Kommunikation?
Hejsan! Läser flitigt alla inlägg här men nu känner jag att det är dags att skriva ett inlägg. Har en valp på 5 månader som är glad i allt och alla, hundar som människor. Har en vännina med hund och hennes hund är en tik på 3 år. När de ska hälsa så går båda fram till varandra och luktar lite på varandras ansikten och båda viftar på svansen. Helt utan vidare visar hennes hund tänderna och hugger efter honom. Han bli brydd och springer därifrån, låter henne vara helt enkelt. Kan tillägga att hennes hund har aldrig riktigt umgåtts med andra hundar medan min har varit på hunddagis en period och lärt känna ett flertal hundar av olika raser och personligheter. Men varför reagerar hon så av bara en vanlig hälsning? Vad gör min hund för fel eller vad gör hennes hund för fel? Både hälsar och viftar men hon visar tänder och hugger i nästa ögonblick. Någon som har någon aning eller någon teori? För jag vet ärligt talat inte. Känns lite tråkigt, men den tjejen och jag kommer börja umgås mer snart när jag flyttar hem igen och då kanske hennes hund vänjer sig med min, vad vet jag.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Gå på promenader så att de vänjer sig med varandra innan ni introducerar dem för varandra igen. Vet du om den vuxna hunden gjort så förut mot någon hund/djur?
Jo hon gör så mot andra hundar med. Mest hanar och min är ju en hane. Det ska vi göra! :)
Skråmyrs blogg

#1 Då är det möjligen dålig träning som ligger bakom, gå promenader utan att de hälsar på varandra så tiken bara lär sig vid närheten och du får lära din hund att inte hälsa på hennes hund, skulle tro att tiken kanske vill "börja" umgås då hon känner sig säker så gå promenader och pressa inte henna att vara med din hund :)
Vissa hundar anser unghundar är pesten. Har själv en tik som gärna sätter unghanar på plats då dom är ofta rätt så påsig, kan vara så att denna tik ville tala om att din unghund skulle hålla sig på avstånd. Men sen låter det som att din kompis hund är osäker. Att gå på gemensam promenad är att föredra innan man låter dom hälsa och lära känna varandra på så vis.
Skulle inte kalla en hund på 5 månader för unghund, det är ff en valp. Däremot skulle jag inte säga att någon av dem gör fel. Tiken berättar för din valp att han ska flytta på sig, och det gör han. Dvs de kommunicerar på hundars sätt.
Tack för alla svar! Då promenerar vi med hundarna när vi träffas framöver. Så får de vänja sig vid varandra på det sättet! :aa
Skråmyrs blogg

Så kan min ena göra om hon någon gång hälsar på en hund som hon inte känner eller känner bara lite. Först försiktigt nosande, sen inser hon att den nog va "äcklig" och då smäller hon ihop tänderna i luften och visar den andra att "gå väck". Hon är övertydlig i sitt språk pga osäkerhet mot hundar.
Så gör hennes hund med som du beskrev. Men det ger väl med sig om de får promenera med varandra lite i början. :)
Skråmyrs blogg

#8 - därför är det viktigt att röra på sig och inte låta hundarna stå och stirra på varandra eller låta en unghund lägga all sin fokus på den hunden som inte är intresserad. Så promenera iväg direkt är smart och då kan man släppa hundarna efter ett tag och bara fortsätta gå - då brukar allting bli enklare🙂
Vi är ett gäng kompisar som träffas på söndagar och gå en riktig långsväng. Vi kan vara allt mellan 8-15 hundar. Ibland hör någon ny höra talas om dessa promenader och vill vara med och det bli ett jäkla liv i början - helst på mina som har stark flockkänsla😉 Men då kör vi koppel en bit innan vi släpper och då brukar dom ha lugnat ner sig betydligt.