Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1856 ggr
Rebornlady
0

Bra, inte så dyrt torrfoder???

Och inte i jätteförpackning för jag har inget körkort!!!

Har en blandrasvalp…

Fridaaaa
0

Enbart blandrasvalp säger inte så mycket.
(tänk på att inte skriva massa frågetecken, räcker med ett, samma med utropstecken).

Beror på vad du anser är "dyrt", ju mindre spannmål, desso bättre 🙂
Man kan ju beställa från nätet med om man känner för det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rebornlady
0

Det är 75% chinese crested och 25% papillon och hittills har hon ätit doggy men det är ju så mkt spannmål i det, eller är det jag som matte som tror att annat dyrare alltid är så mkt bättre? Veterinären sa att hon var jättefin i hull och muskler.

Fridaaaa
0

#2 Åh samma korsning som jag, vår är papillon/puff (50/50) 🙂

Nej dyrare är inte alltid bättre, men doggy är inget vidare.
Du har inte plats i frysen så du kan ha färskfoder?

Tast of wild har jag hört är bra torrfoder, likaså Orijen. Lite högre priser dock. Hmm behövs ju lite mindre bitar till en så pass liten hund.

Hildgrim
2

Jag röstar också för barf eller färskfoder. Det är klart bäst. :) Sen finns det ju blötfoder också så slipper man förvara i frysen.

Annars verkar det finns rätt mycket spannmålsfria torrfodersorter: http://www.hemfoder.se/spannmalsfritt/
Själv så tycker jag ZiwiPeak verkar bäst. Dock så är det dyrt. Men för en sådan liten ras rör det sig nog inte om så mycket pengar ändå.

Fridaaaa
1

#4 Vart finns det bra blötfoder? De i butikerna är ju värdelösa 😛

Hildgrim
0

#5 Jag är inte insatt i blötfoder men jag antog att dom skulle vara hyfsat bra? Menar om till och med Doggys blötfoder (dom små förpackningar) bara består av kött, grönsaker och vitaminer/mineraler så borde det inte vara fel på bättre fabrikat.

Fridaaaa
0

#6 Nja de i matbutikerna har inget bra innehåll tyvärr.
Tetrapacken doggy innehåller spannmål med.
Kollat på de blötfodrena som finns i butiker, inte hittat någon bra alls tyvärr.

Hildgrim
0

Den tetran från Doggy jag har sett var i alla fall utan spannmål. :P Men det var en liten förpackning. Jag vet att dom har större förpackningar också så det fanns säkert spannmål i den.

ZiwiPeaks blötfoder tycker i alla fall jag låter bra. Detta är innehållet i en av sorterna: Hjortkött, hjortlever, hjortmage, hjorthjärta (min.75%), grönläppade musslor, guarböna, sodium, tripolyphosfat, polysackarider från röd sjögräs, mineraler, vitaminer

Jag hade nog hellre gett det än torrfoder i alla fall. Men föredrar rått såklart. :)

Fridaaaa
0

#8 Jag kollade på doggys egna sida.
Men finns något större med. Men det är mycket vatten i dem samt inget foder som är lämpligt som helfoder för hund.

Ja färskfoder/barf är ju bra annars om man kan 🙂

[Forest]
2

Acana,Tast of wild och orijen kan jag säga är bra foder. Jag har gett mina av alla sorter då ena hunden lätt tröttnar på äta samma foder idag äter dom färskfoder + acana. Du vet väl om att man kan beställa foder från denna sida

http://animail.se/?gclid=CICH5uGi5bsCFQ1c3godgAYAkw 

Blötfoder är inget jag röstar på inte heller Doggy som jag anser rena skitfodret. Finns mycket skräpmat det gäller att man kollar innehållet jag undviker majs och spannmål helt.

[pkml]
0

Mina hundar har alltid ätit doggy, och de är ett skit bra foder! Mina hundar är bra i hullet och i hälsan! Royal canin har också stor spanmåls % trots att de kostar som de gör, ända gången jag har royal canin hemma de är när vi har valpar! Starter till tiken sen äter valparna starter tills de flyttar! Om din hund är i hullet och i magen så förstår jag inte varför du ska byta foder? Även djuraffärer har börjat med doggy de måste betyda att de inte är helt fy skam! Min veterinär rekommenderade mig doggy, då mina hundar är känsliga och den ena är allergisk mot ägg/äggprotoin.

[pkml]
0

Sen får mina kineser inte finnar av doggy eller! Så jag har bara en massa + till doggy :)

Fridaaaa
5

#11 Bara för att dina hundar alltid har ätit det och mår bra, så betyder det inte att det är ett skitbra foder. Det tillhör inte de skitbra fodrena, tvärtom.

Ja RC innehåller också en del spannmål.
Veterinärer kan inte alltid bra om hundkost. Tyvärr är det sanningen.

Oavsett har det inte bra innehåll, låg köttinnehåll. HUndar behöver mer kött än vad doggy innehåller även om hundarna verkar må bra, bra hull osv. Man känner såklart sin hund bäst men doggy är oavsett inget skitbra foder när man kollar innehåll. Jag vill inte ge våra hundar huvudsak spannmål i alla fall, även om de hade haft bra hull och varit pigga 🙂

Som sagt, hundar kan må bra på foder med dåligt innehåll också, men det gör inte fodret bra för det. Äter inte hunden något annat, eller mår skit av andra foder ja då är det såklart en annan sak, då har man ju inte mycket till val.

Stormblomma
1

Acana och Standardt!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Forest]
2

Standardt har jag hört mycket bra om med 👍

Maja2
5

Ts, om du handlar på nätet, tex animail, så får du fodret ända till dörren. Ett lite dyrare foder blir ofta billigare i längden, då hunden behöver mindre av det fodret, dvs det räcker mycket längre.

[TeamGolden]
1

Den stora frågan är hur går hunden på det foder du har nu? 
Är hunden frisk, pigg och bra i hullet? Isf: Varför ska du byta?
Är hunden slö och lite ruggig i pälsen, bajsar mycket och är dålig i magen? Isf: Leta nytt foder. 

Billiga och bra torrfoder är b.la Standardt och Magnussons, Magnussons finns i små förpackningar i din matbutik och är Svensk producerat!

Mlyy
0

I somras började vi med Magnussons till vår blandiskille och kommer att fortsätta med det. :)

[Forest]
5

17 Våran Nellie åt doggy innan och veterinären sa hon var bra i hullet något "rund" bra avföring o allt sånt var bra. Pälsen var även bra enligt veterinären. 

Bytte foder snabbt hon åt inte en doggy kula o vad hände efter foderbytet?

Pälsen vart mörkare, vart djupare glans och tovar sig inte alls. Hon fick mer muskler och orkar hänga på mer o busar betydligt mer. Tandsten finns inte skymten av heller.  Det stora hela ser jag nu en hund som klara sig på skitfoder men helt annan hund efter foderbyte där innehållet är mer proteiner 😉

Hildgrim
4

Jag ser ingen anledning att ge en hund spannmål över huvud taget om det inte finns någon riktig orsak till det (som t ex överkänslighet mot protein). Spannmål är inte enbart en utfyllnad utan är rent utsagt dåligt för en hund.

Hos oss människor börjar stärkelse att smältas redan i munnen. Sedan fortsätter stärkelsen att smälta i magen för att sedan hamna i tarmen där vi effektivt tar tillvara på det (människan har en lång tarm där maten kan ligga och jäsa länge).

Hunden å andra sidan kan vare sig smälta stärkelse i munnen eller magen. När spannmålet sedan kommer till tarmen är den helt osmält vilket då blir en påfrestning för bukspottkörtel. Sedan har hunden, till skillnad mot människan, en väldigt kort tarm vilket gör att hunden kropp har kort tid på sig att ta tillvara på näringen.

Så nej, jag ser ingen anledning att ge en frisk hund spannmål alls. Sjuka eller känsliga hundar som har svårt att klara sig på "riktig hundmat" måste man såklart göra individanpassad mat för. Men då kan man i alla fall välja vegetabilier som är så skonsamma som möjligt.

Lilllens
4

Fullt förståeligt att du vill byta från Doggy. Blir så glad när hundägare inser att deras hundar inte behöver spannmål :) Jag gav Taste Of The Wild åt min hund när hon åt torrfoder, stor skillnad från när hon åt Royal Canin (ungefär samma ingredienser som Doggy). Din hund är liten så en 13kgs säck räcker länge, det tog läänge innan min hund åt upp en sån säck(hon väger 10kg). Då beställde jag från Animail.se, de kör hem till dörren så man slipper bära.

Hildgrim
3

En rolig med läskig notering jag själv gjorde nyligen. Vår hund äter enbart råkost men nu under jul/nyår började jag ge rätt mycket Frolic (alltså mycket spannmål) som godis för jag tyckte det var smidigt och billigt. Jag gav det alltså inte som foder utan enbart som godis.

Vad hände? Det blev mer och mjukare avföring som luktade illa och hela hunden började lukta hund. I vanliga fall har hon inte alls någon typiskt hundlukt och avföringen luktar inte nämnvärt. Att det kunde bli så stor skillnad av enbart lite spannmål trodde jag inte.

Nu är vi hemma igen och har slutat ge Frolic. Så nu hade både hunden och bajset slutat att lukta. Detta har gjort mig ännu mer skeptisk till spannmål.

Fridaaaa
0

#22 Ja frolic innehåller ju massa färgämnen mm också.
Våra har fått enstaka gånger som godis men undviker det helst 🙂
Barfar du då eller? =)

Ja lite spannmål är inte farligt eller så men foder ska inte innehålla mest spannmål.

Hildgrim
1

#23 Ja, jag barfar. :P

Maja2
1

#22 jo, men så är väl FRolic det sämsta man kan ge sin hund åxå? Det finns faktiskt torrfoder som inte alls är så illa. Detta säger jag även om jag ger färskfoder.

Hildgrim
0

#22 Det var ingen diss mot just torrfoder utan spannmål. Det finns massa spannmålsfria torrfoder.

Lilllens
6

#17 Varför vill man INTE byta till det bättre? Det är väl fantastiskt att TS vill byta till ett bra foder? Bara för att hunden överlever på ett visst foder betyder det inte att det är bra.

[TeamGolden]
0

#27 Vart nånstans anser du att jag rekommenderar TS till att inte byta foder? Iofs vet jag redan vad det är du hänger upp dig på ''varför byta?'', ja varför, varför inte?
Byt om du vill, byt inte om du inte vill. Svårare än så är det inte. 

TS verkar ha bra koll själv på hur h*n ska ta hand om sin hund på bästa sätt, därav gav jag även fodertips, kanske råkade du glömma läsa de senare raderna, brukar vara vanligt här på iFokus att man skriver svar för fort.

Lilllens
2

#28 Ja, kanske för att du ifrågasatte TS om varför hon ska byta foder? Då undrade jag varför man inte vill byta till något bättre. Dessutom skrev hon att det var för mycket spannmål i Doggys foder. Det är knappast jag som läst för snabbt i detta sammanhang. Hakar upp mig? Snälla, jag frågade en enkel fråga.

[TeamGolden]
0

#29 Inte ifrågasatt nånting, fel tolkat isf. 
Ville veta vad det var som gjorde att hon skulle byta, mådde hunden dåligt osv för att få veta om hunden kanske är känslig för nått eller allergisk mot nått speciellt = lättare att ge tips på foder om man gallrar lite. 
Det finns en hel foderdjungel och veta lite mer om hunden gör det lättare att tipsa oftast. 

Ja jag tycker faktiskt det var lite att hänga upp sig det du gjorde, tycker det inte var nödvändigt att du svarade på det jag skrev till TS, kanske hade TS tagit det på rätt sätt och förstått min fråga såsom att jag ville veta Varför de ville byta och om jag så måste förtydliga:

Varför vill du byta? = Är det nått känt problem din hund lider av? Klåda? Dålig mage? Allergi? Dålig päls? 
Det gör det lättare att ge fodertips om hunden kanske har känslig mage eller liknande. 

Och nej har inte läst igenom kommentarerna så kanske finns svaret nånstans där om hunden är känslig elr dylikt.

Lilllens
1

#30 Citerar dig : "Den stora frågan är hur går hunden på det foder du har nu? Är hunden frisk, pigg och bra i hullet? Isf: Varför ska du byta?" Sedan skriver du: "Är hunden slö och lite ruggig i pälsen, bajsar mycket och är dålig i magen? Isf: Leta nytt foder." Det tog jag som en antydan till att det är onödigt att byta foder om hunden inte har dålig päls, inte bajsar mycket eller är dålig i magen. Och du sa ingenting om klåda, allergi eller liknande. Jodå, jag tycker absolut att det var nödvändigt att fråga dig om varför man inte vill byta till ett bättre foder. För jag förstår inte varför man inte vill göra det. Som sagt, hon skrev att hon ville byta pga spannmålet.

Fenix_Chicci
2

#17 TS vill ju byta foder även om hunden inte mår pyton på det hon äter nu, för att hon vill att hunden ska få bättre mat, så varför ifrågasätta. 

För några år sedan gav jag Magnusson M&B men efter att min hund fick bukspottkörtelinflammation av den höga mängden spannmål åt hon veterinärfoder ett tag men var inte nöjd och ville byte, frågade runt då efter ett bättre foder och fick frågan VARFÖR jag skulle byta foder om hunden inte mådde rent ut sagt skit på det hon åt, och även att det inte var bra att byta foder för ofta. Sådana kommenterar är enbart jobbiga och kan leda till att ägaren håller fast vid ett foder som är dåligt bara för att hunden inte mår pyton på det. 

Som tur var fanns det även människor som rekommenderade bra foder (bla här på Hi) och på det sättet snubblade jag in på färskfoder och idag barfar jag sedan snart ett år tillbaka. Min hund mådde inte pest och pyton på de andra fodren hon ätit i sitt liv, MEN hon mår sååå mycket bättre på barf.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

exitingsvillemo
2

Jag röster för Standart, ett mycket prisvärt foder med bra innehåll.