Hjälp att välja hundras.
Min mor vill köpa en till hund men vet inte riktigt vilken ras, och då hon ej har ett iFokus konto så frågar hon genom mitt konto 🙂
Hon är uppvuxen på en labrador kennel, tävlat bruks, lydnad & jaktprov, ställt ut mycket, jobbat på ett hundhem i spanien, har haft hund hela sitt liv och nu söker hon en till liten familjemedlem!
Hunden ska vara en frisk liten/mellanstor ras(ju mindre ju bättre). Hon kan bada och borsta efter behov men vill inte behöva klippa eller trimma hunden. Kort och gott ska det vara en trevlig liten familjehund.
Hon kan erbjuda hunden ett aktivt hem med långa promenader (2-3 timmar om dagen), kommer kunna anpassa sig efter vad hunden vill träna i (Tex spår, lydnad, agility), vill gärna ställa ut så det ska vara en renrasig godkänd ras 🙂
Hon tackar i förväg, hon kommer läsa och kolla upp alla hundar som tipsas om 🌺
Det finns nog en uppsjö av raser som skulle trivas prima hos henne vilket gör det svårare att gallra, vad gillar hon för typ av hundar? finns det egenskaper som hon gärna vill se mer eller mindre av?
≧◔◡◔≦
#1 Hon är ganska öppen av sig, anpassar sig mycket efter hunden. Men det är viktigt att det är en frisk ras 🙂
eng cocker spaniel kanske?
Welsh Corgi möjligtvis?
-
Om sundheten är bland det viktigaste tänker jag på mindre spetsar.
japansk spets, schipperke, isländsk fårhund, norsk buhund, mfl. beroende på vad hon fastnar för och vill göra.
≧◔◡◔≦
Sheltie? kolla så inte föräldrarna har några ögonsjukdomar(lär mig aldrig vad dom heter) som kan förekomma, så ska det inte vara några större problem. lagom stor. anpassar sig också till människan. är ägaren aktiv blir sheltien aktiv och är ägaren lite 'slöare' så blir sheltien lite slöare ;)
en genomborstning i veckan, och lite extra kamning(ca var annan eller var tredje dag brukar räcka) runt öron och ljumsken osv.(där det tovar sig lätt).
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag är inne på samma spår som #5, vill hon ha en frisk så är spetsar ett av de lite säkrare korten. Finns många fina att välja mellan
Hon har kollat lite på tysk spets - Kleinspitz. Kan det vara en passande hund som stämmer in på hennes beskrivning? Hur är dem lynnet, någon som vet? 🙂
Kleinspitz eller mittelspitz skulle funka utmärkt!
Men som med många små raser så avlas det mer på utseende än mentalitet så man får kolla noga hur föräldradjuren är med rädslor m.m.
Men annars, TOPPEN aktiv sällskapshund! Samma med pomeranian men de har mycket tjockare päls och fler hälsoproblem.
Klein ÄLSKAR att sitta i knät, klarar kyla bra, klarar värme rätt så bra, kontrollerad fällning (säsongsbunden) urgosig päls. Mycket energi speciellt utomhus. Lättlärda.
Har mött en mittelspitz som i princip är en schäfer i pyttekropp och som har godkänt viltspårprov.
Rekommenderas helt klart!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Spets är bra. Kan vara bra att veta att de har väldigt lätt till skall dock. Spetsar är väl den kategorin man tänker på där det "skälls mest hela tiden".
#10 De har lätt till skall men bara för det innebär det inte att man kommer få en 24/7 skällare. Hemma har vi en norrbottenspets som skäller då det kommer någon för att varna samt under jakt (hon är trädskällare) grannens fd hund var en finsk spets och hon skällde så fort hon hörde något eller något något ute och hon hade inte fått rätt träning
Shetland Sheepdog är en toppenras. Lättlärd och hängiven sin matte/husse. Behövs borstas en gång i veckan. Sheltien passar till nästan alla grenar agility, utställning lydnad m.m En fin familjehund, kan vara reserverad mot nya personer (inget jag märkt av med min vilding). Kan ha lätt att ta till skall, beror på individen och hur man jobbar med det, min hänger på andra hundar mest aldrig att hon börjar. Rekommenderar att ni tittar på rasen, sheltien har få rasbundna sjukdomar. Tillfälliga magåkommor och felväxande ögonhår förekommer. Även CEA, CRD och PRA (ögonsjukdomar) drabbas rasen av. Kom ihåg att kolla stamtavla och se om det finns några när man vill köpa:)
Hälsningar
Fredrika
Hej. Kan varmt rekommendera en Schipperke. En liten frisk lättskött ras som hänger med på allt, spår, lydnad, rally, agility, utställning:-)
Mittelspitz? Är mycket nöjd med den rasen! Och många trevliga människor med samma ras! Lättskött päls, borsta en gång i veckan (de gör inte jag alltid, utan när pälsen behöver fluffas upp) vatten avstötande päls. Man ska kolla ögon och patella på de. Viktigaste är att hitta en bra uppfödare och kolla stamtavlan! :)
Såg nu kommentarerna! Har hon funderat på en Klieinspitz så tycker jag hon bör skaffa en. Mittel och Klein är mycket lika de är nästan bara storleken som skiljer de åt. Och mittel ser inte så "nätta" ut i ansiktet som Klein. Min kille har inte fällt än, vad vi har märkt. Men vissa fäller typ inget och vissa fäller mer. De e en pigg och nyfiken ras som vill vara med på de mesta. De funkar jätte bra när jag tar med han till korna i stallet. Jag har världens bebis. Han lämnar inte min sida mer än 5 min. Sen måste han se var jag är. Han vill helst bli buren som en bebis. De som jag gillar med rasen är även att de finns i sååå mänga olika färger och färgvarianter! Här kommer en bild på min 11 månaders kille. Som sagt är rätt lätta att träna, Nilo lärde sig att sitta fint på två dagar.
Hon verkar ha bestämt sig för Kleinspitz och letar nu för fullt efter en bra uppfödare av rasen, tackar för alla fina tips 🙂