Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 6588 ggr
megatron
0

burträning?

Jag och min min fästman är på vår resa mot att skaffa hund. Jag blir lätt uppslukad av saker i vågor och just nu finns det bara hund för mig. Jag gör inte mycket annat.

Jag har sett många videos där hundtränare säger mycket gått om att ha en bur till valpen som safe zone. Jag har lite svårt att förstå när ich hur valpen ska vara i buren men det är inte det jag undrar över.

Jag har försökt hitta artiklar, videos, blogginlägg, foruminlägg, ja bara något om detta på svenska. Men jag hittar inget. 

Så jag undrar har ni använt er av bur när ni skaffat valp?
Tycker ni att det är bra dåligt?
Jag är väldigt öppen för att lära mig, all hjälp är välkommen!

Fridaaaa
1

Vi har haft bur sedan våran valp kom hit, hon har den än. Har den tillkopplad till en "hage" av kompostgaller.
Hon älskar att sova i den.

Men man får aldrig låsa in hunden där, buren får endast vara stängd vid resa eller t.ex utställning. 
Har en annan bur i bilen som transport, åkt mycket med henne i bilen, så efter några få veckor så lärde hon sig bra att åka bil och nu 3½ månad gammal säger hon inte ett ljud i bilen🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

megatron
0

Som jag fattat att dessa gör så stänger de buren under natten. OM hunden gillar buren såklart. Sedan om de piper på natten å måste kissa så vaknar man och tar ut hunden. Just för att de gillar att utföra sina behov där de sover?

Vi har inte bil så om vi åker någonstans blir blir det tåg och då tänker jag att hunden kan sitta i knät för en sådan bur får inte plats på tåg riktigt. 

Då kanske det inte är någon mening att vi har en bur utan istället köper en mysig säng till henne bara? 
Jag tyckte det kändes lite läskigt med att stänga buren sådär länge. Men när man inte vet måste man göra research och fråga :)

Fridaaaa
0

#2 Dock för man inte stänga buren. Så det är inget alternativ ändå.

Ok, ja då är det bra med bra sele/koppel, säkrare igentligen på golvet än i famnen när ni åker tåg om något händer.
Kan vara klumpigt med transport på tåg ja, beroende på ras osv såklart.

Köp inget "dyrt" bara för att blir lätt att valpen biter sönder saker och ting i början 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

megatron
0

Nej men precis, det var därför jag tänkte att det inte heller var ett alternativ. Man "får" göra så olika saker med djur i olika länder. Så det har nog med det att göra. Och just därför hittar jag inget på svenska om det.

Bra tips! Det tänkte jag faktist inte på, även om jag vet att de vill bita på allt :D 

Tack så hemskt mycket för svar! 
Då ska jag stryka bur från vår att köpa lista och enbart ha en mysig säng :D

sarae
2

Jag har enormt stor användning av burträning när det kommer till just hundträning. Dvs. att buren används som ett ställe för hunden att pausa i mellan passen. Har två hundar och tränar dem inte samtidigt. Då är det oerhört bra att ha en bur som hunden älskar att gå in i, där den sen tar en paus och kommer ut uppladdad för mer träning. Jag använder enbart buren till detta. För att pausa i. 

Jag tycker att den här artikeln är väldigt bra och jag har använt mig utav delar av det för att burträna mina hundar. Min valp tjoar in i buren i fullfart och tycker att det är jätte roligt. Sen far hon ut i samma hastighet när hon får en frisignal. Tanken är att de ska kunna stanna kvar i buren trots att burdörren är öppen och endast komma ut på frisignal. 

http://cowgirlup.bloggagratis.se/2008/05/21/726581-artikeln-om-burlekar-fran-canis-i-fjol/