Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3510 ggr
[herdehund]
3

Kamera räddade Igor från vargen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg videon alldeles precis och tänkte dela med mig den.

Taxelina1
0

Har inte sett den själv eftersom jag har så himla dåligt nät.  Men många pratar det.

Hälsning från en stor djurvänCool

[herdehund]
1

Så coolt!

Taxelina1
7

Nu kunde jag se den. Fyy vad ruggigt.

Jag vet att vargen tar hundar, men att det gick så himla snabbt trodde jag inte. Och det här kan hända vilken hund som helst och här har man inte en chans att rädda den.

Västen är egentligen ingen skyddsväst utan en väst där pejlen och kameran sitter.

[herdehund]
17

Alltså kollar man noga på videon så ligger vargen från början och vilar och hunden springer fram till den. När vargen får syn på hunden (som kommit riktigt nära i det laget) så attackerade den INTE utan den sprang iväg en bra bit INNAN den bet. Och att den bet var nog mer som en varning, "låt mig vara", typ. Jag är kass på vargbeteenden osv men jag tror absolut inte den ville skada, utan varna. Dessutom så såg vargen otroligt rädd ut, och hade vargen vart ute efter att skada, så förmodar jag att den hade använt ett helt annat kroppsspråk.

Lathundarna
19

Jag envisas med att tro att om vargen velat döda, då hade jägarn fått pejla in sin döda hund. Utan någon som helst expertiskunskap ser det - för mig - snarare ut som om vargen ruttnar på förföljandet och fredar sig. Att vargen skulle ha blivit räddad av kameran (dvs att kameran avskräckt vargen) köper jag faktiskt inte.

[herdehund]
0

Håller fullständigt med #5.

Taxelina1
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Du skriver att du är kass på vargbeteendet och ändå så beskriver du hela förloppet? Och du tycker det hela är coolt?

Jag förstår egentligen inte vitsen med att ifrågasätta situationen när man ser hela händelseförloppet🤔

En varg dödar inte varje gång. Ibland händer det till och med att dom kan leka. men det ska man absolut försöka förhindra då det oftast slutar med att vargen dödar hunden.

I mina ögon ser den riktigt ilsk ut och kryper ihop för att attackera. Den drar även upp överläpparna rejält och blottar tänderna för att visa hur förb.. den är. 

Vill ni lära er mer om varg och dess beteende så ska ni gå på föreläsningar om vargen. Jätte bra tips som jag själv gör så fort jag får tillfällen. Jens Karlsson och Tobias Gustavsson håller ofta såna föreläsningar. Jag har läst allt jag kommit över i hela mitt liv (50+)

[herdehund]
0

#7 Ja? Jag tycker händelsen var cool/häftig och jag beskrev händelsen, vad är problemet? 🤔 😐 Vart ifrågasatte jag situationen? :P 

"Du skriver att du är kass på vargbeteendet och ändå så beskriver du hela förloppet?"

Du menar att bara för att jag inte kan vargbeteenden, så förstår du inte vitsen i att beskriva händelsen ur mitt perspektiv?

Taxelina1
0

Du skrev att du var "kass på vargspråket men ändå beskrev du hela händelseförloppet. Det finns inte så många inlägg så gå tillbaka och läs vad du skrivit😎

[herdehund]
0

Jo jag vet. Men trodde till en början att du var emot det jag skrivit. Hänger inte riktigt med 😇🤪

Taxelina1
0

Gör absolut ingenting hähä…

Mantissa
15

I :39 ser man vargen första gången. Den är klart hopkrupen med svansen mellan benen och den sticker hunden ifrån hunden som i galopp (verkar det som på kamerarörelserna) följer efter vargen.
i 2:04 så har vargen stannat och väntar in hunden. När hunden går emot vargen så biter denne ifrån fortfarande med en hopkrupen kroppsställning, bakvinklade öron och indragen svans. En klar markering att "lämna mig ifred" Kroppsspråket är precis lika som en tamhund hade visat i en liknande situation där den känner sig hotad av en annan hund. Och att den känner sig hotad är inte ett dugg konstigt då varg-varg konfrontationer kan leda till slagsmål på liv och död. Hunden betedde sig heller inte särskillt "vettigt" med vargmått-mätt, då den bara rusade in i situationen istället för att hålla avstånd och iaktta.

#7 I mina ögon ser den riktigt ilsk ut och kryper ihop för att attackera. Den drar även upp överläpparna rejält och blottar tänderna för att visa hur förb.. den är.

Jag ifrågasätter vad du fått ut från dina föreläsningar om du tolkar vargens kroppsspråk så.

[Forest]
4

Jag tycker inte det är konstigt att vargen säger ifrån eftersom han blir jagad av hunden. Att sen kameran ska räddat hunden vet jag inte, jag tror mer på att vargen ville få hunden i klippet sluta jaga den.

Belimas
4

Har sett den videon tidigare och tyvärr lär det väl bli ännu mer vatten på kvarnen för alla varghatare. Det enda jag ser utifrån videon sett är att hunden inkräktar på vargens privata zon men vargen väljer att fly fältet med hunden jagandes efter sig, till slut känner sig vargen trängd och väljer att säga ifrån. Hade lika gärna kunnat vara två hundar på videon men nu råkade det vara hund och varg och genast blir det usch fy och blä och synd om hunden… Personligen tycker jag att jägaren ska vara glad att hunden inte blev dödad vilket den troligtvis hade blivit om vargen hade varit tuffare för jag ser då inga tecken på att den är förbannad, alls, bara trängd.

Toxics
3

Men jisses vad löjligt! Man ser ju att vargen inte vill.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Noa-Nisse
6

Ofta en attackerande varg väljer att fly… Suck! T.o.m en icke hundmänniska skulle kunna se att varjen ville slippa en konflikt men att huden sedan tyckte det var kul att jaga och fick ett varningsbett. Hade vargen velat attackera så hade den gjort det och då hade huden varit aska nu! Tycker inte om lösjakt eller vad det heter!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[TeamGolden]
0

#3 en varg kan ta en hund på 5 minuter om den vill, då är den uppäten och klar när ägaren hittar den sen. :/

aliciaa_00
0

#16 håller med dig!

Cahira
6

"Hur otroligt nära döden hunden var"

Nej, då hade det blivit slagsmål. De käkarna siktade inte för att döda, det var ett markerande nafs (ytligt). Hade vargen velat döda hade hunden varit död. Det hade blivit rejält slagsmål och inte bara ett bett. Kamera eller ej. 

Instämmer att dedär var underlägset kroppsspråk.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
3

Det sker väldigt många varg/hundmöten i skogen som vi inte känner till. Den här hunden hade kamera och då kunden vi se mötet. Ibland går mötet bra och i andra fall inte. Forskarna säger att många möten blir lek, men då slutar den oftast med att vargen dödar hunden efteråt. Men några gånger har dom även sett hund och varg jaga tillsammans.

Hunden och vargen har inte samma kroppsspråk. Vargen har även större hjärna än hunden och fungerar på ett annat sätt.

Hunden kommer in på vargens revir. Är väl inte så konstigt om det blir en konfrontation då.

Dagens skyddsvästar är konstruerade att om vargen biter i västen och det sitter något hårt i den så släpper den taget.  Försök har gjort genom att sätta på ett dött rådjur en skyddsväst och dra den i varghägn. Vargen har huggit tag i djuret och västen och har då släppt om det sitter hårda skydds detaljer i den. Men jag vet att det dödats hund med väst utan hårda detaljer.

Kameran sitter i ett hårt metallhölje på sidan av västen. Har en sån själv.