Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 4922 ggr
chemicalwarfare
0

Kissar inne hela tiden

Min valp som är fem månader är i princip rumsren när jag är ensam hemma men när min sambo är hemma då kissar han inne hela tiden. Som nu var han ute för femton minuter sen men vips så kissade han inne ändå. Han har inte lekt eller ätit. När han och jag är ensamma hemma då klarar han ofta flera timmar även om han lekt och sovit. Jag sliter mitt hår, jag vet inte var jag ska göra. Jag kan inte ta ut honom varje kvart. Och det är som sagt bara så när sambon inte jobbar vilket gör mig minst sagt förvirrad. Och det är lugnt här hemma.

Vad är fel och vad ska vi göra?

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

mikkan01
0

När du tar ut honom ser du till så att han kissar också? Så att ni inte ger upp och går in? När han kissar ute så beröm och belöna.
Kissar han på mattor inne så skulle jag ta bort dom också…

~mikkan

chemicalwarfare
0

Ja han kissar ute utan problem, kissar direkt när man kommer till kisstället och han får godis.

Vi har tagit bort alla mattor.

I början när han inte kunde hålla sig då gick han undan och kissade inne men nu kissar han gärna där vi är… Som om han vill att vi ska se honom.

MariinaS
0

Vill han kanske fånga din uppmärksamhet?

chemicalwarfare
0

Men vi ger honom massa uppmärksamhet dock är han extremt uppmärksamhetskrävande… Hur gör jag då då? Jag kan ju inte ha honom i knät 24/7 han sitter hos oss större delen av tiden…

Elander
1

Jag skulle ge honom lite uppgifter att klara själv. Gömma godis, stoppa någe gott i en PETflaska, sprida ut mat på gräsmattan osv, för att bygga upp lite självförtroende. Tar ju fokus från er ett tag.

Har ni rutin på mat/promenader osv? Kan ju vara något att fundera på :)

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Aristarcos
0

Har ni tuggben till valpen bra aktivering ?

chemicalwarfare
0

Ja han har tuggben och vi leker mycket med honom

Trollhund
1

Är det möjligen så att hunden tyr sig mer till dig? Jag tänker att det är en uppmärksamhetsgrej för att när sambon är hemma så ägnar du inte honom exakt lika mycket uppmärksamhet som annars. Och kiss betyder jag får uppmärksamhet och vi går ut och det är kul! Typ jag har tråkigt när jag kissar händer något. Mitt råd är följande, om jag har rätt dvs. För det första, etablera en kissplats, finns det redan, toppen! När ni ska ut händer absolut ingenting förens valpen kissat på kissplatsen. Efter det om det är en promenad/ni gått ut för du valt deg kan man leka och nojsa och träna efter att hunden kissat, gör detta då på annan plats en kissplatsen så dessa inte blandas ihop. Om valpen kissar inne, ignorera helt och ut till kissplatsen. När valpen kissat på kissplatsen, beröm lågmält (dvs typ kort bra, en godis eller hur ki nu gör) och gå därför genast in igen. Inget lek, och ingen uppmärksamhet efter. Likadant om valåen markerar att den behöver kissa, ut till fläcken och genast in. En smart valp lär sig annars fort att ah. Kissar jag händer kul grejer, eller gnällr jag får jag komma ut och det är skoj! Sen gäller ju som vanligt ut efter mat, vila och lek samt hur ofta nu er skrutt håller sig :) Första tiden var vi ute var 20:e minut. :) Säkert sagt en hel del basicgrejer i förbifarten men det är bara för att vara tydlig, inte för att skriva på näsam :)

chemicalwarfare
0

#8 han tyr sig väl lite mer till mig, jag är ju hemma mer också…

Vi har en kissplats och vi går alltid dit först och gör inget annat förän han kissat och helst bajsat.

Vi går alltid ut typ tio minuter efter mat och efter lek och så. När min sambo är hemma då tar han ut honom oftast varannan timme, när jag är ensam blir det lite mindre för han verkar inte ha det behovet då.

Men tack för tipsen! Vi ska köra på dem!:-D

Trollhund
0

#9 Det skadar inte att testa ett tag :) En väns hund kom på exakt det där, ah, kissar jag inne får jag gå ut och där är det kul! Så de började med det där, vi går bara ut på promenad och leker när vi bestämt det, inte när du kissar eller gnäller. Kissar du eller gnäller får du ut till kissplatsen, och inget mer. Tog typ 1-2 veckor innan valpen slutade kissa inne för att han hade tråkigt. :) Att ni redan har en kissplats som ni använder kommer bara underlätta eftersom det redan är betingat atT här förväntas jag kissa/bajsa :)