning på djurforum :-)

[fabienne]
0

Det är nog som du säger #6, men jag tycker att det borde "jämna ut sig" när nog mycket folk är med, men tydligen inte. 😃

Jag minns tydligt när jag var med i OEB-gruppen och min hund flugit på en annan hund till synes utan anledning - jag skrev ett ledset inlägg och fick tamejtusan hela gruppen emot mig när jag skrev att jag inte tänkte gå efter deras råd och "lägga ner hunden för att visa vem som bestämmer" etc, etc. Det kändes verkligen som jag inte hörde hemma där över huvud taget. Det var liksom inte mitt folk på något vis. Fascinerande hur hundraser verkar klumpa ihop likasinnade så effektivt. :)

[TeamGolden]
1

Ojojoj du vill veta hur det är i blandrasgruppen/erna? (Har blandras) om vi säger såhär: det dyker då och då upp människor som är helt emot blandrasaveln och ändå trycker sig in i grupper såsom "vi med blandras" (exempel bara inte helt korrekt namn) och skriver och kritiserar blandrasaveln……sorligt är det. Tycker t ex det är hemskt när blandrasen kritiseras inne på blandrahundar.ifokus, tycker att ändå där ska man väl få vara ifred? Men nänä mycket ska man behöva ta och höra tyvärr

Trollhund
0

Orkar tyvärr inte läsa alla svar. Upplever att folk generellt sätt kan vara hårda kring vissa punkter, när det kommer till staffefolk är blandras generellt sätt ett känsligt ämne. Tror tyvärr det är en effekt av att det säljs så många konstiga staffebladningar på blocket och att man inte tror på de som kallar det olyckshändelse. Synd om din uppfödare, men olyckor kan ske även hos seriöst folk. Sitter själv som moderator i staffe-snack på fb och tycker klimatet generellt sätt är väldigt bra, däremot är det meningen att det ska få vara högt i tak så allt är ok att diskutera men vi tillåter inte personangrepp. Sen vi kastade ut några bråkstakar så har gruppen blivit mycket trevligare och du är välkommen att gå med! :) Pm:a om du vill ha direktkontakt.

minbebis
0

Är medlem i blandrashundar som har en av raserna min hund har i sig på fb. Gillar inte den gruppen överhuvudtaget, det är inte stämningen för det görs bara ett par få inlägg i veckan typ, men mer att jag inte alls har samma åsikter som dom. Tycker det är mycket okunskap där, men det kan även bara vara jag som inte gillar dom så jag kanske går emot varenda åsikt dom har. Kan bli så när jag är irriterade på folk. Dom VERKAR vara personer som håller sig till gammeldagsa saker och verkar vara personer som typ tex ger sina hundar choklad och när man säger att det inte är bra så får man som svar att det har gått jätte bra under alla år dom gett choklad, och då är det ju absolut inte farligt så då tänker dom fortsätta med det. Iallafall, inte min sort av personer bara :) Tycker annars schäfer gruppen på fb har rolig humor ;)

FannyGoldfish
1

Är med i ett gäng Borzoi och vinthunds grupper på facebook och där är det alltid trevlig stämning tycker jag. Alla är trevliga, diskuterar i en bra ton och respekterar varandra. Däremot händer du ju alltid att det blir något mindre bråk, det är ju nästan oundvikligt när flera individer med egen åsikt träffas via internet.  Men jag upplever alla vinthund forum och grupper allmänt trevliga, vet inte varför med det är riktigt skönt i alla fall 🙂

Däremot är jag även med i några Griffon grupper där det kan bli lite mer livade diskussioner, sist var det ett större bråk om man verkligen behöver ha kläder eller ej  till dem.

tjoopa
0

Jag är med i havanais-forum på fb och i bichon.ifokus här, tycker stämningen är jättebrapå båda ställena :) Tror jag enbart varit med om en diskussion där man inte varit överens, men det var inga sura miner direkt :)

Zvintos
0

Tycker stämningen överlag på staffe-forumen är ganska bra. Klart det finns personer som inte kan bete sig som folk, men det finns det överallt. Upplever inte att staffe-folket skulle vara direkt överrepresenterat med sådana. Så det beror nog mycket på vilka personer man stött på. 🙂

Majken!
0

Har du jämfört antal medlemmar i dessa rassidor? Då schäfern ofta ligger topp tre i registrerade individer varje år, plus att de flitigt används i blandrasaveln så är det också en ras som lockar till sig många människor. Den grupp jag förmodar att du hänvisar till i det första inlägget är en helt vild grupp, det är ungefär samma stämning som brukar finnas på flashback.

Mantissa
1

i min ras (borzoi) s är det väldigt gemytligt och bara ryggdunkar och fina ord. Men i verkligheten är det massor av ryktesspridning och smutskastning, men ingen vill skriva sånt på ett publikt forum

ChristineF
0

På chihuahuaforum och grupper brukar det oftast vara trevlig stämning med fina bilder, frågor, svar och tips. :)
Då och då kan det bli lite långa trådar om det kommer in någon som med stolthet är för blandrasavel eller avel på merle som inte är godkänt i rasen pga hälsoproblem. Sen kan det bli lite diskussioner om torrfoder vs färskfoder/barf, kläder vs inte kläder och hur man bör aktivera/träna sin hund.

[herdehund]
2

Gick med i en grupp på fb och hoppade ur efter någon minut igen efter ha läst en tråd om hur mycket schäferägare klanka ner och var onödigt elaka mot rasen vh. Dom beskrev den som mentalt invalid och dyl. Vuxna människor också. Pinsam.

Jag har 1 schäfer och 1 vit herdehund.

Sofy
3

Rasgrupperna för min hund skiljer sig något OTROLIGT. Vissa grupper är väldigt mysiga och vettiga andra är smutskastning på hög nivå med armarna i kors bakom datorskärmen. Rent allmänt tycker jag att utställningsidan är mycket trevligare än dragsidan. Jag känner ibland att jag måste smyga runt och dölja att min hund är utställningsavlad för att inte bli rejält utskälld eller få det malet i skallen hur fel, ful och värdelös min hund är trots att han kan dra.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

IngridSvensson
0

Är medlem i en grupp på Facebook (norsk lundehund) och där är alla supertrevliga! Diskussionerna är sakliga, sansade och jordnära och stämningen mellan alla medlemmar är så trevlig! En superbra grupp!

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

fredricakarlsson
0

Jag är med i 2 Mittelspitz grupper och 1 klien/mittelspiz. Men det är typ samma som är medlemmar i de grupperna :p Men det är oftast bra stämning. Men de kan komma ibland att folk har blivit anklagade för saker eller om de fått valpar som t.ex. Har vita fläckar på sig så ska folk kommentera de och påpeka de och ibland men nedlåtande ton. (Vissa bryr sig bara om avel och utställning) men då blir de tillsagda direkt! Även om de är fel färg på hunden så är den en lika bra hund som de med "rätt" färg ju.

md32
2

Kelpieklubben på fb är trevlig, den internationella fb är jättebra! Inga påhopp alls, folk lägger inte ut heta ämnen heller. Däremot har jag vid flertalet gånger här på iFokus (inte rassidor) blivit bestört över hur man behandlar folk. Nån lägger ut att man är ledsen för något, och istället för uppmuntrande och tröstande ord så blir det sura kommentarer. Många verkar tvärsäkra på att det de säger är rätt, och visar ingen respekt för andras åsikter. Det störs jag över, så jag tvekar att lägga ut något om jag skulle ha bekymmer med min hund. Då får jag bättre och ödmjukare svar på rasklubbens på fb…

Mr_Si
1

Är med på Jack Russell iFokus och tycker stämningen är jättetrevlig där :)

Vizzla
0

Jag är med i olika taxforum på nätet och fb. Över lag tycker jag att stämningen är god och man diskuterar i god ton. Två ämnen är dock väldigt känsliga och där saker lätt missuppfattas som "för" eller "emot". Det blir ingen diskussion utan antingen är du för eller emot. 

Det handlar om diskbråck/ryggröntgen och det andra är jakt som merit. Hittills tycker jag att äldre män är de som stått för de mest korkade uttalandena och smutskastning av styrelsemedlemmar osv. Men diskussionerna har modererats på ett bra sätt så det har inte spårat ur vad jag vet. Nu har jag inte varit med så länge men det är min uppfattning iaf.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[fabienne]
0

Väldigt intressant alla, tänk vilket skillnad det verkar vara!

#14 Schäfergruppen har ca 4300 medlemmar, corgigruppen bara 750 och Chihuahua runt 2300. OEBgruppen var väldigt liten och hade kanske max 50 medlemmar och ändå var det krig jämt. Mestadels om saker jag skev förvisso… 😃 Jag kan förstå att det är lugnt i corgigruppen i och med att corgivärlden är liten och man vill kanske inte hålla på och bråka med varandra i onödan då, men chihuahuagruppen hade ju ändå rätt många medlemmar och där upplevde jag det som att det mest bara var en massa söta bilder och glada miner i kontrast mot schäfergruppen.

#9 Då får jag ge staffefolket och staffe-snack en chans så jag har ansökt. 😉

russin
1

Har haft raser där det förekom mycket skitsnack, förtal och annat elände. är glatt överraskad över hur otroligt hjälpsamma och trevliga folket i min nuvarande ras är (heeler). Tror visserligen inte en blandraskull skulle tas emot med öppna armar när de är en så pass liten ras och det finns abortsprutor, men allting beror på omständigheter. Ingen får skit "bara för att"🙂

Siggebus
0

Jag är inte inne på några speciella ras-grupper och läser men jag har varit rätt så aktiv inom Brukshundsklubben på min dåvarande ort för ca  25-30 år sedan.
Jag hade "tur" nog Schäfer på den tiden men det hjälpte inte alltid :P
Jisses - mer avundsjuka, skitsnack och rena mobbingen har jag aldrig upplevt någonsin från andra hundägare än just schäfer-folket :)
Man snackade skit om allt och alla, om uppfödare, om hundar, om ägare ja om allt. Hade du Schäfer från "fel" uppfödare så var du inget värd och inte din hund heller.
De som var mycket framgångsrika inom t ex en viss bruksgren men hade en Labrador t ex eller någon annan ras togs inte på allvar.
Då sa schäferfolket typ: "ja ja - en labbe är så korkad så den kan vem som helst leda runt"
Idag vet jag inte hur det är men det verkar ju som om tendenserna finns kvar

Ratlings
0

Jag är med i några amstaff grupper på fb.. Där är det mer hets, tjafs och påhopp än rena tips och råd. En simpel fråga kan leda till krig och jag vet många som inte vågar skriva eller lägga ut bilder på sina hundar pga detta. Tycker det är så tråkigt, alla där inne brinner ju för samma sak.. Varför inte bara hålla sams då? Eller iallafall diskutera på en trevlig nivå och framföra sina åsikter på ett vettigt sätt?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mischa
1

När det kommer till svenska forum för min ras så är det väldigt begränsat. 

Vi har ett forum där det sitter raskunnigt folk men som sällan hörs och syns. Ämnena är för det mesta OT och majoriteten av medlemmarna har andra raser & blandraser.

På FB har jag inte heller kommit över någon bra grupp, samma sak där…få äger rasen och uppvisar bristande raskunskaper, det är inte heller alltid välkommet att upplysa dessa människor för då bidrar man med "dålig stämning" så jag håller mig till staffe-snack för vettiga konversationer med högt tak och mycket utbyte.

≧◔◡◔≦

Gasoline
0

#27 jag har också upplevt detta på djurforum överlag, det är otroligt tråkigt. Alla kan inte kunna allting och man frågar för att man inte vet och till lära sig. Jag tycker att frågeställaren ofta får "skäll" stället för att man lägger fram informationen på ett trevligt och informativt sätt. Det kanske inte är så konstigt att det finns mycke okunskap i djurhållning när vissa inte törs fråga. Men jag har även sätt forum och sidor som sköter detta jättefint och är trevlig mot frågeställare, det värmer mitt hjärta varje gång jag ser sådant = )

Mahjong
0

Jag är med i några olika grupper på FB och en här på iFokus för den ras jag har och tycker att stämningen överlag är trevlig. Visst kan vissa diskussioner bli rätt hetsiga men admin i grupperna är bra på att styra upp. Det jag dock upplevt är att det kan vara svårt att komma in i grupperna som ny, förstagångs ägare av rasen. Jag har dock alltid fått trevliga sakliga svar på mina frågor :-)

[tk1971]
3

Forumet för min ras är bra tycker jag. Däremot tycker jag detta forum där alla slags hundägare samlas kan vara rätt… otrevligt. Och det är inte bara här jag upplevt det, t.ex. Vovve är likadant. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Är hundägare verkligen såna? Besserwissrar, fanatiker och folk som till varje pris vill pådyvla andra sina åsikter?

Siggebus
0

Det finns nog inom de flesta forum. Hästfolket kan vara likadana - någon som varit inne på Bukefalos? 😮